Je zou het niet verwachten als je naar de huidige prijzen kijkt, maar blijkbaar zijn de marges op nieuwe auto’s flinterdun. In ieder geval in het lagere segment. Zo vertelde Volkswagen ons pas dat er eigenlijk niets te verdienen valt op een auto van formaatje Up. Die auto krijgt wel een opvolger, maar dat is een verhaal voor een andere keer. Om toch centjes te blijven verdienen, kijken automerken naar andere verdienmodellen.
Het Duitse Automobilwoche meldt dat ‘autoverkopen niet zo belangrijk meer zijn’ voor Volkswagen. Het concern wil wel graag nieuwe auto’s blijven produceren en ze hebben nog liever dat jij in een Volkswagen gaat rijden, maar het merk wil graag dat je per maand betaalt. In 2025 lanceert Volkswagen Financial Services een vernieuwd platform waarbij je een auto kunt huren of leasen. Via een app moet je in de toekomst eenvoudig een abonnement op een Volkswagen kunnen afsluiten. Of kort eentje huren.
80 procent van de EV’s wil Volkswagen niet verkopen
Volgens Automobilwoche moet straks 80 procent van alle geproduceerde elektrische auto’s in het bezit blijven van Volkswagen. Auto’s die twee tot vier jaar geleased worden, worden daarna niet gelijk verkocht. Zo’n 60 procent blijft na de leasetermijn in bezit van Volkswagen en wordt dan ingezet voor een tweede of zelfs een derde cyclus.
En als de auto dan klaar is voor de verkoop, dan krijgt Volkswagen het verkoopbedrag. Volkswagen Financial Services is al hard onderweg om de grootste aanbieder van gebruikte auto’s ter wereld te worden. Volkswagen verwacht dat de tak dit jaar 462.000 gebruikte auto’s zal verkopen. De komende jaren zal de lease- en verhuurtak naar verwachting één miljoen gebruikte auto’s per jaar wegzetten.
Nog een groot voordeel
Het grote voordeel van deze constructie is dat het merk zelf bepaalt waar de auto onderhouden zal worden. Blijkbaar gaan een hoop klanten als de garantie verstreken is niet meer naar de Volkswagen-dealer. En zo loopt het merk geld mis op bijvoorbeeld onderdelen of betaalde uren. Met de lage marges op nieuwe auto’s, wordt de onderdelenverkoop en het onderhoud steeds belangrijker.
Maar Volkswagen betaalt toch zelf het onderhoud?
Dat klinkt als een gekke redenering, want Volkswagen betaalt zelf de garagerekening. Dus dan zou het een gevalletje vestzak-broekzak zijn, want het geld dat ze betalen komt weer terug in de portemonnee van Volkswagen. Er zit logica achter, want deze kosten worden natuurlijk doorberekend aan de bestuurder in het maandbedrag, dus indirect zal de leaserijder betalen voor onderhoud bij de Volkswagen-garage.
Ook is de data heel belangrijk. ‘Volkswagen verzamelt al gegevens van ongeveer acht miljoen voertuigen. In de toekomst zullen dat er aanzienlijk meer zijn. De kennis is cruciaal’, schrijft Automobilwoche. De kennis van klanten helpt Volkswagen een keuze te maken of ze de auto opnieuw moeten verhuren of dat het beter is om te verkopen. Kort gezegd helpt deze bak aan kennis om de winst per auto te maximaliseren. Interessante tijden bij VW.
Ze zijn niet allen even goed. heeft op 16 augustus 2024 geschreven:
Ook dit EU merk verbruikt 2a3kW meer per 100km tov het meest verkochte merk.
Maar jou je vast Chinezen doen daar nog lekker een paar kW bij.
Pas ook op voor de slechte ontwikkelaars ald renault/Nissan die hebben zeer hoge verbruiken meer in lijn van chinezen
Lekker boeiend heeft op 16 augustus 2024 geschreven:
De VW’s (en identieke Skoda’s en Audi’s) bieden meer auto dan bijvoorbeeld Tesla voor je geld. Een stuk betrouwbaarder bovendien én met een serviceapparaat wat bij Tesla nauwelijks bestaat en bij al die Chinezen al helemaal niet.
Het fijne is ook dat de hele ID serie ‘gewoon’ in Duitsland gebouwd wordt.