Wat willen de mensen? Crossovers. Wanneer willen ze die? Nou, nu. En wat geeft Volkswagen de mensen? Meer crossovers! Naast de vele crossovers die het merk al heeft, zagen ze een piepklein gaatje in de markt. Om meteen met het slechte nieuws te beginnen, de nieuwe Volkswagen Tera is niet voor de Nederlandse markt. Maar wat niet is, kan nog komen natuurlijk.

De Tera is een nieuwe compacte crossover in het instapsegment van Volkswagen in Brazilië en Argentinië. Dat klinkt als een ver-van-ons-bed show, maar vergeet niet dat de Volkswagen Taigo eigenlijk een Europese versie van de Braziliaanse VW Nivus is. En het is al een tijdje geleden, maar de Volkswagen Fox begon zijn carrière ook in Zuid-Amerika. Kijk er dus niet gek van op dat een soortgelijk model ooit bij jou in de buurt staat te schitteren.

Hoe moet ik de Volkswagen Tera plaatsen?

Qua positionering: het model staat nog onder de T-Cross, het is dus echt een kleintje. Het design is absoluut niet spannend of vernieuwend, maar dat is juist de bedoeling. Deze door José Carlos Pavone ontworpen auto moet zoveel mogelijk mensen aanspreken, want het moet een verkoophit worden. Het modelletje oogt modern en past keurig in de modellijn van het merk. De duurdere uitvoeringen hebben een zwart dak en zwarte wielen. Instapmodellen krijgen stalen velgen.

Volkswagen Tera rood (20250 achter

Dan de techniek van de Volkswagen Tera. De basis is het A0-platform, dus het simpelste platform dat Volkswagen heeft. Technische details zijn nog schaars, maar we weten dat de Tera altijd voorwielaandrijving heeft. De basisuitvoering zal een 1,0-liter TSI-driecilinderturbomotor meekrijgen. De wielbasis is gelijk aan die van een Volkswagen Polo, dus 2,56 meter. De totale lengte zal zo rond de vier meter zijn. Net zo lang als een Fiat Multipla, dus.

Waarom zijn er nauwelijks knopjes in het interieur?

Het interieur is eveneens typisch Volkswagen, maar dan nog wat eenvoudiger. Er zijn bijna geen knopjes aan boord. Enerzijds omdat er ook niet zo heel erg veel luxe is, anderzijds omdat de meeste functies in het grote scherm zitten verwerkt. Er is gelukkig wel een paneel voor de temperatuurregeling en we zien een draaiknop voor de verlichting. Ooit ondenkbaar, maar nu realiteit: ook de Tera heeft een digitaal instrumentarium. Dat was tien jaar geleden een optie op dure Audi’s en tegenwoordig gemeengoed.

Lees ook: Er komt een nieuwe Volkswagen met de naam Tayron naar Nederland (en dat is een oude bekende)

Rijassistenten zijn niet standaard aanwezig, maar kun je als optie bestellen. Omdat het een auto is die (nog) niet voor de EU bedoeld is, zijn er niet overal piepjes die je erop attenderen dat je over een streep rijdt of vier km/u te hard. Zoals gezegd komt de auto nog niet naar Nederland, maar het zou op zich geen slechte zet zijn. Kleine crossovers zijn ook hier erg populair en een betaalbare instap-Volkswagen met een hoge instap zal vast wel kunnen scoren hier. Want wij willen ook betaalbare crossovers.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *