Volkswagen heeft een zware tijd achter de rug sinds Dieselgate. Het merk moest in rap tempo inzetten op elektrische auto’s en minder focus leggen op diesels. Dit heeft het bedrijf enorm veel geld gekost, naast de torenhoge boetes die het moest betalen. Net toen het merk zich leek te herstellen, staat de volgende uitdaging voor de deur. Volkswagen zit in zwaar weer, aldus VW.

De zaken gaan niet goed, zo kondigt de grote baas van de VW Group, CEO Oliver Blume, aan. Sterker nog, hij verwacht dat er ‘zeer zware tijden’ aankomen. Dat meldt Automotive News Online. Dit komt volgens hem door de nieuwe concurrenten die de Europese markt betreden en het feit dat Duitsland als productielocatie steeds minder competitief wordt.

Volkswagen in zwaar weer, want Duitsland is duur

Kort gezegd betekent dit dat er te veel nieuwe concurrenten zijn en dat produceren in Duitsland te duur is. Volgens Thomas Schäfer, CEO van het merk Volkswagen, zijn de vooruitzichten erg slecht en kan dit niet met een paar besparingen worden opgelost. Er zal opnieuw gestructureerd moeten worden, en het sluiten van een fabriek wordt niet uitgesloten.

Volkswagen ID.3 wordt gebouwd in de fabriek

In lekentaal betekent dat waarschijnlijk dat ze een fabriek willen sluiten. De toeleveranciers van Volkswagen in Duitsland zijn – begrijpelijkerwijs – in rep en roer. Als Volkswagen ergens een fabriek sluit, verliezen de toeleveranciers in één klap een grote klant, met het risico dat ze zelf ook omvallen. In sommige gevallen is Volkswagen hun enige grote klant.

Het zat er al langer aan te komen

Dit nieuws komt echter niet helemaal als een verrassing. Zo is Audi, onderdeel van de Volkswagen Groep, van plan om voortijdig te stoppen met de productie van de Q8 e-tron. Deze modellen worden momenteel in Brussel gebouwd, maar vanwege de dalende vraag is het voor Audi niet rendabel om de fabriek draaiende te houden.

Lees ook: Volkswagen lijkt nu echt afscheid te nemen van de diesel (en de Golf wordt een soort Prius)

Afgelopen maand maakte Volkswagen de cijfers bekend van de eerste helft van 2024, en die waren niet al te rooskleurig. Hoewel Volkswagen nog steeds winst maakte, daalde de operationele winst met 11%. Dit was deels te wijten aan verminderde verkopen.

Reacties

  • EC Dubost heeft op 5 september 2024 geschreven:

    Ik lees de kop anders. Het gaat niet best met Volkswagen en dat komt door de klimaatzwendel.

    • Tsobud CE heeft op 5 september 2024 geschreven:

      Er is maar 1 zwendel en dat zijn mensen -vanwege vaak financiële redenen met dubieuze herkomst- die vaststaande feiten ontkennen. Dat is vast herkenbaar voor je.

      Reageer
    Reageer
  • Ronnie heeft op 4 september 2024 geschreven:

    Eerst de hetze tegen diesels door de ecofascisten en geldwolven, toen de onzin van alles EV. Hoe dom kan een CEO zijn in dat laatste geval? En Duitsland gaat de prijs betalen van links beleid. Industrie kapot door de ultralinkse communisten en import van ongeschoolde barbaren uit de middeleeuwen. Mutte hat es versaut, en niet zo zuinig ook.

    • Adrie heeft op 4 september 2024 geschreven:

      Ronnie gaat alles goed met je? Wat een wartaal zeg…

      • Maarten heeft op 4 september 2024 geschreven:

        Ja, compleet van het padje af.
        Geeft je te denken in welke kringen deze Ronnie zijn informatie haalt.. Totale disconnect met de werkelijkheid.

        Anyway, voor wie dit beter wil begrijpen, misschien Ronnie wel, wie weet? Hier een econoom die het in begrijpelijke taal uitlegt:
        https://youtu.be/QoyJe9fCpL0?si=WC-dip7Bka7Q5weS

        • Ronnie heeft op 9 september 2024 geschreven:

          Economen zijn meester in gebakken lucht. Denk ens goed na over wat loos is bij onze Oosterburen.

          • Heino heeft op 9 september 2024 geschreven:

            Onze Oosterburen zijn gewoon veel te duur en pissen daarom naast de pot, lijkt me duidelijk

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Maarten heeft op 3 september 2024 geschreven:

    Ik roep dit al ruim een jaar hier. Was niet te geloven voor de meeste ‘mede reageerders’ en dan druk ik het nog voorzichtig uit. 😉

    Gelukkig doet BMW het wel top.

    • @maarten heeft op 3 september 2024 geschreven:

      VW maakt ruim 2x zoveel winst als Tesla. Hoe slecht moet het dan wel niet gaan met Tesla….?

      Overigens heb jij je al die tijd al onstervelijk belachelijk gemaakt met je totale gebrek aan economische kennis en je omgekeerd evenredige grote praatjes daarover. Geen mens op deze website die je nog serieus kan nemen.

      • Kees heeft op 3 september 2024 geschreven:

        Hahahaha wat een facepalm voor die pannekoek van een Maarten. Dit is echt humor!!!

        • Maarten heeft op 4 september 2024 geschreven:

          He? wil je het nu weer over Tesla hebben? Je lijkt wel een fanboy!

          Ja, VW maakt 2,8 keer zoveel winst (23 vs 8 miljard) maar heeft ook 17 maal zoveel schulden…..
          AI, die was je even vergeten te melden zeker?

          Dat is, zoals we in het artikel lezen, niet meer houdbaar en nu wil VW van mensen en fabrieken af omdat de kosten te hoog zijn tov de winst.

          Het is dus irrelevant wat jullie van mij als persoon vinden, of hoe het met Tesla gaat.
          Even de focus erbij houden, het gaat over VW dat al 2 jaar zegt dat het dak in brand staat en nu dus fabrieken wil sluiten.

          Komt ie binnen Kees en annoniempje? Of vinden jullie dit nog steeds “humorischisch” ? Over facepalms gesproken…

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear