De wonderen zijn de wereld nog niet uit, want Volkswagen heeft vandaag een Ford onthuld. Het gaat om de geheel nieuwe Volkswagen Transporter. Al sinds 1950 is het een vaste waarde in de showroom van VW Nutzfahrzeuge en is het de basis voor bedrijfswagens, campers en shuttlebusjes. De kans is dan ook groot dat je ergens in je leven in een Transporter (of afgeleide daarvan) hebt gezeten.
Nu is het tijd voor de ‘T8’, de achtste generatie. Waar je bij de T5, T6 en T7 (Multivan) kon aanmerken dat deze wel heel erg op zijn voorgangers leken, is daar nu geen sprake van. De basis is namelijk de nieuwste Ford Transit. Om kosten te besparen werkt Volkswagen samen met Ford op het gebied van bedrijfswagens. Zo is de huidige Amarok in technisch opzicht een Ford Ranger. De nieuwe Transporter ziet er overigens wel uit als een typische VW. Het is niet zo dat ze een Volkswagen-logo op een Transit hebben geplakt.
Achtste generatie alweer
Enfin, de Transporter dus. Bedrijfswagens kennen een lange levensspanne, dus krijgt de T8 aandrijflijnen die op de toekomst zijn voorbereid. Naast de ‘hypermoderne diesels” (110, 150 of 170 pk) is er ook een plug-in hybride met een systeemvermogen van 232 pk. Geheel elektrisch is er keuze uit 136 pk, 218 of zelfs 286 pk. Met name de laatste lijkt ons wel leuk bij het verkeerslicht.
De sterkere volledig elektrische varianten hebben een accupakket van 64 kWh, maar speciaal voor ‘bezorgdiensten in stedelijke omgevingen’ heeft Volkswagen een extra kleine accu met bescheiden elektromotor. Ook handig om te weten: de diesel en PHEV hebben voorwielaandrijving. De 2.0 TDI met 150 pk is er ook met 4Motion-vierwielaandrijving en de elektrische Transporter heeft achterwielaandrijving. Dus mocht je Tokyo Drift-aspiraties hebben, ga voor de EV.
Caravelle en Panamericana
Zoals gezegd is de Transporter de basis voor een hele hoop doeleinden. Volkswagen maakt van de gelegenheid door de Transit, eh, Transporter meteen als Caravelle te onthullen. Dat is de personenversie. Ideaal vervoer als je met je collega’s op stap gaat en er maar één deugdelijke BOB is. In de toekomst komt er vast nog een California-campertje.
Je kunt de nieuwe Transporter ook bestellen met een PanAmericana-pakket. De PanAmericana is te herkennen aan de stoere bumpers, grotere rijhoogte en generfde wielkasten plus zijskirts. Het is in feite de AllTerrain-behandeling die Volkswagen toepast op andere modellen, maar niet AllTerrain noemt. Vierwielaandrijving is niet standaard, maar optioneel mogelijk. Echt in het terrein boenderen raden we niet aan, dan kun je beter opteren voor de Amarok.
De nieuwe Volkswagen Transporter komt naar Nederland, maar het is nog niet bekend wat ie hier moet gaan kosten. Laten volgen ongetwijfeld ook nog meer foto’s en informatie.
Vlugge Papi heeft op 2 augustus 2024 geschreven:
Ligt het aan mij of heeft deze bus wat weg van een Ford?
jeroen heeft op 1 augustus 2024 geschreven:
EDIT: Thanks!
jeroen heeft op 2 augustus 2024 geschreven:
Er staat nog steeds t8 🙂