We geven toe dat we nog weleens een vrachtwagennieuwtje missen, maar deze wilden we je niet onthouden. Want dit ziet er gaaf uit, toch? Je kijkt naar de nieuwste Volvo VNR en VNL. De VNR is net nieuw en de VNL was vorig jaar al onthuld. Deze vrachtwagen met torpedoneus is efficiënter, wendbaarder en zuiniger dan ooit. We vinden vooral dat ie er heel gaaf uitziet. En daarom is het jammer dat deze vrachtwagen niet naar Nederland komt.

In de VS kun je de Volvo VNR bestellen in diverse configuraties. De 300 is de kleinste, maar voor wie langer van huis is, kan het beste voor de 660 gaan. Deze heeft een hoog dak en een slaapcabine achterin. De grootste is de VNL 860, waar een halve camper achter de cabine zit. De vermogen lopen uiteen van 405 tot 455 pk en het koppel 1.965 tot 2.500 Nm. Later komt er nog een volledig elektrische versie en uitvoeringen op waterstof. Voor nu kun je alleen dieselmotoren kopen.

Waarom je deze vrachtwagen niet in Nederland gaat zien

We weten toevallig dat er wel minimaal één oudere Volvo VNR in Nederland rijdt, maar die is los naar Nederland gehaald. Volvo gaat de trekker met lange neus hier niet verkopen. Veel bedrijven zullen de VNR en VNL ongetwijfeld heel cool vinden, maar het zou een onverstandige aankoop zijn. Niet vanwege de motor, want de D13-dieselmotor ligt ook in de vrachtwagens die Volvo hier verkoopt. Nee, het gaat om de lengte van de vrachtwagen.

In Nederland mogen de trekker en de oplegger samen maar een bepaalde lengte hebben. Hoe korter de trekker is, hoe meer ruimte je overhoudt voor de trailer. En deze VNL en VNR zijn al gigantisch, maar door de torpedoneus nog langer. Hier zie je vooral vrachtwagens met een korte neus; dan blijft er meer lengte over voor de lading te vervoeren. Je ziet nog weleens torpedoneuzen bij bedrijven die zware maar korte ladingen vervoeren – daar maakt de lengte van de trekker niet uit.

Eén reactie op “Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien”

  1. Best wel vreemd eigenlijk; we doen vanalles voor het ‘miejeu’, maar vrachtwagens die door hun vorm minder luchtweerstand hebben en dus efficiënter zijn worden gestraft doordat ze aan de achterkant minder lengte mogen hebben.
    Ik zeg: tijd voor kamervragen! 😁

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear