Als je in de herfst beslagen autoramen hebt, dan knal je de airco aan en nog voordat de motor warm is, zijn je ruiten vrij van condens. De droge lucht uit je airco blaast je ruit snel droog. Maar op de een of andere manier lijkt het alsof je soms in de winter langer zit te wachten – en dat klopt. Want als het echt koud is, doet de airco van je auto niet zo gek veel.

Als je het instructieboekje van je auto leest, ben je niet alleen de eerste persoon op aarde die dat doet, maar vaak zul je de verklaring vinden. De meeste aircosystemen werken niet onder een bepaalde temperatuur. Vaak is dat rond de 5 graden. Bij een ander merk is het weer 4 graden of 6 graden. Het is in ieder geval zo dat je airco niet werkt bij echt koude temperaturen.

Je kunt het knopje van de airco dan wel gebruiken, maar de compressor van de airco zal niet activeren. Overigens zijn er genoeg mensen die het knopje nooit gebruiken en blind vertrouwen op de auto-stand. Op het moment dat de airco wel aan zou gaan bij lage temperaturen, zouden de condensor en de leidingen kunnen bevriezen. En met een beetje pech kan het zorgen voor schade.

Zorg voor zo min mogelijk vocht in de auto

Wel is het zo dat de luchtvochtigheid bij koude temperaturen over het algemeen iets lager is. Je zult de droge lucht van de airco dus ook minder nodig hebben. Het is verstandig om in ieder geval zelf zo min mogelijk vochtige dingen in de auto te hebben. Dus geen sporttas vol dampende kleding of een natte paraplu. Mocht je een afgesloten kofferbak hebben, leg je natte troep dan daar neer.

Lees meer: Deze Honda is extra duur juist omdat hij geen airco heeft

Moet de ventilatie warm of koud?

Dat je boven de 5 graden de airco moet aanzetten om de voorruit snel te ontwasemen, zorgt voor wat verwarring. Veel mensen denken dus dat je koude lucht nodig hebt, maar dat is niet zo. De airco gebruik je omdat de lucht droger wordt. Het liefst wil je warme en droge lucht. Is het onder de 5 graden en springt de aircopomp niet aan, zorg dan in ieder geval dat het kacheltje lekker warme lucht blaast op de ruiten. Het is makkelijk te onthouden: je hebt niet voor niets achterruitverwarming.

8 reacties op “Waarom het momenteel zinloos is je airco te gebruiken tegen beslagen autoruiten”

  1. Volstrekte flauwekul, een airco doetr het uitstekend als het vriest, op binnen circulatie aan zetten en het vocht gaat uit de lucht.

  2. Wat veel irritanter en gevaarlijker is momenteel met mist , vooral aan de kust , dat autos rondrijden met alleen licht voor !
    De auto stand van de verlichting stuurt alleen de stadsverlicjting voor aan !!!!
    Draai die knop naar ‘verlichting’ aub

  3. De reden waarom een airco zou kunnen stoppen als het koud is, is het feit dat de verdamper niet mag bevriezen. Deze zit in in je dashboard verstopt bij de luchtbehandeling. Onder de 4 graden bestaat de kans dat het condens in je verdamper (het vocht wat uit je interieur lucht wordt gehaald en daar condenseert) gaat bevriezen en dan de doorstroming blokkeert. De sensor die daar zit noemen ze dan ook de anti-ijs schakelaar.
    Tip om toch de airco te kunnen gebruiken in de winter: zet je luchtbehandeling op recirculeren! Bij de meeste voertuigen gaat de airco gewoon aan de gang na enige tijd. Je voert dan je opgewarmde interieur lucht door de verdamper ipv de buitenlucht (die veel kouder is) , en dus kun je ook in de winter ontwasemen.

  4. In de condensor bevriest het koudemiddel niet.
    Het is daar erg warm. Deze component bevindt zich voor de radiator in het motorcompartiment.

    Ter hoogte van het expansieventiel ( ook wel eens TXV ) genoemd, kan het koudemiddel indien er vocht in zit bevriezen en de werking van het systeem blokkeren. Dit expansieventiel zit vlak voor de verdamper die zich in het inrerieur bevindt.

    Toch wel erg jammer dat jullie zo weinig verstand van techniek hebben.

    • Ik vind het vreemd dat bij ontwaseming van de voorruit (met aparte knop) de airco altijd aan blijft. Ik zou het handmatig kunnen proberen zonder die knop te gebruiken. Ideaal bij mijn Fords was de voorruitverwarming. Waarom wordt dat niet aangeboden bij vele andere merken? Zelfs als optie goed betaalbaar.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *