De Tesla Model Y was de bestverkochte auto ter wereld vorig jaar, dus je zou denken dat andere autofabrikanten geduchte concurrent Tesla niet nog verder willen spekken. Toch gaven autofabrikanten zoals Volkswagen, Honda en Jaguar miljarden euro’s aan het elektrische merk. Vorig jaar kreeg het merk 1,54 miljard van de concurrentie en sinds 2009 ontving het merk al bijna 9 miljard euro.

De geldbedragen zijn geen vrijwillige donaties omdat de automerken Musk nou zo’n toffe peer vinden. Het heeft te maken met regels in de EU. Alle autofabrikanten moeten zich aan een gemiddelde uitstoot houden voor alle verkochte voertuigen, maar veel automerken komen te hoog uit. Daarom kloppen ze aan bij Tesla, die ze graag helpt in ruil voor een aalmoes.

Autofabrikanten dumpen CO2 bij Tesla

De gemiddelde uitstoot van alle verkochte Tesla’s is nul, omdat het merk alleen elektrische auto’s verkoopt. Als een ander automerk te hoog zit, dan kan Tesla een deel van de uitstoot voor zijn rekening nemen. Het is alsof je te zwaar bepakt op Schiphol staat; jij doet jouw shampoo in de koffer van je partner die te weinig gewicht heeft, en zo hebben jullie ineens allebei een koffer van 20 kilo.

Volgens Bloomberg haalde Tesla sinds 2009 al 8,7 miljard euro binnen door de CO2’tjes van andere automerken over te nemen. Een slimme methode, maar het hele idee van de gemiddelde CO2-uitstoot is daarmee een wassen neus. Als een autofabrikant teveel uitstoot, dan kost dat 95 euro per gemiddelde gram teveel pér voertuig. Dat loopt dus flink op.

Reacties

  • hans peperkamp heeft op 14 februari 2024 geschreven:

    En de winner zal zijn in het heden en de toekomst.de nieuwste generatie waterstof-Auto’s.En vooral als de Japanse Auto-industrie oa Toyota/Honda/Yahama/Susuki/Hyundai de waterstof-aandrijving door waterstof-injectie.Bronvermelding) Japan: Honda Lanceert de CR-V op waterstof op de Amerikaanse Markt.Via youtube.nl (tik in) I mage of a Hydrogen engine(tik in)Toyotas neuer Motor win die Auto industrie Revolutionieren.En als het grootste auto-merk ter wereld zich gaat bemoeien met de ontwikkeling van de de Otto 4 slag kleppenmotor met waterstof-injectie.Dan is het zo gebeurt met de verkoop van de E-auto’s.Vooral als de belasting-voordelen en de subsidie’s zal worden afgeschaft.Ik maak gehakt van de Elektrische-Auto’s,niet bedoelt voor een normaal inkomen,die E-Auto’s.Ik heb in mijn buurt nog maar 3 laadpalen gezien,en die worden gebruikt voor de zeer dure E-auto’s.

    • @hans heeft op 14 februari 2024 geschreven:

      Dus omdat bij de laadpaal bij jouw in de buurt alleen maar zeer dure (wat is de definitie hiervan?) auto’s staan, is een EV niet bedoeld voor mensen met een normaal inkomen. Interessante redenatie.

      • hans peperkamp heeft op 14 februari 2024 geschreven:

        aanvulling: alleen het zakenverkeer, en de werknemers die worden verplicht te gaan rijden via een E-Auto.Kunt u zeggen welke inkomers-groep moet je behoren om een Elektrsche Auto aan te schaffen.De voetsel-banken puilen uit,van die groep mensen die nouwelijks hun dagelijkse kosten kunnen betalen.Je ziet elke dag weer vooral via de NPO die groep mensen die financieel in de problemen zijn geraakt,en er komt nog een grotere groep die zijn ontslagen oa in de Auto-industrie etc. vooral voor de kosten vermindering.Het zijn vooral de aandeelhouders die bepalen de voortgang van een (solide) bedrijf.En ook vele bedrijven verhuizen naar oa Polen/ Hungarije//Slovenie een meer voormalige oostbloklanden, maar ook naar landen buiten Europa,die goedkopere arbeidskosten bezitten.En door de corruptie van die zeer corrupte landen,vrijuit gaan,gezien de niet kennende Menschen-Rechten.Je zult maar thuis komen,bij je gezinnetje,ik ben ontslagen,dan is Caraval-Fieren wel een deur verder.

        • Snah heeft op 14 februari 2024 geschreven:

          Ik ken nouwelijks mensen die bij de voetsel-bank komen en een deur verder caraval fieren.

          • @hans heeft op 15 februari 2024 geschreven:

            Je kijkt teveel naar Ongehoord Nederland.

            De echte feiten:
            Nederland is het op één na welvarendste land van de EU en nr.6 van de wereld. Bovendien is de inkomensongelijkheid lager dan in bijna alle andere landen. Tenslotte neemt de armoede in absolute cijfers al jaren af, in tegenstelling tot wat onderbuikroeptoeters beweren.

          • hans peperkamp heeft op 15 februari 2024 geschreven:

            U leeft toch niet onder een steen?Elke dag komen zeer arme Burgers in het nieuws,via oa NPO,die gebruik moeten maken van vele sociale uitkeringen,en met een pasje bij de voedselbank gratis Food-artikelen krijgen.Via Google.nl Voetselbanken overzicht,en ga kijken,wie er gelijk heeft.Wij Nederlanders zijn heel goed in het wegvallen,van de echte problemen.En vooral in volkswijken zijn de Electrische Auto’s niet te tellen.lazer op met het verkondigen van die onzin opmerkingen.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Maarten heeft op 13 februari 2024 geschreven:

    Zie hier waarom Tesla zo snel mogelijk, zo veel mogelijk schone auto’s wil verkopen. Lagere marge dan voorheen op de auto is niet erg, het verschil wordt bijgelapt door de concurrenten. Zo is de marge per auto toch ineens astronomisch hoog.

    Je zou denken dat legacy merken liever miljarden investeren in hun eigen BEV producten in plaats dat geld cadeau doen aan Tesla.

    Maar we zien juist het tegenovergestelde gebeuren. Bizar.

    • Pieter heeft op 13 februari 2024 geschreven:

      Classic Maarten reactie: nadat hij eerst 27x ontkende dat de marges lager waren en keer op keer met de neus op de feiten gedrukt werd, verzint hij nu steeds nieuwe redenen waarom het geen probleem zou zijn.

      Hij is de verpersoonlijking van de blinde adoratie die Karel omschrijft.

      • hans peperkamp heeft op 14 februari 2024 geschreven:

        Wat nooit bekend zal worden,door de hr Auto-Journalisten, via youtube.nl (tik in) Bolivien im Lithium Rausch (tik in) ZDF HD planet e Der wahre preis von Elektroautos.En vooral de verschrikkelijke werkomstandigheden van de Delvers in die zeer corrupte landen,waar menchen-rechten totaal niet aanwezig zijn.En werken voor 7.5 euro per dag. Maar ook de dagelijkse plaag van het omver rijden,door constant je Smart-Phone achter het stuur te gebruiken als verkeers-deelnemers.Ik behoor tot die doelgroep die omver zijn gereden,door appende verkeersdeelnemers.En nog last hebt van een breuk in mijn ruggegraat,en verder volgens de Orthopedich Chirurg niet meer voor mij kan betekenen.Of je nu door een brandstofauto/Elektrische Auto/of een waterstof-auto of door een motorfiets/Scooter.etc zal worden omgereden.Er is spraken van een a-sociaal gedrag.Er is heel weinig verandert:vroeger werd je omver gereden door een vervoerder die niet uitkeek,hoog op de bok zittend.,met een span paarden voorzich.Maar ik kan er mee leven boet er mee leven met mijn huidige leeftijd van 80 jaar.Maar gelukkig had ik een Rechtsbijstand Verzekering afgesloten,en ak de door mij gemaakte kosten wat met mijn ongeluk te maken heeft,is door de tegenpartij aan mij terugnbetaald,en dat geldt niet gezien als inkomen.Belasting-Technisch.JE ZULT MAAR AAN HET VERKEER MOETEN DEELNEMEN.iK RIJD WEL ELEKTRISCH MAAR DAN VIA MIJN NIEUWSTE SCOOTMOBIEL,OM NOG MOBIEL TE BLIJVEN. VIA: ECONELO.DE MODEL S-4000 DE UITVOERING,EN VIA BATTERIJEN IN DE WINTER. GEEFT WEER HET VERSCHIL TUSSEN LOODZUUR V.S LITHIUM BATTERIJEN IN DE WINTER. EN DAN HEBBEN LOODZUUR-BATTERIJEN EEN ZEER GROOT VOORDEEL.HET NIET IN BRAND KUNNEN EN ONTPLOFFEN VAN LITHIUM BATTERIJEN,WAT REGEMATIG VOORKOMT BIJ E-AUTO’S HET KNAPPEN VAN DE SEPARATOR IN DIE LITHIUM-BATTERIJEN,MET ALLE GEVOLGEN VANDIEN!.En die informatie zal vaak verzegen worden bij de aanschaf van de Elektrische Auto’s.Schande is dat!.

        • Abel heeft op 14 februari 2024 geschreven:

          Hans Peperkamp gaat het wel goed met je???

          • hans peperkamp heeft op 14 februari 2024 geschreven:

            Neen het gaat niet goed,zoals ik voor de aanrijding,nog heel veel levensgenot kende,en dat is door die aanrijding verziekt.Maar mijn huidige leeftijd is 80 jaar.Mijn optie is: geniet van wat je nog kunt,en wanneer het lichtje zal uitgaan!.Mijn optie is ook,voor hersentraining reageren op div onderwerpen,om Dementie/Bipolaire en meerdere gehuigenstoornissen te voorkomen.En nog een optie:uit waterstof zeit gij geboren,tot waterstof zult gij wederkeren.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Robert heeft op 13 februari 2024 geschreven:

    E V zijn een FARCE!!

    Reageer
  • Carguy heeft op 13 februari 2024 geschreven:

    Tsjongejonge die Elon Musk weet ook wel hoe hij aan zn centjes moet komen

    • @carguy heeft op 13 februari 2024 geschreven:

      Het grappige is dat deze betalingen een belangrijke reden zijn van waarom de cijfers van Tesla nog enigzins te pruimen zijn. De marges op de auto’s zelf vallen zwaar tegen voor een jong bedrijf dat zichzelf als disruptive neerzet.

      • Hans heeft op 13 februari 2024 geschreven:

        @carguy, winst in 2023 was 15M$. dus dus in 15!jaar hebben ze iets meer dan helft hie rvan gekregen. Echt heel slecht die marge van Tesla…..

        • @hans heeft op 13 februari 2024 geschreven:

          Marge per auto is lager dan gemiddeld en dat is een probleem zodra je een fatsoenlijke organisatie opbouwt voor R&D, service, kwaliteit, etc.. Het is niet voor niets dat Tesla zwaar faalt op al deze zaken. Ze besteden er gewoon te weinig geld aan. Breng die uitgaves naar het niveau wat nodig is en dan is de winst voor een groot deel verdwenen. Dit is een groot probleem voor de toekomst en daarom nemen investeerders ook massaal afscheid van Tesla en presteren ze ook benedengemiddeld op de beurs.

          • Hendrik de Witte heeft op 14 februari 2024 geschreven:

            @Charles: je hebt gelijk maar dat is aan die maarten niet besteed. Hij is zo’n type die een koersval van 30% omschrijft als een “speciale financiële operatie” en mensen die het niet met hem eens zijn het liefst uit een raam laat vallen.

          • Charles Prinsen heeft op 13 februari 2024 geschreven:

            De huidige waarde is minder relevant als er nog veel lucht in de koers zit. Evergrande was ooit ook 50 miljard waard en dreigt nu in z’n eentje de Chinese vastgoedbubbel op te blazen.

            Elke serieuze belegger zal je bevestigen dat de koersontwikkeling alles zegt over het vertrouwen van beleggers in het bedrijf. Bij Tesla is de koers sinds einde Q2 -toen duidelijk werd dat de marges in elkaar klapten vanwege de kortingen die noodzakelijk waren om verkopen in stand te houden- met 30% gedaald. Veel meer dan alle andere grote autobedrijven, waarvan er een aantal juist omhoog zijn gegaan.

          • Maarten heeft op 13 februari 2024 geschreven:

            “maar beleggers kijken wel naar dit soort zaken en dat zie je in de koersen terug.”

            Beleggers vinden Tesla het meest waardevolle automerk, dat zie je inderdaad in de koersen terug.

          • Karel heeft op 13 februari 2024 geschreven:

            Aan de oppervlakte lijkt het inderdaad allemaal prima, maar de onderliggende getallen zijn problematisch. De fanboys zullen het niet willen zien, maar beleggers kijken wel naar dit soort zaken en dat zie je in de koersen terug.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear