
We hebben soms het idee dat automerken bepaalde dingen niet doen omdat het nou zoveel toegevoegde waarde heeft voor de bestuurder, maar omdat ze dan lekker veel publiciteit pakken. Tesla is daar bijvoorbeeld erg goed in; daar verzinnen ze graag gekkigheden als een scheetkussen en een haardvuurtje. We hadden altijd het vermoeden dat ze in Zweden de achterruit van de Polestar 4 hadden weggelaten om ‘lekker anders’ te zijn. Maar nu we de Volvo ES90 zien, snappen we het iets beter.
De Polestar 4 en de Volvo ES90 lijken erg op elkaar, maar het zijn niet dezelfde auto’s met een andere koets. Zo draait de Volvo op 800 volt en de Polestar op 400 volt. Wel lijkt het silhouet van de Polestar 4 erg op dat van de Volvo ES90. Bij deze vergelijking snap je iets beter waarom Polestar de hele achterruit heeft weggelaten. Kijk maar hieronder hoe klein het ruitje van de Volvo is. En vergeet niet dat de ruit onder een hoek ligt, dus het brievenbusje waar je doorheen kijkt, is effectief nog kleiner.

Polestar legde ons uit dat er achter op het dak een crashstructuur moet zitten. Een soort rolkooi, dus. Die moet vrij stevig zijn om het gewicht van een elektrische auto bij een crash te kunnen dragen. Hierdoor blijft er weinig ruimte over voor een ruitje. Volvo plaatste alsnog een ruitje, maar heeft er glimmende zwarte vlakken omheen getekend, zodat het nog wat lijkt. Hieronder zie je hoe Polestar het heeft opgelost: een dicht vlak met een camera erboven.

De Polestar 4 heeft dus een schermpje hangen waar normaal gezien de binnenspiegel zit. We hebben dit mogen ervaren en zijn niet helemaal overtuigd. Het probleem is het verleggen van de focus van je ogen. Als je naar voren kijkt en daarna in de binnenspiegel, dan hoef je niet je focus te verleggen; je blijft in de diepte kijken. Bij een scherm moet je effectief je ogen bijstellen, wat onwennig is – en op den duur vermoeiend als je regelmatig achter je kijkt. We hebben nog niet in de ES90 gereden, dus we durven nog niet te zeggen wat beter is.