Zo’n dertig kilometer ten noorden van Ameland staat momenteel een groot vrachtschip met 3.000 auto’s in de brand. Het gaat om de Fremantle Highway die van het Duitse Bremerhaven onderweg was naar Egypte. De Nederlandse Kustwacht meldt dat er één bemanningslid overleden is en er meerdere gewonden zijn. Inmiddels is iedereen van boord.

‘De bemanning heeft geprobeerd de brand zelf te blussen, maar dat lukte niet. De brand breidde zich steeds verder uit, waardoor een evacuatie werd opgestart. De bemanningsleden werden met helikopters en reddingboten van boord gehaald. Helaas is een bemanningslid overleden en zijn er meerdere gewonden’, schrijft de Kustwacht.

‘Momenteel worden met meerdere partijen als bergingsbedrijven en Rijkswaterstaat bekeken wat de best mogelijke wijze is om de schade zoveel mogelijk te beperken’, zo meldt de Kustwacht op een liveblog. Er zou nu een zogenoemde ‘noodverbinding’ gemaakt zijn met het vrachtschip om het brandende gevaarte op één plek te houden.

Vermoedelijk ligt de oorzaak bij een EV

Er bestaat bij de Kustwacht het vermoeden dat de brand ontstaan is door een elektrische auto, zo schrijven diverse media. Een woordvoerder zegt tegen RTL Nieuws dat de oorzaak nog helemaal onbekend is. Zelfs als EV’s niet de oorzaak zijn, zullen eventuele elektrische auto’s aan boord het blussen extra lastig maken. Vorig jaar zag je bij de Felicity Ace ook dat de brand onmogelijk was om te blussen. Dit schip zonk en ligt nog altijd op de bodem.

Reacties

  • Maarten heeft op 27 juli 2023 geschreven:

    @joep.

    Je hebt gelijk. EV’s zijn niet CO2 neutraal (wel schoon in gebruik). Elke vorm van vervoer stoot CO2 uit.

    De vraag is; bij welk type vervoer kunnende de energiemix zo groen mogelijk maken. En dan komt de EV bovendrijven. (Ik kijk ook uit naar echt schone energie op thorium)

    Ik rij zelf 100% op de zon in de zomermaanden maar ik weet dat het maken van de auto en de zonnepanelen, het vervoer daarvan etc etc etc etc veel CO2 uitstoot heeft veroorzaakt. Ben dus niet in de illusie dat ik zonder CO2 uitstoot rij.

    Maar ik doe wel wat ik kan en wat ik doe, is veel beter dan een ICE rijden ( en het bespaarde geld gebruiken voor vakanties.)

    Iedereen die anders geweerd redeneert gewoon naar de voor hun gewenste conclusie.

    Reageer
  • Adje heeft op 26 juli 2023 geschreven:

    Al het milieu voordeel van de EV weer weg……… oh wacht, hadden we al de extra wegdekschade meegenomen in de cijfers of de 40k kinderarbeiders in Congo, nodig voor de accus volgens UN. Een ICE is helemaal zo slecht nog niet!

    • maarten heeft op 26 juli 2023 geschreven:

      En onze dorpsgek steekt zijn riedeltje weer af.

      Weet je wat interessant zou zijn voor jou Adje, je verdiepen in autonoom worden, ik las er laatst over en dit lijkt mij echt iets voor jou (en vele anderen hier), je kan ook 1,5 miljoen euro opeisen:

      Quote RTL:

      Hoe je autonoom wordt, leer je op websites en in speciale groepen op berichtendienst Telegram. Een belangrijke eerste stap is het ‘contract’ met de overheid opzeggen. Daarvoor bestaan allerlei zeer ingewikkelde voorbeeldbrieven vol met Latijnse termen om naar bijvoorbeeld de Belastingdienst te versturen.

      Een veelgebruikte variant is een brief om 1,5 miljoen euro te eisen, de zogenoemde geboortetrust. Het idee: achter de Belastingdienst schuilt een geheim ‘Trustfonds’ dat onder meer wordt beheerd door de koning. Daarin stopt de staat voor elke pasgeborene 1,5 miljoen. En dat kun je opeisen.

      • Ad de dorpsgek heeft op 26 juli 2023 geschreven:

        Bedankt voor de tip, maar ik hou het bij echte cijfers. Veel van de CO2 cijfers worden moedwillig laag gehouden oeps vergeten mee te rekenen. Klein voorbeeld zie artikel. https://public.substack.com/p/solar-panels-more-carbon-intensive

        • maarten heeft op 26 juli 2023 geschreven:

          Je pakt er even heel andere cijfers bij van een heel ander product, waarin wordt beweerd dat de CO2 uitstoot bij de productie van van panelen gemaakt in China hoger zijn dan voorheen werd aangenomen.

          Ik geloof dat artikel wel.

          De panelen van mijn eerste huis kwamen uit vietnam, alleen het verschepen hiernaartoe kost al heel wat CO2.
          Dat zijn allemaal logische zaken, economisch rendabel is zelden de neest ecologische keuze. (Want hoeveel logica zit er in al onze producten te laten bouwen aan de andere kant van de wereld? (China). Dat is gekkenwerk.

          Maargoed, dat ging even totaal off topic tov de reactie van Adje die bol staat van ongefundeerde aannames en selectieve betrekkingen die gebruikt worden om naar een conclusie te redeneren dat een auto met een schoorsteen die oplie verbrand dat is opgepompt uit de grond aan de andere kant van de wereld “Nog zo slecht niet is”.

          Ondertussen is de zee nu delen van de wereld nu heter dan een jacuzzi en staat zuid Europa in de fik met duizenden bosbranden. Maar ICE auto’s zijn “zo slecht nog niet”.
          https://weather-radar-live.com/nl/bosbrand/

          • Maarten heeft op 27 juli 2023 geschreven:

            Je artikel ging over het greenwashen van CO2 panelen die aan de andere kant van de wereld zijn geproduceerd…

            Nog steeds zijn die panelen veel maar dan ook veel schoner dan gas / kolen verbranden voor stroom.

            Dus ja, je hebt een punt dat er een subset bestaat van panelen waarvan ten onrechte is beweerd dat ze schoon geproduceerd zijn maar dat kan je niet doortrekken op de gehele situatie. En dat is wel wat je doet.

            Als jij denkt dat bosbranden het effect zijn van de omslag naar EV/zonnestroom/windstroom en tegelijkertijd denkt dat het niets te maken heeft met miljoenen auto’s die degelijks olie verbranden dan ben je inderdaad, echt knettergek. En dan druk ik me voorzichtig uit.

            Dit is niveau Trump met zijn uitspraak: beautiful and clean coal….

          • Joep heeft op 27 juli 2023 geschreven:

            EV is net zo goed niet milieuvriendelijk, net zo goed als zonnepanelen en windmolens dat ook niet zijn. Pas wanneer men de nieuwe generatie kerncentrales gaat toepassen (en de oude sluiten), gaat men milieuwinst boeken, maar dan moeten we wel op een milieuvriendelijkere manier lithium en neodymium gaan ontginnen dan nu het geval is. (en dus ook in europa want in China gaat dat niet lukken blijkt wel)

          • Ad heeft op 26 juli 2023 geschreven:

            Ha leuk, je geloofd het artikel, maar die is niet on topic, maar EV worden toch met schone zonnepanelen parken opgeladen? Zijn dus niet schoon, zelfde voor windmolenparken, de wieken worden begraven omdat ze niet gerecycled kunnen worden! Ook geven ze giftige stoffen af gedurende hun werkzame periode 60kg fijnstof per jaar per stuk . https://clintel.nl/de-vele-gezondheidsgevaren-van-windmolens/

            Dus de bosbranden zijn ontstaan door ICE?
            Maar ik ben de dorpsgek?

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)