TopGear stapt net uit de nieuwe Volvo EX30. In ons decembernummer (eind november in de winkel) lees je onze volledige bevindingen; nu alvast de highlights.

Testobject: Volvo EX30
Uitvoering: Single Motor Extended Range en Twin Motor Performance
Locatie: Barcelona
Weersomstandigheden: zonnig en 23 graden

Dus dit is de gedoodverfde verkoophit van Volvo?

Jazeker. De verwachtingen rond de Volvo EX30 zijn hooggespannen. Met dit model stapt de Zweedse autobouwer in een voor haar nieuw segment. Een compactere elektrische SUV dan deze verse telg, had Volvo nog niet in haar gamma. Met een scherpe vanafprijs van 36.794,99 euro is-ie bovendien de goedkoopste elektrische auto die Volvo aanbiedt.

Maar wat krijg je voor die 36,5k?

Een instapper die toch al behoorlijk potent is. De Core-versie – zoals het basismodel heet – heeft in de voordeligste samenstelling één 200-kWh elektromotor op de achterwielen, goed voor 272 pk en 343 Nm koppel. In 5,7 seconden zit je op de 100 km/u. De actieradius is 344 kilometer. Geef je 4.700 euro meer uit, dan heb je een Single Motor Extended Range te pakken en kom je 475 kilometer ver op één lading.

Is er ook een snellere versie?

Die is er. En die is ook behoorlijk wat sneller. Als je niet voor de Core gaat, maar voor de Plus of Ultra, dan kun je de Twin Motor Performance aanvinken. En dat houdt in dat jouw Volvo EX30 niet één, maar twee motoren heeft. Eentje drijft de voorwielen aan, de ander de achterwielen. Het vermogen groeit naar 428 pk, het koppel naar 543 Nm. In 3,6 tellen spurt je vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur. De goedkoopste EX30 met Twin Motor kost je 49.994,99 euro.

Hoe rijdt de Volvo EX30?

We reden beide versies. En hoewel we moeten zeggen dat we het liefst een Twin Motor willen – want sneller, leuker, uitdagender – moeten we tegelijk ook eerlijk toegeven dat ook de Single Motor voldoende in huis heeft. Hij rijdt lekker direct, komt vlotjes mee en voelt vanaf het eerste moment heel vertrouwd. Bloedsnel is-ie niet, maar of dat echt een gemis is?

Andere zaken die we nu al kunnen delen?

Het interieur is – geheel volgens huidige maatstaven – een beetje kaal. Of clean. Je hebt geen scherm of snelheidsmeter voor je neus, alles gebeurt via een centrale unit op de middenconsole. De weinige fysieke knoppen in de EX30 gebruik je om de ramen omlaag te doen of de alarmlichten aan te zwengelen. In de Twin Engine moet je bovendien een heel menu door om de leukste en sportiefste rijmodus te activeren.

Lees onze volledige rijtest van de Volvo EX30 in TopGear Magazine 222, vanaf 23 november in de winkel!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear