Audi, Mercedes, BMW: ze kunnen hun borst natmaken, want na een tijdelijke afwezigheid is Volvo weer helemaal terug in het 'premium sedan'-segment. En niet zo'n beetje ook: dit is de nieuwe S90!
Een pláátje is het, als je het ons vraagt. De nieuwe S90 borduurt duidelijk voort op de designlijn die de Zweden met de afgelopen paar concepts én de XC90 hebben ingezet. De elegante neus met de T-vormige dagrijverlichting, de rustige lijnen, de coupé-achtige daklijn, de 'heupen', de cleane achterkant met forse, van grote afstand herkenbare lichtunits: het ziet er allemaal even fraai uit. De S90 is uiteraard de opvolger van de S80, die in dit segment een betrekkelijk marginale rol speelde. Alleen al vanwege z'n looks moet de S90 dat riant kunnen goedmaken; niet alleen in Europa, maar ook in de VS en China zijn ze dol op dit soort auto's.
Net als bij de XC90 maakt het interieur misschien nog wel meer indruk. Het lijkt dan ook sterk op dat van de grote SUV: een minimum aan knoppen, een groot, rechtopstaand touchscreen, een digitaal dashboard en vooral veel zacht leer en mooi hout – het roept een sfeer op waarvan je je gaat afvragen waarom je nog naar huis zou gaan – beter zal het er daar toch niet op worden.
De S90 staat op hetzelfde modulaire onderstel als de XC90 en zal naar alle waarschijnlijkheid ook diens aandrijflijnen gebruiken: louter viercilinder benzine- en dieselmotoren dus met vermogens tussen de 190 en 254 pk dus. Volvo is nog niet al te scheutig met technische info, maar laat wel alvast weten dat de hybride-aandrijving van de XC90 T8 ook in de S90 terug te vinden zal zijn. Stel je voor: dit wellness-paleisje met die zijdezachte, 400 pk sterke elektra/benzinecombi – dat is er een om naar uit te kijken.
Ook melden de Zweden dat de S90 voorzien zal zijn van Pilot Assist, een autonoom-rijdensysteem dat je tot pakweg 130 km/u alle rijwerk uit handen kan nemen. Het zorgt ervoor dat de S90 netjes binnen de wegbelijning blijft en heeft geen voorligger om achteraan te rijden meer nodig. Ook nieuw is een uitbreiding van City Safety (het systeem dat automatisch remt voor van alles en nog wat): het herkent nu ook grote dieren zoals elanden en neemt dan gepaste maatregelen. Doorrijden en aldus het kerstdiner een verrassende Scandinavische wending laten nemen kon met een S90 dus nog wel eens een klus worden.
De S90 wordt onthuld op de Detroit Motor Show, begin januari. In een later stadium zal ook de ongetwijfeld enorme stationversie volgen, die (natuurlijk) V90 zal gaan heten.
Reacties