Dat het de meeste Nederlanders maar weinig uitmaakt welk merk ze rijden, dat bleek wel uit het succes van de Honda Insight, Mitsubishi Outlander en Tesla Model 3. Allemaal geen slechte auto’s, maar lage kosten waren altijd de motivatie om er eentje te halen. Dus waarom verkoopt geen enkel merk hier een auto van 5.000 euro, maar wel in andere delen van de wereld?

Neem bijvoorbeeld deze Suzuki Tour H1 uit India, die daar omgerekend 5.200 euro moet kosten. Je krijgt dan een interieur wat ze in de DDR nog somber hadden gevonden, bumpers van omgesmolten kliko’s en de benzinemotor. Maar je krijgt wel meer bekerhouders dan in een Lamborghini Aventador (precies één), meer airbags dan je fiets (toch zeker twee) en ongeveer net zoveel power als een oude VW Lupo (55 pk).

Pasteltinten zijn het helemaal dit jaar | Foto: © Suzuki

Er zijn ongetwijfeld genoeg mensen die ‘gewoon een autootje’ willen en direct zouden tekenen voor een gloednieuwe auto van 5.000 euro. En het is heus niet dat autofabrikanten het niet willen. Als het zou kunnen, zou Suzuki de Tour H1 ongetwijfeld in Europa willen verkopen. Het probleem is dat het onmogelijk is om hier een auto voor dat geld aan te bieden.

Verplichte systemen zijn te duur voor auto van 5.000 euro

Als je nu een auto wilt verkopen in Europa, dan moet deze auto bijvoorbeeld een rijstrookassistent hebben, parkeerhulpsystemen, een datarecorder en een bandenspanningsmelder. En dat is slechts een kleine greep uit alle veiligheidseisen. Al deze dingen kosten geld om in een auto te monteren. Een kale auto verkopen, dat kan hier helemaal niet meer.

Voldoen aan de uitstootnorm is ook duur

Afdekkapje voor een schroef? Te duur | Foto: © Suzuki

Daarnaast hebben we hier ook uitstooteisen. Elke nieuwe benzineauto moet tegenwoordig aan de Euro 6-norm voldoen. Nu is deze lichte auto met een verbruik van 4 liter per 100 kilometer niet heel onzuinig, maar er moet wel een partikelfilter in het uitlaatsysteem worden gemonteerd om aan de uitstootnorm te voldoen. Zulke dingen zijn ook niet goedkoop.

En dan nog eens de belastingen

Zelfs als een fabrikant al deze zaken in een autootje weet te drukken en hem voor 5.000 euro aan kan bieden, dan ben je er nog niet. De belastingdienst wil graag nog BPM en BTW zien voor een nieuwe auto. Mitsubishi hoeft bijvoorbeeld zelf maar 10.695 euro voor een Space Star te hebben, maar inclusief alle belastingen kost ie al 17.000 euro.

Wil je goedkoop rijden? De verstandigste keuze blijft nog altijd een mooi tweedehandsje. Snuffel eens rond bij de A-segmenters, zoals de Volkswagen Up, of zoek een hybride van Toyota met wat ervaring. Dan rijd je er heel wat luxer bij dan in een Suzuki voor de Indiase markt – en vooral een heel stuk veiliger.

Reacties

  • Nanno heeft op 17 juli 2023 geschreven:

    De auto is grote business voor de Nederlandse overheid al decennia lang en ze zo lang de Nederlanders dat accepteren dan blijft de auto de melkkoe ( automobilist) van de Nederlandse belastingdienst!

    Mvg, Nanno

    • Dag vladimir heeft op 17 juli 2023 geschreven:

      Hou je anti-overheid propaganda voortaan in Rusland, OK? Wij zitten er niet op wachten.

      • Johnny heeft op 17 juli 2023 geschreven:

        Weer zo’n blinde die niet ziet dat wij géén overheid maar een corrupte ROVERHEID hebben!

        • Natuurlijke selectie heeft op 17 juli 2023 geschreven:

          Iedereen die “roverheid” roept en die met Caps-lock in het bijzonder kan je in het hokje ‘maatschappelijk gefaald’ stoppen. Wat een loser ben je dan!

          • Dude heeft op 18 juli 2023 geschreven:

            Bizar maar je heb gelijk .maar wat eraan te doen

          • @Philips heeft op 18 juli 2023 geschreven:

            Klopt zo’n trol als Nanno heeft hier niets te zoeken. Topgear zou hier wat aan moeten doen.

          • Philips heeft op 18 juli 2023 geschreven:

            Wat een leuke inhoudelijke reacties hier. Nee echt gezellig

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Pkd19 heeft op 17 juli 2023 geschreven:

    Met aandacht voor veiligheid gebouwd? Wat een lariekoek Fred,zowat alle A segmenters wil je niet achterin zitten bij een botsing van achteren,dan dien je namelijk zelf als extra kreukelzone,dus veilig zijn ze in dat soort gevallen absoluut niet.

    Reageer
  • Fred Flintstone heeft op 17 juli 2023 geschreven:

    Vooral het advies op het eind, is heel belangrijk. Een VW-Up is een hele goed probleemloze en degelijk gebouwde auto. En een leuk karretje om te zien. Maar bovenal, voor zo’n klein karretje, met aandacht voor veiligheid gebouwd. Dat laatste aspect wordt door velen onderschat. Vooral de tweede auto in het gezien wordt gekocht overwegend op basis van budget. Maar…… je wilt toch ook wel dat bijv. je kinderen veilig vervoerd worden naar de tandarts of sportclub? Ga dus inderdaad dan voor een gebruikte VW, Toyota of Mazda, buiten veiligheid (belangrijkste aspect war mij betreft) behoudt die aankoop ook nog eens een mooie restwaarde.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear