
Een camper voor acht mensen – dat klinkt alsof je een zuurstofmasker op moet doen voordat je in de ochtend het portier opent om iedereen goedemorgen te wensen. Maar dan heb je het mis, want deze bijzondere camper heeft misschien wel acht zitplaatsen, maar nul slaapplaatsen. Je kijkt hier naar een Volkswagen Transporter die volgens de Belastingdienst een camper is, maar wel gewoon acht zitplaatsen heeft. En nog leuker: de aandrijving komt van een Golf GTI-motor en 204 pk.
De meeste Volkswagen Transporters zijn diesel. Logisch ook: het zijn vaak werkbussen, shuttlebussen of grijze kenteken-machines voor mensen die veel kilometers maken. Maar af en toe duikt er een exemplaar op waar je als autoliefhebber een beetje warm van wordt. Deze Caravelle dus, wat een Transporter is met meer zitplaatsen. Deze heeft de bekende 2.0 TSI-benzinemotor. Dat is dezelfde krachtbron die je vindt in een Golf GTI of een Skoda Octavia RS. Geen roetfilter, geen AdBlue, wél 204 pk van een turbomotor.
Volgens de Belastingdienst is dit een camper
Maar het wordt nog leuker. Deze Caravelle is niet alleen snel, hij is ook… een camper. Althans, volgens de Belastingdienst. En dat is niet zomaar een loze titel. Dankzij een hefdak en een gootsteen voldoet hij (bijna?) aan de voorwaarden om als camper geregistreerd te worden. En dat betekent: lagere wegenbelasting en minder BPM. Voor een bus met dit gewicht scheelt dat serieus geld per kwartaal. Bovendien hoef je dus niet het dieseltarief te betalen voor de wegenbelasting, maar het benzinetarief.

Laten we eerlijk zijn: verder is er weinig ‘camping’ aan deze bus. Je vindt geen kastjes, geen sfeervolle verlichting met USB-poortjes en een bed lijkt ook afwezig. Deze is echter wel aanwezig. De slaapplaatsen bevinden zich onder het hefdak, dus je moet omhoog klauteren.
Dit lijkt weliswaar meer een camper volgens de regels dan volgens de praktijk, maar de auto voldoet aan alle eisen die de belastingdienst eraan stelt. Maar hé, dat is ook een kunst op zich. Maar goed: niets houdt jou tegen om in de zomer een matras achterin te leggen in de winter de bus te gebruiken om op wintersport te gaan. De ski’s passen makkelijk achterin.
Hoeveel korting krijg je op de wegenbelasting?
Volgens de Belastingdienst geldt een kampeerauto voor een tijdvak van drie maanden het zogenoemde kwarttarief. Wel waarschuwt de Belastingdienst: ‘De aantekening “kampeerauto” op uw kentekenbewijs is niet voldoende om in aanmerking te komen voor het kampeerautotarief. Uw kampeerauto moet ook voldoen aan de inrichtingseisen.’
Lees ook: De wegenbelasting voor campers gaat volgend jaar omhoog
De enige uitdaging is uitleggen wat je nou precies hebt gekocht. Is het een bus? Een camper? Een GTI met gordijnrails? Het antwoord is: ja, allemaal. Je mag het zelfs een sleeper noemen: hij is sneller dan je verwacht, je kunt er iets mee trekken én je kunt erin slapen. De prijs van deze Volkswagen Caravelle is 48.950 euro, maar nog wel zonder BTW. Het bouwjaar is 2016 en er staat 122.476 kilometer op de teller. Wil je een Transporter die volledig omgebouwd is tot camper, dan ben je vaak nog wat meer kwijt.
Datzelfde geldt voor jouw reacties. Dááááág!
Wij hebben een zelfde Transporter, TDI en als camper geregistreerd. Zoals eerder opgemerkt heeft deze 7 zitplastsen, niet 8. Er zit een keukenblokje in met spoelbak en gaspitten en staat vast op de rails in de vloer. Je kan de achterbank plat maken en de middelste rij (2) stoelen dubbelklikken zodat je een slaapplaats voor 2 personen krijgt. Bergruimte is er onder en achter de bank en stoelen. Door het hefdak kan je in de bus staan.
VAG rotzooi.!!!!…nooit wat fatsoenlijks van gezien…..
Voor een camper geldt minimaal:
– een werkblad minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
– Een vaste kookgelegenheid
– een bed met minimale afmeting van 110×180
– stahoogte minimaal 170 (mag met uitklapdak)
Ik zie niet dat deze buurt dat helemaal aan voldoet? 🙂
Maar geen euro 6. Zeer binnenkort dus minder praktisch. Zeker geen goede investering .
Ik tel 7 zitplaatsen, geen 8. Maar als je de achterste rij er uithaalt, dan heb je wel een heel fijne en ruime gezinsauto waarmee echt alles mee kan op vakantie. Is er iemand in de zaal die weet of het ontbreken van de bedden, en het grote aantal zitplaatsen nog een probleem kan zijn met de apk?
Nee het hefdak is om te kunnen staan in de auto.. ik ga ervan uit dat je de stoelen zo kunt verstellen dat ze voldoen als bed anders komt die de keuring niet door.
Als camper rondrijden en niet aan de eisen voldoen noemen ze wel fraude maar ja.. En volgend jaar gaat de belasting voor campers weer omhoog.
Verder een leuke bak.
‘Je moet dus eigenlijk nog een vast slaapgedeelte hebben.’ die slaapplaatsen zitten toch onder het hefdak?