
Een opvallende tweet van de politie in de regio Amsterdam afgelopen weekend. Daarin staat beschreven dat de politie bij de Beneluxlaan in Amstelveen met een lasergun staat te controleren, maar dat ze kleine snelheidsovertredingen door de vingers zien: ‘Meestal controleren we hier vanaf 25 km/u overschrijding. Op de teller rijdt men dan 75 km/u.’ Dat is dus pas vanaf 50 procent te hard.
Het klinkt alsof hardrijden voor een groot deel gedoogd wordt, maar dat valt mee. Politieagent Jeroen Heuts legt uit aan TopGear Nederland: ‘Er mag geverbaliseerd worden vanaf 7 km/u overschrijding, maar dat is met een lasercontrole nagenoeg niet te doen. De kans is dan groot dat, terwijl we een kleine snelheidsovertreder verbaliseren, er juist een bestuurder met excessieve snelheid de dans ontspringt.’
Vooral de grote overtreders bekeuren
‘Met een laserguncontrole willen we juist de excessen uit het verkeer halen. Gezien de soms extreme snelheden zijn deze het gevaarlijkst’, legt hij verder uit. Overigens geldt deze ondergrens zeker niet overal: ‘De drie voorbeeldwegen die ik in mijn bericht noem, zijn door ons veelbezochte controlelocaties die erom bekendstaan dat er excessief hard wordt gereden.’
‘De mate waarin we op de drie genoemde locaties verbaliseren, is afhankelijk van de hoeveelheid politiecollega’s, het verkeersaanbod, de maximum toegestane snelheid, de wegindeling, het weer, de drukte op de weg ter plaatse, et cetera’, vult hij aan. Geen vrijbrief, dus, want op een rustige dag zou je dus ook met 7 km/u te hard op de bon geslingerd kunnen worden.
2 reacties op “Waarom de politie (vaak) kleine snelheidsovertredingen door de vingers ziet bij controles”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De nieuwe handsfree-flitsers van de politie maken blijkbaar soms een (best grappige) fout

Zoveel werd er nu écht geflitst in Nederland tijdens de flitsmarathon

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

Hardrijder met extreem veel geluk krijgt geen boete omdat ie precies op tijd van huis vertrok

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Welke trajectcontrole is nou aangepast naar 70 km/u door werkzaamheden en welke niet?

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

‘Hoe kort na een snelheidsbord mag de politie eigenlijk flitsen?’

De politie voert nu veel ‘artikel 8-controles’ uit, maar wat zijn dat eigenlijk?

Als jij je boetes niet op tijd betaalt, krijg je in deze Nederlandse stad in wielklem

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Dit verwarrende verkeersbord betekent niet wat jij denkt (dus pas op voor een boete)

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Politie plaatst nieuw soort camera op viaducten, maar hier word jij wel blij van

Welke trajectcontrole is nou aangepast naar 70 km/u door werkzaamheden en welke niet?

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Waarom je vooral in de nacht goed moet op letten op de snelwegen rond Apeldoorn

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Specifiek voor de Beneluxbaan zou ik voorstellen de inrichting ervan te veranderen om de snelheid gepaster te krijgen ipv dit met flitsen op te lossen. Maar goed het ene kost geld en het andere levert geld op. Overigens geldt dat wel voor meerdere ruim opgezette wegen die de bestuurder verleiden om iets harder te rijden.
Vaak pakken ‘wij’ ook alleen de strafzaken, dus 30 te hard op andere wegen dan snelwegen, of 40 te hard (met correctie er al af) op snelwegen. Deze gaan via de officier van justitie, terwijl de lagere snelheden zogenoemde muldertjes zijn.
Vaak werkt het ‘rustig aan’ handje ook prima.