Het is een lastige tijd voor autofabrikanten. Zet je je in om elektrische auto’s te gaan maken, lijkt de consument je ineens te laten vallen. Mede daardoor vinden we merken die hopeloos achterlopen qua elektrische auto’s ineens briljant. Ach ja, het verschil tussen een gek en een genie is de mate van het succes. Volkswagen heeft een complete EV-line up en nu is het aan de politici om te zorgen dat we ze dan ook gaan kopen.
Dat zegt Martin Sander, hoofd van Marketing en Sales bij Volkswagen, in een interview met Autocar. Tijdens het gesprek laat hij weten dat elektrisch rijden de toekomst is. Dat zou je een opmerkelijke uitspraak kunnen doen, gezien het feit de stijging in de EV-verkopen er wel uit is. Sommige automerken hebben daardoor hun deadline om alleen maar EV’s te gaan maken, uitgesteld. Zelfs Volvo ziet nog een tijdje toekomst voor de benzinemotor.
Volkswagen: politici moeten inzien dat elektrisch rijden de toekomst is
Volgens Sander heeft Volkswagen zijn gedeelte goed gedaan. Ze hebben miljarden geïnvesteerd in nieuwe technieken, eden nieuw platform en een complete line-up met modellen die wereldwijd verkocht worden. Kortom, de elektrische auto’s zijn er nu. Het is nu aan de politici om de transitie te versnellen. Sander wenst namelijk dat politici ook gaan inzien dat elektrisch rijden de toekomst is. Het is aan de politici om de twijfels bij de consument weg te nemen.
Volkswagen verwacht zelf niet dat de markt voor verbrandingsmotoren snel verdwijnt. Ondanks de boude uitspraak zal Volkswagen blijven investeren in auto’s met een verbrandingsmotor en de verbrandingsmotor zelf. De markt voor conventionele auto’s is op dit moment nog simpelweg te groot. In Europa is er al een duidelijke verschuiving naar elektrisch rijden, maar zeker wereldwijd is de benzinemotor te belangrijk om de ontwikkeling ervoor te gaan staken.
EV en ICE krijgen één designtaal
Volkswagen gaat er zelf ook wat aan doen. Zo gaan ze hun eigen designfilosofie keihard aanpakken. Op dit moment heeft Volkswagen twee designfilosofieën. De ID-lijn ziet er veel futuristischer uit dan de klassieke look van de overige Volkswagenmodellen. Volgens Meneer Sander zullen deze stijlen samenvoegen tot één herkenbare Volkswagen-stijl.
Lees ook: Volkswagen ID.7 haalt bijna 800 kilometer op één volle accu
De Volkswagen ID.2 All-concept is al een stap in die richting waarbij het merk een wat behoudendere stijl voert. Voor veel klanten is juist die no nonsense-uitstraling een pluspunt. De ID.2 is een kloeke hatchback die duidelijk afkomstig is van Volkswagen. De nadruk ligt niet zozeer op het feit dat ie elektrisch is, zoals dat wel het geval is met de ID-lijn.
EC Dubost heeft op 15 oktober 2024 geschreven:
Oftewel VW wil nog meer ecofascisme. Slechte marketing voor het merk.
Aha heeft op 16 oktober 2024 geschreven:
De neo-fascist komt weer met een negatieve reactie op iets wat noodzakelijk is om de aarde leefbaar te houden. Wat een verrassing…
Frank heeft op 16 oktober 2024 geschreven:
Vooral niet naar de klanten luisteren en ook nog eens (zie interieur ID3 tov Golf 7) behoorlijk in kwaliteit terug gaan voor mèèr geld. Volkswagen beseft niet dat veel van hun klanten vooral in duitsland gewoon Diesels willen, de afstanden zijn vèèl groter, het is er s’winters kouder dan in Nederland, (ook de verwarming is uit de accu) er zijn bergen en de max snelheid is hoger allemaal zaken die hèèl vermogen vreten en dan is de accu zo plat. Een 2.0 octavia diesel rijdt gewoon gemiddeld met 4.3 liter 100 km.
Björn heeft op 15 oktober 2024 geschreven:
Dat ze dan maar snel terug wagens voor het volk maken. Op het moment dat er een elektrische VW is met degelijke specificaties (geen Dacia Spring specificaties) tussen 20.000 en 25.000€ Belgische prijzen, dan overweeg ik er wel één te kopen.
Kees heeft op 15 oktober 2024 geschreven:
Je kan een Dacia Spring toch ook geen auto noemen? Dat is een elektrische brommobiel. De ID3 is inmiddels een heel keurige auto geworden voor een nette prijs. Een ID1 of ID2 zal een knaller worden.
henkj heeft op 15 oktober 2024 geschreven:
Gewoon waterstof. Alle CO2 om accu’s te maken en ontzorgen kan beter in waterstof omgezet worden. T principe van n verdamper op een reguliere automotor scheelt je per direct al tonnen co2. En niet over 20 jaar als t meezit en we echt groene stroom en groene accu’s hebben. Enkel zien olie en gas maatschappijen hier geen toekomst en winsten voor hun in weggelegd. Dat is de reden waarom de politiek gek gelobyied word en de politiek door baantjes voor na de politiek en hiervoor zwicht.
Gewoon geinteresserd heeft op 16 oktober 2024 geschreven:
Waarom zit die Verdamper er dan nog niet op
Gewoon geinteresserd heeft op 16 oktober 2024 geschreven:
Waarom zit die verdamper er dan nog niet op ?
John heeft op 14 oktober 2024 geschreven:
Zo’n ID7 sedan in het zwart is toch een prima vervanging voor de fossiele Audi’s.
Klopt wel heeft op 14 oktober 2024 geschreven:
Als we nog langer dan een paar honderd jaar op deze planeet willen rondlopen dan moeten we van overmatig gebruik van fossiele en minerale hulpmiddelen.
Minder mensen zou nog veel beter zijn maar dat is slecht verkoopbaar. Daarom is elektrificatie in veel gevallen een noodzakelijke stap.