Ongeveer een week geleden maakte de FIA bekend dat de Halo verplicht zou worden op Formule 1-auto’s voor volgend seizoen. Ook al is de hoofdbescherming in de vorm van een teenslipper vernoemt naar het kringetje boven het hoofd van een engel, het maakt de FIA voor veel F1-fans meer een duiveltje. Er valt ook veel te zeggen tegen het ontwerp, de veiligheid, het zicht en het draagvlak van de maatregel.
Willen jullie alleen maar dodelijke crashes zien?
Het is natuurlijk nooit de bedoeling dat het doel van Formule 1 is om zo gevaarlijk als een Mad Max-film te zijn. Het laatste wat we willen zien tijdens een race is een herhaling van het ongeluk van Massa in 2009 of het ongeluk waardoor Bianchi uiteindelijk overleed. Maar hadden de coureurs vrolijk weg kunnen lopen als er een sterke teenslipper voor hun hoofd zat?
Als we naar de crash van Bianchi kijken, kunnen we de Halo al afschrijven. De kracht van een 690 kilo wegende auto die met 126 km/u tegen een hijskraan klapt, werd compleet opgevangen door de helm van de Fransman. De FIA heeft zelf in haar rapport gezegd dat de Halo niet de klap op had kunnen vangen.
Massa kreeg in 2009 een demperveer tegen zijn helm. Hierbij is het ook de vraag of deze cockpitbescherming hem gered zou hebben. ‘De Halo houdt zeventien procent van de kleinere projectielen tegen’, zei Charlie Whiting. Daaraan voegde hij toe: ‘In tegenstelling tot nul procent zonder de Halo’. Juist, dat is hetzelfde alsof je zegt: ‘Ik heb zeventien procent om iets in de loterij te winnen als ik een lot heb, tegenover nul procent als ik geen lot heb.’ Zo kun je alles goedpraten.
Nog meer redenen waarom de Halo een halve maatregel is?
Goed, de Halo helpt blijkbaar niet tegen harde klappen en kleine rondvliegende onderdelen, maar de hypocriete redenaties om de Halo door te voeren houden daar nog niet op. De FIA heeft – om de Halo door te voeren – de minimale evacuatietijd om uit de cockpit te komen verhoogd. Heel slim FIA, als we in Nederland stelen legaal zouden maken, zou het misdaadcijfer ook aanzienlijk dalen. Daarmee is het probleem echter nog niet opgelost.
Het is niet zo dat de raceorganisatie niks moet doen om de veiligheid van de coureurs te verhogen, maar het probleem met de Halo is dat het een halve maatregel is. De cockpitbescherming biedt beperkte veiligheid, tegenover veel nadelen. Het is een haastige oplossing zodat de FIA kan zeggen dat ze alles aan de veiligheid gedaan hebben, als er daadwerkelijk een ernstig ongeluk gebeurt. Het idee is goed, maar de uitwerking kan en moet veel beter.
Reacties