De LA Auto Show zal dit jaar een klein beetje anders zijn. Volvo is deze editie namelijk wel aanwezig, maar niet om een auto te showen. Wat normaal gesproken zo’n beetje het enige is dat je doet op een autoshow. Nee, in plaats daarvan zal de Zweedse autofabrikant hun nieuwste ontwikkelingen op het gebied van connectiviteit en autonoom rijden demonstreren. Volvo stuurt hiermee aan op de veranderende rol van een auto in de toekomst.
En waarom dan?
‘Door de vakbeurs Automobility LA te noemen, hebben de organisatoren de verstoring van onze sector ingezien’, legt Volvo’s strategie baas Mårten Levenstam uit. ‘In plaats van een conceptauto te brengen, praten we over het concept van een auto. We zullen dit jaar niet de prijs ‘auto van de show’ winnen, maar daar voelen we ons comfortabel bij. Dit is namelijk niet louter een autoshow.’
Håkan Samuelsson, eindbaas bij Volvo, merkte op dat de auto-industrie een transformatie doormaakt. Het gaat niet meer alleen om het bouwen en verkopen van auto’s (hoewel dat nog steeds het traditionele businessmodel is). Het draait er nu meer om dat bestuurders zich op een ‘persoonlijke, duurzame en veilige manier te kunnen verplaatsen’.
Is Volvo zijn tijd vooruit?
In plaats van een nieuw model zal Volvo dus slechts demonstraties geven over onder meer autonoom rijden en het nieuwe ‘care by Volvo’, waarbij je auto hetzelfde wordt als een Netflix-abonnement. Ze willen zo voorloper worden op het gebied van zelfrijdende en gebruiksvriendelijke auto’s. Slim, als je je beseft hoe snel de autowereld vandaag de dag verandert. Over een jaar ziet alles er weer compleet anders uit, en dan is Volvo misschien wel lichtjaren vooruit.
Reacties