Nou, het heeft even geduurd, maar eindelijk heeft Volvo min of meer toegegeven dat ze het niet bij het rechte eind hadden. De Zweedse fabrikant van luxe-automobielen had het ambitieuze plan om in 2030 volledig over te gaan op de productie van elektrische auto’s. Raar maar waar: Volvo wordt geen is niet volledig elektrisch merk vanaf 2030.

Dat is om meerdere redenen opmerkelijk. Volvo was destijds namelijk een van de eerste merken die de belofte deed om volledig over te stappen op elektrische auto’s. Daarbij waren de Zweden ook concreet door daadwerkelijk een datum te verbinden aan die belofte, namelijk 2030. Na Volvo volgden later meer merken met vergelijkbare toezeggingen.

Volvo verbreekt belofte

De laatste tijd zien we echter dat de ene fabrikant na de andere zijn belofte alweer verbreekt. Voor hen is het nog te vroeg. We hadden niet verwacht dat Volvo ook de belofte zou verbreken, maar het is nu toch gebeurd. Dat liet Volvo-CEO Jim Rowan weten in een interne webcast, aldus Automotive News Europe. In die webcast gaven Volvo-dealers aan dat ze nog niet klaar zijn om enkel en alleen EV’s te verkopen.

koplampen volvo ex90

Jim Rowan stelde hen naar verluidt gerust door te zeggen dat de overgangsperiode ook kan worden overbrugd met hybrides. Als we hier in Nederland om ons heen kijken, kunnen we ons afvragen waar we nog op moeten wachten. Er zijn echter meerdere werelddelen en markten waar de laadinfrastructuur nog niet voldoende ontwikkeld is om uitsluitend elektrische auto’s aan te bieden.

Gedurfde strategie

Volvo heeft ook wat uitdagingen gehad met de EX30. Niet zozeer met de auto zelf, maar met het feit dat deze in China wordt gebouwd. Daardoor wordt de auto zwaar belast en is de compacte crossover aanzienlijk moeilijker te verkopen. De prijs ligt immers aanzienlijk hoger dan beoogd, waardoor Volvo er minder van verkoopt. Ook kwam de Volvo EX90 aanzienlijk later op de markt. In de tussentijd konden de dealers nog prima de andere Volvo-modellen verkopen.

Lees ook: Waarom je de nieuwe Volvo EX90 nog nooit in Nederland hebt gezien

Nu is het niet helemaal eerlijk om Volvo’s strategie af te kraken. Ten eerste was het merk een van de eersten met een duidelijke strategie. Eerst werden de grote motoren met meer dan vier cilinders geschrapt. Vervolgens werd ingezet op plug-in hybrides. Daarna verdwenen de diesels, en inmiddels ligt de focus bij Volvo grotendeels op elektrische auto’s.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear