Kijk, dat is nou eens een leuke verrassing! De Tokyo Motorshow heeft een aantal steeds minder wordende jaren achter de rug en het laatste waar je dan op rekent, is dat een fabrikant als Volkswagen deze tentoonstelling vereert met een concept-car. En laat dat nou precies zijn wat ze gedaan hebben.
De Volkswagen Cross Coupé Concept is in diverse opzichten een belangrijke auto. Allereerst is hij de eerste op een geheel nieuw modulair (voor meerdere aandrijfconcepten en op diverse lengtes te gebruiken, dus) onderstel, dat je in de toekomst gaat tegenkomen onder bijvoorbeeld de nieuwe Golf, Audi A3 en TT, Seat Leon, Skoda Octavia – noem maar op. Hij is dan ook net iets groter dan een Golf en iets kleiner dan een Tiguan. Uit dat onderstel blijkt uit dat VW van plan is de komende jaren stevig te gaan inzetten op hybride auto’s, want ook deze Cross Coupé Concept is er zo een; hij krijgt zijn power van een tweeliter TFSI-motor die 265 pk levert en twee elektromotoren (een voor, een achter) die er nog eens 115 en 55 pk bij doen. Prestaties in orde dus? Zeker: van stoplicht tot 100 km/h hoeft niet langer dan zeven seconden te duren. De top is dan weer aan de ‘magere’ kant: met zo veel vermogen moet je een stuk harder kunnen dan de 200 km/u die VW opgeeft. En inderdaad: dat is nog altijd riant voldoende om je rijbewijs in Nederland kwijt te raken. Puur op de elektromotoren zou je een kilometer of veertig moeten kunnen rijden.
Het idee achter de Cross Coupé Concept mag dan niet nieuw zijn (denk alleen maar aan de Range Rover Evoque) en zuurpruimpjes die beweren dat als VW een Audi Q3 zou maken, hij er zo uit zou komen te zien, kunnen we ook niet ongelijk geven. Wat niet wegneemt dat de uitvoering best smakelijk is. Laatste puntje van enig belang: als je naar de neus van de Cross Coupé Concept kijkt, weet je meteen hoe het front van de nieuwe Golf eruit gaat zien.
Reacties