Volvo noemt het zelf een van zijn extreemste crashtesten ooit. Met een kraan hijsen ze nieuwe modellen 30 meter de lucht in om ze vervolgens op hun snufferd of hun bips te laten vallen. Niet om te kijken of de auto’s het overleven – die uitkomst staat redelijk vast – maar meer om te zien hoe de inzittenden het er vanaf brengen. Misschien nog wel belangrijker is het feit dat het reddingswerkers een kans geeft om te oefenen op gloednieuwe modellen.

Bij oefeningen moeten reddingswerkers vaak aan de slag met oudere auto’s die toch al rijp waren voor de sloop. Nieuwe auto’s zijn veel steviger dan oude stukken blik en vereisen andere, nieuwe kennis. Dat beetje extra ervaring kan het verschil maken tussen leven en dood, want idealiter moeten slachtoffers van een crash binnen een uur geholpen worden. Dit noemen reddingswerkers ‘het gouden uur’. Elke minuut telt, dus.

In totaal offerde Volvo tien auto’s aan de zwaartekracht. Alle bevindingen van zowel Volvo als de reddingswerkers worden gebundeld in een uitgebreid onderzoeksrapport. Volvo stelt dit gratis ter beschikking aan reddingswerkers, zodat iedereen deze kennis kan toepassen bij noodgevallen.

Volvo laat nieuwe auto’s van 30 meter vallen

2 reacties op “Volvo laat nieuwe auto’s van 30 meter vallen”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear