Schiet ons niet, wij zijn slechts de boodschapper: vrachtwagens zijn onveilig. Wat zeiden we nou? Niet boos worden. Het moet nog blijken of het aan de vrachtwagens ligt, maar daar gaan we binnenkort achterkomen. De EuroNCAP gaat binnenkort eindelijk testen met vrachtwagens. Volgens de instantie zouden de veiligheidstesten fabrikanten aansporen om veiligere voertuigen te bouwen.

Volgens de EuroNCAP bestaat slechts 3 procent van het wegverkeer in Europa uit vrachtwagens, maar is bij 15 procent van alle dodelijk ongevallen op dezelfde wegen een vrachtwagen betrokken. Ergens ook logisch, want ze rijden waarschijnlijk ook meer kilometers. Maar toch: fijn als het minder is. Bij dodelijke ongelukken met kwetsbare weggebruikers (bijvoorbeeld fietsers) is zelfs bij 25 procent van de gevallen een vrachtwagen betrokken. Het gaat dus niet alleen maar om de chauffeurs.

De EuroNCAP begint eerst met het testen van de actieve veiligheidssystemen. Een vrachtwagen moet goed waarschuwen als er een auto in de dode hoek rijdt en automatisch remmen als er een ongeluk dreigt. De eerste proeven zijn al uitgevoerd en de EuroNCAP gaat in november de resultaten bekendmaken. In de eerste ronden worden de DAF XF, Iveco S-Way, MAN TGX, Mercedes Actros, Renault T, Scania R en de Volvo FH getest.

Er komen ook crashtesten voor vrachtwagens

De EuroNCAP gaat ook vrachtwagens crashen uit naam van de veiligheid. Dit zijn beelden die we zeker gaan delen, want wie houdt er nou niet van een beetje verwrongen ijzer op de maandagmiddag. Maar je moet nog even geduld hebben: pas in 2030 staan de crashtesten voor vrachtwagens gepland. Zo hebben de fabrikanten nog even de tijd om de boel op te kalefateren.

Reacties

  • Joep heeft op 13 september 2024 geschreven:

    Raar verhaal
    Er zijn al enkele jaren veiligheids systemen verplicht in vrachtwagens.
    !!!!!!??????

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)