
Volvofans praten graag over hoogtepunten uit het verleden: snelle stationwagons en dikke vijfcilinders. Maar ook achterwielaandrijving was vroeger ook een kenmerk van Volvo. Met de nieuwe Volvo ES90 is de cirkel weer rond. In de jaren ’90 was eerste generatie Volvo S90 een grote sedan met achterwielaandrijving. De S80’s en S90’s erna hadden allemaal voorwielaandrijving. En nu heeft de grootste Volvo weer achterwielaandrijving.
De Volvo ES90 is de opvolger van de Volvo S90, maar dan geheel elektrisch. Net zoals eigenlijk alle concurrenten lijkt de ES90 optisch iets te hoog te zijn. Dat lijkt niet alleen zo, maar is ook het geval. Elektrische sedans en stationwagons zien er qua proporties vaak nogal maf uit. Dat komt omdat er zo pakweg vijftien centimeter extra nodig is voor het accupakket. Bij elektrische crossovers (die nodeloos hoog zijn van zichzelf) valt dat veel minder op.
Hoe groot is de Volvo ES90?
Ook lijkt het er op dat Volvo de auto minimaal één millimeter hoger dan noodzakelijk heeft gemaakt. Dit om mensen die iets crossover-esque wensen alsnog over de streep te trekken, mocht een EX90 nét eventjes te groot zijn. Over EX90 en afmetingen gesproken, de ES90 staat op dezelfde basis als de EX90, het SPA-2-platform. De ES90 is vijf meter lang, twee meter breed, anderhalve meter hoog en de wielbasis is 3,1 meter.

We noemen het weliswaar een sedan, maar strikt genomen is het een liftback, net als de Audi A6 bijvoorbeeld. De Volvo ES90 heeft namelijk een enorme vijfde deur. Met 425 liter is de bagageruimte de kleinste in het segment. Ook in dit geval kun je de schuld geven aan de accu’s, die heel veel ruimte innemen. Daar hebben de concurrenten ook last van. Wellicht dat Volvo later nog een extra ruime stationwagonversie maakt van de ES90.
Zo ver komt de ES90 op een accu
Maar geven die accu’s dan een beetje actieradius? Jazeker. De instapper met achterwielaandrijving en 333 pk heeft een 88 kWh accu met 650 kilometer range. Deze gaat in 6,9 seconden naar de 100 km/u. Dan is er een Twin Motor met 449 pk (bij elkaar) die in 5,5 seconden naar de 100 km/u sprint. Het topmodel ‘Performance’ heeft 680 pk en knalt in 4 tellen naar de 100 km/u. Beide vierwielaandrijvers hebben de 102 kWh-accu en beiden hebben een actieradius van 700 kilometer.

Voor het eerst heeft een Volvo-accu 800-volt architectuur. Dit betekent dat je de Volvo ES90 heel erg snel kunt laden. Maximaal is tot 350 kW mogelijk. In 10 minuten kun je volgens Volvo een flinke 300 kilometer bijladen. Bijzonder is dat de Volvo EX90 deze techniek nog niet aan boord heeft. Dus mocht je twijfelen tussen die twee: de ES90 heeft betere accu’s dan de EX90.
Lees ook: De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)
Zijn er verder nog bijzonderheden die we moeten melden? Jazeker: de bagageruimte valt weliswaar tegen, maar er is een frunk, alhoewel die met 22 liter niet enorm ruim is. Een ander bijzonder dingetje is dat de ES90 de stilste Volvo aller tijden is. In geen enkel Volvo-interieur is het zo stil als in dat van de ES90. Grappig genoeg zei Volvo dit eerder over de EX90. Boven op het dak zie je een pukkel, die is voor de Lidar-Scanner. Deze functioneert nóg niet, maar moet autonoom rijden mogelijk maken met updates in de toekomst.
Wat kost de Volvo ES90?
Prijzen zijn ook al bekend: de goedkoopste is er vanaf 70.000 euro, precies evenveel als de elektrische A6 e-tron. Je kunt de auto nu al samenstellen in de configurator van het merk. De uitvoeringen Core en Plus zijn alleen als achterwielaandrijver te krijgen. De Ultra is de duurste uitvoering en kost minimaal 80.995 euro. Hier krijg je leuke speeltjes als actieve luchtvering, geventileerde stoelen en een dimbaar panoramadak.
De Plus kun je ook nemen als Twin Motor (0-100 in 5,5s) en als Twin Motor Performance (0-100 in 4s). Neem je de Plus als Performance dan ben je 91.495 euro kwijt. Dan heb je nog wat opties zoals spatlappen, extra getnit glas of het Chrome Pack. Het zal je vast lukken om de totaalprijs richting de 100.000 euro te krijgen als je je best doet.
Wanneer komt de Volvo ES90 naar Nederland?
Aan het einde van dit jaar komt de ES90 nog naar de Volvo-dealers. Het duurt nog even, dus we zijn benieuwd of de prijs behouden blijft. De EX90 werd een paar keer uitgesteld, dus hou er rekening mee dat ie misschien iets later komt. Er is behoorlijke concurrentie in dit gedeelte van de automarkt. Denk aan auto’s als de Audi A6 e-tron, BMW i5, Lucid Air, Mercedes EQE en – als je niet veel op hebt met fatsoen – de Tesla Model S.
Ben benieuwd of hij stiller is dan mijn Lexus LS. Denk het niet. Dat is er geen eentje
ES 90, een Polestar 4 met achterruit