
Het moet interessant zijn om over tien jaar de nieuwsberichten van nu terug te lezen. Als de halve bevolking niet weggefikt is en de andere helft uitgeroeid door ChatGPT. Kleinigheidjes. Het is duidelijk dat er iets moet veranderen, maar de weg ernaartoe kent niemand nog. Gaat de elektrische revolutie er nog komen of moeten we focussen op een duurzame brandstof? De meest rationele oplossing is niet altijd wat het publiek wil. Volkswagen lijkt nu in ieder geval op meerdere paarden te wedden.
Net als bijna alle automerken had Volkswagen heel ambitieuze doelstellingen als het gaat om de transitie naar elektrische auto’s. De wetgeving blijkt echter wat bipolair en ook de mensen die daadwerkelijk de auto’s kopen zitten nog niet allemaal te wachten op EV’s. Daarom ligt de focus bij veel automerken nu meer op een mix van elektrische auto’s en zuinige benzineauto’s. De geldkraan voor brandstofmotoren is dus ook weer iets opengedraaid. In ieder geval totdat de EV-markt weer aantrekt.
Motor zonder riem of ketting
Volkswagen diende pas een patent in voor een brandstofmotor zonder distributieriem of distributieketting. Deze riem of ketting is nodig om de beweging van de motor door te geven aan de nokkenassen aan de bovenkant van de motor. De nokkenassen zorgen weer dat er kleppen open en dichtgaan, zodat brandstof de motor in kan en uitlaatgassen de motor uit kunnen. Een riem of ketting is de meest gangbare manier, maar er zijn alternatieven.

Auto, Motor und Sport ontdekte een patent van Volkswagen zonder distributieriem of -ketting. De motor werkt met een aantal tandwielen die de beweging doorgeven. Tussen de krukas beneden en de nokkenas bovenin zitten drie tandwielen die in elkaar grijpen. Op deze tandwielen zitten ook nog accessoires zoals de aircopomp. Het is een techniek die je bijvoorbeeld kunt kennen uit de F1. De vroegere V8- en V10-motoren gebruikten deze tandwielen al, maar ook de Cosworth-V12 van GMA T.50 (hierboven afgebeeld).
De titel is lekker spraakmakend, maar het is niet de eerste keer dat Volkswagen dit principe toepast. Ook de 2,5-liter TDI-motoren hadden geen riem of ketting. En ook de motor uit de Ferrari Enzo gebruikte tandwielen. Bij motorfietsen zie je soms ook dergelijke constructies. Het bericht van AMS is op 1 april geplaatst, maar we gaan er eventjes vanuit dat het geen grap is. Of wij moeten heel erg de clou missen. Aan de andere kant is humor van Duitsers nooit te doorgronden.
Of Volkswagen weer gaat inzetten op motoren met tandwielen, is nog maar de vraag. Patenten zijn geen garantie dat de techniek ook in productie gaat. Ze hebben de tandwielen misschien onderzocht en ongeschikt bevonden, maar willen dan niet dat andere merken hun uitvinding gaan gebruiken. Veiligstellen, dus. Zou de techniek er wel komen, dan hoor je het uiteraard hier.
Koenigsegg doet het nog anders
De Zweedse hypercarbouwer pakt het helemaal anders aan. De Freevalve-motor van Koenigsegg heeft geen riem, ketting of tandwielen die vanaf de krukas naar boven gaan. In plaats daarvan wordt elke klep los bediend, op elk gewenst moment. De kleppen kunnen zo ver en zo lang geopend worden als nodig is voor de beste ontbranding. Een korte stoot perslucht opent of sluit de klep. De klep sluit weer door een veer, of blijft open door hydrauliek. De olie zorgt ook dat de klep zacht sluit.
Lees ook: Mazda boekt doorbraak en komt binnenkort met de ‘ultieme verbrandingsmotor’ die extreem efficiënt is

Ooit gehoord van synthetische brandstof?? Kun je alles, jing/oud mee laten lopen uitstoot bijna 0, geen auto’s nd sloop, mooi toch op de weg dan??!!!!
Uuh, tuurlijk wel slecht vd staatskas of fabrikanten!!
MV Agusta had ook tandwiel aangedreven nokkenas voor zijn motoren al in de 60er jaren.
Als je geen riem of ketting wilt gebruiken, dan kom je uit op idd tandwielen of (onderliggende stoterstangen). De 6,2 V8 in de Corvette bijvoorbeeld
In de Sherman tanks in 40/45 zaten GM motor en met tandwielen aangedreven nokkenas
Ik had er een ingebouwdt in mijn schip
MVG
RICHARD GILS
De Citroen 2.0 diesel had vroeger ook tandwieloverbrenging.
Was wel even zoeken ivm de timing.
De eerste Renault 4 had ook tandwiel gedreven nokkenas!!
Tandwielen voor de aandrijving van de nokkenassen zijn zo oud als de weg naar Rome. Of je nu tandwielen, droge riem, natte riem of een ketting gebruikt, het kan allemaal goed of slecht geïmplementeerd worden.
Honda kwam in de jaren 80 met de vfr 750 dat was de eerste motor met tandwiel aan gedreven nokkenassen
Honda kwam in de jaren 80 met de vfr 750 dat was de eerste motor met tandwiel aan gedreven nokkenassen
Had Ford in de jaren 60 al.
Of komt jet ultramax principe van NSU terug? Gen ketting en geen tandwielen maar twee exentrieken.
Wat is de datum? 1 april?
Die tandwiel aandrijving van de 5cyl. 2,5ltr is al een drama, alles loopt in en verslijt,en met deze constructie die 3x zoveel tandwielen heeft zal het zeker wel heel blijven??? Kansloos
Geen enkele fabrikant bouwt nog qualiteit en degelijkheid.
Maar we moeten wel minder verbruiken en uitstoten?!
De aloude flat-4 luchtboxer van VW had ook geen riem of ketting
De Ford 12m van vroeger had een V4 met tandwiel aandrijving voor de nokkenas.
Dat was 40 – 50 jaar geleden