Een camper voor acht mensen – dat klinkt alsof je een zuurstofmasker op moet doen voordat je in de ochtend het portier opent om iedereen goedemorgen te wensen. Maar dan heb je het mis, want deze bijzondere camper heeft misschien wel acht zitplaatsen, maar nul slaapplaatsen. Je kijkt hier naar een Volkswagen Transporter die volgens de Belastingdienst een camper is, maar wel gewoon acht zitplaatsen heeft. En nog leuker: de aandrijving komt van een Golf GTI-motor en 204 pk.

De meeste Volkswagen Transporters zijn diesel. Logisch ook: het zijn vaak werkbussen, shuttlebussen of grijze kenteken-machines voor mensen die veel kilometers maken. Maar af en toe duikt er een exemplaar op waar je als autoliefhebber een beetje warm van wordt. Deze Caravelle dus, wat een Transporter is met meer zitplaatsen. Deze heeft de bekende 2.0 TSI-benzinemotor. Dat is dezelfde krachtbron die je vindt in een Golf GTI of een Skoda Octavia RS. Geen roetfilter, geen AdBlue, wél 204 pk van een turbomotor.

Volgens de Belastingdienst is dit een camper

Maar het wordt nog leuker. Deze Caravelle is niet alleen snel, hij is ook… een camper. Althans, volgens de Belastingdienst. En dat is niet zomaar een loze titel. Dankzij een hefdak en een gootsteen voldoet hij (bijna?) aan de voorwaarden om als camper geregistreerd te worden. En dat betekent: lagere wegenbelasting en minder BPM. Voor een bus met dit gewicht scheelt dat serieus geld per kwartaal. Bovendien hoef je dus niet het dieseltarief te betalen voor de wegenbelasting, maar het benzinetarief.

dashboard Volkswagen Caravelle (Transporter) met GTI-motor
Een gootsteen en gaspit in de auto

Laten we eerlijk zijn: verder is er weinig ‘camping’ aan deze bus. Je vindt geen kastjes, geen bed, geen sfeervolle verlichting met USB-poortjes. Wat je wél vindt zijn acht volwaardige zitplaatsen. Dit is dus meer een camper volgens de regels dan volgens de praktijk. Maar hé, dat is ook een kunst op zich. Maar goed: niets houdt jou tegen om in de zomer een matras achterin te leggen in de winter de bus te gebruiken om op wintersport te gaan. De ski’s passen makkelijk achterin.

Hoeveel korting krijg je op de wegenbelasting?

Volgens de Belastingdienst geldt een kampeerauto voor een tijdvak van drie maanden het zogenoemde kwarttarief. Het is dus niet zo dat je het hele jaar korting krijgt op de wegenbelasting. Wel waarschuwt de Belastingdienst: ‘De aantekening “kampeerauto” op uw kentekenbewijs is niet voldoende om in aanmerking te komen voor het kampeerautotarief. Uw kampeerauto moet ook voldoen aan de inrichtingseisen.’ Je moet dus eigenlijk nog een vast slaapgedeelte hebben. Of telt de achterbank?

Lees ook: De wegenbelasting voor campers gaat volgend jaar omhoog

De enige uitdaging is uitleggen wat je nou precies hebt gekocht. Is het een bus? Een camper? Een GTI met gordijnrails? Het antwoord is: ja, allemaal. Je mag het zelfs een sleeper noemen: hij is sneller dan je verwacht, je kunt er iets mee trekken én je kunt erin slapen. De prijs van deze Volkswagen Caravelle is 48.950 euro, maar nog wel zonder BTW. Het bouwjaar is 2016 en er staat 122.476 kilometer op de teller. Wil je een Transporter die volledig omgebouwd is tot camper, dan ben je vaak nog wat meer kwijt.

2 reacties op “Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting”

  1. Als camper rondrijden en niet aan de eisen voldoen noemen ze wel fraude maar ja.. En volgend jaar gaat de belasting voor campers weer omhoog.
    Verder een leuke bak.

  2. ‘Je moet dus eigenlijk nog een vast slaapgedeelte hebben.’ die slaapplaatsen zitten toch onder het hefdak?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *