Allemaal leuk en aardig, dat elektrisch rijden van en naar het werk, maar ermee naar het Zuid-Franrkrijk rijden; dat is voor velen nog net een Pont d’Avignon te ver. Daarom leen je de auto van oom John, want die heeft nog gewoon een benzineauto met een trekhaak. Ook handig: je hangt je EV aan de laadpaal voor vertrek zodat hij niet leegloopt en klaar is om te gaan als je terugkomt. Maar doe dat vooral niet, want anders heb je kans dat je auto het niet meer doet.

ANWB-expert Pieter de Porto vertelt aan TopGear Nederland: ‘Je auto drie, vier of vijf weken aan de lader laten staan, is vragen om problemen.’ Dat komt doordat je elektrische auto twee accu’s heeft: een grote accu die de elektromotoren aandrijft en een normale 12-volt accu die je ook tegenkomt in benzineauto’s. Zaken als de deurvergrendeling en de navigatie werken bijvoorbeeld op deze accu.

Waarom je elektrische auto eerder leeg is dan vol na weken aan de laadpaal

De boordcomputer draait ook op de 12-volt accu. Tijdens het laden communiceert het systeem met de laadpaal. Zodra de grote accu vol is, stopt de laadpaal. Maar zolang de laadkabel aangesloten is, blijft de auto communiceren met de laadpaal. De boordcomputer vraagt dus om stroom van de 12-volt accu en deze loopt dan langzaam leeg. De grote accu is dan wel vol, maar de kleine accu is uiteindelijk leeg.

‘Voor een nachtje is het niet erg, maar na een paar weken is de 12-volt accu leeg en start de auto niet meer. Het heeft dus geen toegevoegde waarde om hem aan de lader te hangen’, zegt De Porto. De accu loopt ook leeg wanneer de auto niet oplaadt, onder meer door de stand-by modus. Volgens de ANWB-expert gaat de 12-volt accu veel langzamer leeg wanneer de auto niet aan de lader staat.

Wat als de 12-volt accu toch leeg raakt?

Mocht het toch zover komen dat de 12-volt batterij zonder stroom komt te zitten, is er geen paniek. De Porto vertelt dat je gewoonweg de accu uit de auto kunt halen en kunt opladen met een acculader. Hiervoor heb je wel een speciale oplader nodig voor autoaccu’s, maar misschien heb je die nog wel een in de schuur liggen.

Kijk dus even in het instructieboekje waar de kleine batterij in jouw EV zit, want soms zit hij onder de achterbank. Bij sommige EV’s is de kleine batterij erg lastig te bereiken. Bij een Audi e-tron zit hij bijvoorbeeld in de frunk die je moet openen met een knopje. En dat knopje werkt dan weer op de 12-volt accu. Je snapt hoe onhandig dat kan zijn.

12 reacties op “Waarom de accu van je elektrische auto leeg raakt als je hem te lang aan de laadpaal hangt”

  1. Een kind van 6 jaar zal hierop spontaan vragen waarom de kleine batterij niet ook gewoon uit de stekker wordt bijgeladen.
    Dat sommige merken zulke dwaze architectuur hebben omdat ze in hun oude ICE modellen een batterij geduwd hebben en verder niets aangepast illustreert de algemene kwaliteit van die auto’s.
    Dan moeten ze niet staan huilen als Tesla (en sommige andere) hun markt overneemt.

    • Mijn Niro heeft een knopje waarmee ik de 12 Volt accu oplaad uit het grote accupakket.
      Hoe moeilijk kun je het maken met externe laders en accu’s uit de auto halen.

    • Tesla’s hebben ook een 12 volt batterij. En Björn Nyland op youtube moest die op een gegeven moment ook met speciale apparatuur weer aan de praat krijgen.

    • Klopt. Als ’t weer koud wordt en de 12v accu raakt leger, zie je bij de kona ev aan ’t lampje op de neus dat hij zelf de 12v accu aan het bijladen is.

  2. Tesla stopt met laden van de kleine 12v batterij als de grote onder het minimum komt, dit om de grote te beschermen, als de auto aan de laadpaal of een Tesla UMC dan wordt de grote accu geladen en zo ook de kleine…
    Top Gear zou moeten weten dat dit bij andere merken ook zo werkt.

    Ik leg mijn Tesla voor soms maanden aan de UMC en laad dan op afstand in het buitenland in de weekenden net genoeg om bij negatieve prijzen in de energie markt te voorkomen dat mijn teruglevering mij geld kost, de 12v batterij is daarbij nooit slechter van geworden,.

  3. Mijn Kia hybrid heeft de mogelijkheid om de kleine accu te laden vanuit de grote accu.
    ,ou elke ev toch moeten hebben lijkt me.

  4. Wat een onzinnig generaliserend artikel. Tesla, adviseert om ‘de auto zo vaak mogelijk op de oplader aan te sluiten.’

    • Alleen ice rijders hebben angst om naar zuid Frankrijk te rijden met een ev. Mensen met een EV niet. Sommige zakelijke leaselummels uitgezonderd die niet eerst 5 minuten nadenken voor ze vertrekken, en dan achteraf klagen dat EV ongeschikt zijn.

      Dus ja voor hele domme mensen is zuid Frankrijk net ff iets te ver in een EV.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *