Soms voelt het alsof we gek worden als we zeggen dat wij niet verliefd zijn op de DSG-bak. We krijgen dan vaak verontwaardigde reacties van mensen dat de Volkswagen-versnellingsbak het achtste wereldwonder is. Maar blijkbaar is het een cultuurding: want in de Verenigde Staten zijn ze blijkbaar ook geen fan van de automaat met dubbele koppeling. Hopelijk inspireert dit bericht meer mensen om het taboe te doorbreken en om toe te geven dat ze de DSG-bak niets vinden.

In de VS levert Volkswagen een auto met de naam Taos. Deze SUV werd pas vernieuwd en bij de facelift verdween de DSG-bak uit het aanbod. Een woordvoerder vertelde tijdens de presentatie: ‘Er is wat aarzeling [in reactie op input van de bestuurder] op een DSG, en Amerikaanse klanten – tenzij ze prestatiegerichte klanten zijn – vinden dat niet leuk.’ Eindelijk erkenning. Het gevoel mag er zijn; je hoeft de DSG niet geweldig te vinden.

Door de DSG voelt de auto kapot

Het is zelfs nog erger: ‘Ze denken dat hun auto kapot is, dat hij niet reageert.’ Daarom gaat Volkswagen voor de Taos naar een conventionele automaat met acht versnellingen. De voorwielaangedreven uitvoering had deze bak met koppelomvormer al, maar nu krijgt de vierwielaangedreven versie hem ook. Eigenlijk gaat de auto dus terug in de tijd, want de DSG verving juist de conventionele automaat bij Volkswagen.

We snappen het probleem van de Volkswagen-klanten in de VS. Als je bijvoorbeeld op een rotonde afkomt en remt, dan ontkoppelt de automaat. Als jij dan besluit weer op het gas te gaan, dan moet de versnellingsbak even nadenken en weer koppelen. Dat is de aarzeling. En soms schiet de auto dan heel abrupt weer van zijn plek. Een conventionele automaat grijpt eerder aan en reageert zo wat soepeler en minder abrupt.

Volkswagen Taos (2024)

Als je (voor de DSG-bak) voorspelbaar rijdt, schakelt de transmissie razendsnel door de dubbele koppeling. We snappen heus wel dat er dus mensen fan zijn van de versnellingsbak; het moet dus net bij je rijstijl passen. Zet jij de auto altijd helemaal stil voordat je de rotonde opgaat, dan zul je nooit last hebben van de aarzeling.

Reacties

  • Koos heeft op 25 september 2024 geschreven:

    Ik rij al jaren elektrisch. Dat is pas fijn rijden. Altijd het volle vermogen tot je beschikking, en helemaal geen versnellingen.

    Reageer
  • Henk heeft op 24 september 2024 geschreven:

    Ik ben van nature geen fan van automaten. Wil graag zelf controle hebben. Echter rijd ik al bijna 6 jaar een Audi met DSG bak en vind het fantastisch. Geschetst probleem bij aanremmen rotonde ken ik totaal niet. Ik rem vrij laat aan bij een vrije rotonde en kan op rotonde weer zonder enig probleem op het gas. Wellicht maakt het uit dat ik uitrol tot rotonde. Maar samengevat heb ik heel veel plezier van mijn DSG bak.

    • Pim heeft op 24 september 2024 geschreven:

      Dezelfde ervaring hier met een 1.5 tsi.
      Ik zou niets anders meer willen.
      Ik vermoed dat de amerikanen een rare rijstijl hebben óf dat de Taos een te kleine motor heeft.
      De Tsi heeft natuurlijk een laag toeren turbo waardoor de motor veel beter oppakt.
      Daarnaast kan het de oude bak zijn. Ik heb de DQ200 versie. Soepel als boter.

      Reageer
    Reageer
  • Dave heeft op 24 september 2024 geschreven:

    Misschien dat het tijd wordt voor een systeem met 3 koppelingen in plaats van 2.
    Zo kan zowel de vorige, als de volgende versnelling vast klaar staan…

    Of nog beter: 1 koppeling per versnellingsverhouding!
    Of nóg beter: een CVT. Maar dat is vloeken in de kerk.

    Reageer
  • Ton heeft op 24 september 2024 geschreven:

    Uiterst irritant aan deze bak vind ik het abrupte aangrijpen van de koppeling en het schokkerige wegrijden uit stilstand. Volgens VAG uiterwaard een “ product eigenschap” maar er zijn fabrikanten waarbij de dubbele koppeling wel goed functioneert, het kan dus wel.

    Reageer
  • dwarsligger heeft op 24 september 2024 geschreven:

    aarzelingen bij de DSG is BS commentaar van mensen die nooit hebben leren rijden met een manuele bak, daar zouden ze een B- rijbewijs voor moeten maken met een sticker op hun achterruit, de DSG bak schakelt terug om op te trekken. DSG is enige automaat waar ik wel wil mee rijden.

    Reageer
  • Wouter heeft op 24 september 2024 geschreven:

    Mijn code 95 instructeur zei laatst een goede chauffeur staat nooit stil voor een rotonde.

    • Pero heeft op 24 september 2024 geschreven:

      Nooit is een beetje lastig aangezien er soms gewoon te veel verkeer is. Ik zou eerder zeggen dat een goede chauffeur nooit of haast niet hoeft te remmen voor een rotonde. Wanneer je jouw auto namelijk goed kent weet je wanneer je kunt beginnen met uitrollen en wanneer je moet terugschakelen om perfect uit te komen. En ja, vaak hoef je dan ook niet te stoppen voor verkeer

      Reageer
    Reageer
  • André heeft op 24 september 2024 geschreven:

    Ik rij al jaren met een DSG7 en heb deze na aanschaf gelijk laten tunen. Het standaard gedrag van de DSG komt met name door de wltp normen. Daardoor is hij trager van begrip. Na het tunen (ook beter voor de koppelingsplaten) is het een fijne automaat. Totaal geen problemen mee.

    Reageer
  • Kenneth heeft op 24 september 2024 geschreven:

    Dus geen probleem voor al die irritante mensen die helemaal stil gaan staan voor iedere rotonde, ook als er niets aan komt. Hmmmm….

    • Ton heeft op 24 september 2024 geschreven:

      Dat doen ze vanwege hun slecht werkende DSG….

      Reageer
    Reageer
  • Qvxt heeft op 24 september 2024 geschreven:

    De TCT (ook dubbelekoppeling) in de Giulietta van mijn vrouw schakelt echt veel beter dan de DSG van mijn leasebak. Wat een ongeleid projectiel is dat zeg!

    Reageer
  • Ottomobiel heeft op 24 september 2024 geschreven:

    Na vele jaren VW, waarvan de laatste drie exemplaren met DSG (i.c.m. Diesel), was en blijf ik een enorme fan van deze bak. Je moet het zien en ervaren als een geautomatiseerde versie van de handbak, waardoor je het gedrag van DSG waarschijnlijk vanzelfsprekend en prettig vindt.

    Reageer
  • Hans heeft op 23 september 2024 geschreven:

    Geef mij maar een Fuller Eaton 18 versnellingsbak met dubbel clutchen 💪🏻😀

    • Ton heeft op 24 september 2024 geschreven:

      Je koopt een automaat om niet te hoeven schakelen en die moet je dan handmatig gaan bedienen, dat moet wel de slechts ontworpen automaat ever zijn

      Reageer
    • Pim heeft op 24 september 2024 geschreven:

      Als je voor de rotonde de pook is S zet. Heb je er ook geen last van.
      Oftewel voor de rotonde rechts, zodra je erop rijdt naar links.

      Reageer
    Reageer
  • Leo heeft op 23 september 2024 geschreven:

    Nee, geen DSG voor mij. Er gaat niets boven de fantastische ZF8 automaat met koppelomvormer.

    Reageer
  • Ron heeft op 23 september 2024 geschreven:

    Ik rij al 20 jaar met ‘n automaat in de vrachtauto.
    Deze automaat is eigenlijk te vergelijken met de DSG bak van Volkswagen.
    Rij als personenauto vw ‘t cross met dsg en ik vind het ‘n super fijne bak.
    Het twijfelen is mij nog niet opgevallen,terwijl het me wel opvalt bij trucks dat die soms denken en nu.
    En zeker bij trucks die gebruik maken van de ZF bakken.

    Reageer
  • Paco heeft op 23 september 2024 geschreven:

    Gewoon hand schakel nemen. Dat is het aller beste, zeker voor de echte auto liefhebbers.
    Helaas is de spoeling erg dun

    • Joop heeft op 24 september 2024 geschreven:

      Dat heb ik inderdaad ook altijd gedacht. Maar het is echt onzin. Niets zo fijn als een automaat. Ik rijdt nu 4 jaar mijn eerste automaat. Ik ga nooit meer terug naar een hand bak. Je moet trouwens echt gaan zoeken straks wil je dat nog hebben. Hand bakken bestaan straks gewoon niet meer.

      • Pero heeft op 24 september 2024 geschreven:

        Onzin nog wel. Heb zelf ook een paar keer in een automaat gereden. Toyota, Rover en Mercedes. Leuk voor een halve dag maar daarna was ik heel blij terug te zijn in mijn eigen auto met handbak. Leuk speelgoed maar de handbak heeft te veel voordelen tijdens het wel én niet rijden dat het me snel vergaat met het “leuke” van de automaat.

        Reageer
      Reageer
    • Neddim heeft op 23 september 2024 geschreven:

      Dat heb ik ook 38 jaar beweerd
      Ik heb sinds 3 jaar een DSG bak en wil nooit meer iets anders
      In combinatie met adaptive cruisecontrol, in één woord geweldig!

      Reageer
    Reageer
  • Bert.V. heeft op 23 september 2024 geschreven:

    Heb zelf een Tiguan 1.4 hybride dsg.
    Fantastische wagen. De automaat doet zijn werk, zoetjesaan, je voelt die niet schakelen. Neen, ik was al gek van de TSI motoren, reeds twee versleten zonder kosten, nu komt de DSG erbij. Prachtig stukje mechaniek 👍

    • René heeft op 23 september 2024 geschreven:

      Maar jij hebt enthousiast over het feit dat hij automatisch schakelt. Iets wat iedere automaat doet. Maar het punt is dat een niet-DSG soepeler reageert en dat vind ik eigenlijk ook. Leuk dat hij snel opschakelt, maar juist van afremmen naar weer accelereren is iets waar het systeem moeite mee heeft. Dat heb ik met mijn traditionele automaat nog nooit meegemaakt.

      • Bert.V. heeft op 24 september 2024 geschreven:

        René, nog niet meegemaakt. Blijft in welke rijstijl ook zeer soepel. Hernemen, zonder problemen. Enig puntje is, bij het achteruit rijden en parkeren en bergop, de elektrische motor wat trilling geeft. Maar dat is een verwaarloosbaar iets. De DSG, die doet zijn werk hoor👍

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Anton heeft op 23 september 2024 geschreven:

    Ik rij een A klasse 220, 4matic uit 2020. Dacht ook dat bak wat mankeerde. Dan maar helemaal stoppen bij het oprijden van bijvoorbeeld een rotonde, NOT. Die dsg bak past zich maar aan mij aan, ik betaal hem en niet andersom.

    Reageer
  • Racekabouter heeft op 23 september 2024 geschreven:

    Ik ben een enorme fan van de dsg bak, maar zie en snap ook de frustraties. Probleem is niet de bak an sich, het probleem is de slechte software en de veel te trage processor. Maar ja, als groot Volkswagen liefhebber moet ik ook toegeven dat de VW software in alle mogelijke vormen een heel zwak punt is…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear