Als je een nieuw product wilt verkopen aan het grote publiek, dan kan het helpen om een bekende naam te gebruiken. Daarom heet Opel in Engeland bijvoorbeeld Vauxhall. Dit is precies de reden waarom het Chinese Geely zo graag automerk Lotus kocht: zo kunnen ze onder een bekende naam elektrische auto’s verkopen. Dat was in ieder geval het plan. Volkswagen is duidelijk niet van plan deze strategie toe te passen, en daarmee geven ze een sneer naar Ford.

Ford hanteert de zogenoemde ‘hero nameplate’-strategie. Zo hebben ze de elektrische crossover Mustang Mach-E genoemd, en de nieuwe kleinere crossover heet Capri. En vooral die laatste viel bij veel fans niet in goede aarde. De populaire Ford Capri was vroeger een toffe sportieve coupé en puristen vinden het een schande dat de badge nu op een elektrische crossover wordt geplakt. Wij hebben sowieso het idee dat het vooral journalisten zijn die erover struikelen.

Of het grote publiek het echt zo vreselijk vindt, dat durven we niet te zeggen. Volkswagen gaat geen risico nemen. In een gesprek met Autocar zegt de grote baas van het merk dat ze geen modelnamen uit het verleden gaan afstoffen om op iets anders te plakken: ‘Als het [de modelnaam] niet echt het DNA van de originele auto sterk weerspiegelt, dan [zouden we] de auto liever een nieuwe naam geven en doen we iets anders.’ De Scirocco zal dus nooit een SUV worden, bijvoorbeeld.

De naam Capri gebruiken was een vergissing

De grote baas gaat zelfs iets verder, en noemt het een foutje van Ford om de naam Capri in te zetten: ‘Kijk, volgens de feedback van de consument is het een vergissing. Als je iets noemt wat het niet is, wees dan heel voorzichtig. Stel, als het een GTI is, dan moet het wel een GTI zijn. Het is ons model. Het moet trouw blijven aan de genen.’ Duidelijke taal – en ook wel een sneertje richting Ford.

Lees ook: Wat is de beste band voor mijn auto? (2025)

Het bijzondere aan dit verhaal is dat Volkswagen en Ford dikke vriendjes zijn. Sterker nog: de auto waarvan de naam volgens het merk een ‘vergissing’ is, is eigenlijk technisch gezien een Volkswagen. De Capri niets meer dan een Volkswagen ID.5 met een Ford-koets. De nieuwe Volkswagen Transporter is dan weer een Ford Transit. Helaas gaat Volkswagen geen nieuwe Scirocco bouwen op basis van een Ford Mustang. Dat zou nog wel een waardige opvolger zijn.

Eén reactie op “Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer”

  1. Eerlijk geschreven kreeg ik een knoop in mijn maag toen ik nieuwe naamdrager met Capri zag.
    Ik heb vroeger Ford Capri gereden en deze nieuwe ‘Capri’ is een gedrocht vergeleken met het origineel.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear