De meeste mensen kennen Bosch van de boormachines en van de tamelijk geniale slogan ‘Like a Bosch’, maar de kans is groot dat je momenteel niet meer dan 100 meter verwijderd bent van een Bosch-product. Misschien een stofzuiger, misschien een koelkast en anders een cv-ketel. Of de ABS van jouw auto. Maar ook voor vrachtwagens doet het bedrijf een hoop, en daarom maakt het bedrijf een inschatting van wat ze tegen 2030 moeten gaan produceren.
Het Duitse bedrijf denkt dat over ruim vijf jaar 20 procent van de vrachtwagens van meer dan zes ton volledig elektrisch aangedreven is. Naast deze batterijtrucks is er in 2030 ook nog een markt voor de waterstofvrachtwagen, maar die is niet enorm. Bosch denkt dat slechts 3 procent van de vrachtwagens op waterstof draait. Deze vrachtwagens zetten waterstof om in elektriciteit.
Tien procent van de verkochte vrachtwagens op waterstof
Blijkbaar zijn grote en zware batterijen toch het meest geschikt voor vrachtwagens. Het aantal waterstofvrachtwagens neemt wel toe. In 2035 denkt Bosch dat 33 procent van de nieuw vrachtwagens volledig elektrisch is. En dat 10 procent op waterstof loopt. Ook zal een klein aandeel van de vrachtwagens een verbrandingsmotor hebben die op waterstofloopt.
Bosch levert zaken als de sensoren, ventielen en besturingsunits voor de waterstofvrachtwagens. Ook werkt het bedrijf samen aan een nieuw soort tankstation voor waterstof. De nieuwe pomp moet een vrachtwagen binnen tien minuten van genoeg waterstof kunnen voorzien om 1.000 kilometer te rijden. Daar kan voorlopig niet tegenop geladen worden.
Maar ook nog vrachtwagens op diesel
Volgens Bosch spelen synthetische brandstoffen ook een grote rol in het verzachten van de klimaatverandering, zo laat het bedrijf weten in een persbericht. Daarom investeren ze ook nog in het efficiënter maken van de dieselmotor. Ook willen ze bestaande vrachtwagens voorzien van nieuwe modules om ze slimmer en efficiënter te maken.
Ron Lacet heeft op 20 september 2024 geschreven:
Elektrische trucks zullen alleen interessant zijn voor stadsdistributie en regionaal transport door hun beperkte acciradius van maximaal 500 km. Een euro 6 diesel truck met een 1000 tot 1200 dieseltank heeft een acciradius van minstens 4000 km.
Buiten dit kan je overal diesel tanken waarbij je altijd bij goede tankstations staat met voorzieningen voor de chauffeur of bij Autohofen of routiers met goede restaurants en sanitair.
Electrische laadstations zitten vaak op afgelegen industrie terreinen of bij nieuwe laadterminals zonder voorzieningen.
Waterstof trucks tanken netzo snel als een dieseltruck en hebben dan weer een acciradius van minstens 700 km