
Wie in Nederland op dit moment een nieuwe elektrische Fiat 500 wil rijden, betaalt tenminste 28.990 euro. Daar gaat nog 2.950 euro subsidie van af waardoor tenminste 26.040 euro betaalt. In België kost ie tenminste 27.640 euro. Toch besloot iemand om 275.000 dollar te bieden op de paarse Fiat hierboven. Wat bezielde degene die ruim 250.000 euro betaalde voor een Fiat 500e?
Ja, het gaat hier niet om een doorsnee 500e, maar het is niet zo dat ie nu veel verder dan 200 kilometer komt of een topsnelheid heeft van 500 km/u. Ook is de EV niet gewonnen door een beschonken veilingbezoeker of is er een nulletje teveel achter de komma gezet. Nee, de auto’s hierboven zijn gerestyled door drie Italiaanse modehuizen.
De speciale Fiat 500e’s
Het thema van de drie Fiatjes is duurzaamheid. Die paarse, da’s de duurste. Het is Fiat 500 Kartell die gemaakt is door Ferruccio Laviani. Hij gebruikte recyclede materialen om de plastic interieurdelen te vervangen. Het dashboard, de kapjes van de spiegels en de velgen hebben hetzelfde ontwerp als de Kabuki-lamp van het modehuis. Veilinghuis de-Pury dacht ongeveer 80.000 dollar op te halen. Het werd dus 275.000 dollar, wat omgerekend ongeveer 250.000 euro is voor de Fiat 500e.
Hierna volgt de oranje 500e van Bvlgari (wat je blijkbaar zo schrijft, tenzij je hoofdletters gebruikt, dan is het BULGARI). Volgens Bvlgari is deze oranje Fiat met gouden accenten ‘een eerbetoon aan vakmanschap en schoonheid’. De ontwerpers hebben een broche in het stuur verwerkt die je er ook weer uit kunt halen. Verder er is er veel goud en een kleurrijk dashboard. Hier ving het veilinghuis 175.000 dollar of ongeveer 160.000 euro voor.
De 500e van Armani is de goedkoopste van het stel
De laatste komt van misschien wel het bekendste modebedrijf van deze drie: Armani. Je komt de naam van oprichter Giorgio Armani veelvuldig tegen in en rond de auto. Het ontwerp is een stuk rustiger dan de andere twee. De wielen hebben de vorm van het Giorgio Armani-logo, wat ook terugkomt op het dak en de hoofdsteunen. Deze Fiat 500e ging weg voor 150.000 dollar wat omgerekend ongeveer 140.000 euro is.
Alles bij elkaar bracht de veiling dus 600.000 dollar of ongeveer 550.000 euro op. Dit geld gaat naar een van de goede doelen van Leonardo DiCaprio die zich inzet voor het klimaat. Daar kunnen ze vast wat moois mee doen. En de auto’s? Die gaan via Italië door naar hun rechtmatige eigenaren die deze one-offs zeer waarschijnlijk houden als investering.
Eén reactie op “Waarom deze simpele Fiat 500e ruim een kwart miljoen euro kostte”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Zo rijden mensen (bijna) helemaal gratis een Fiat 500 via een bijzondere constructie

Waarom plotseling niemand meer zo’n leuke Fiat 500 wil hebben

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

Gecondoleerd: na 17 jaar is de Fiat 500 met benzinemotor uit productie

VIDEO: Fiat plaagt Italiaanse regering met deze Fiat 500e zonder logo’s

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

De Fiat Topolino is betaalbaarder dan een Birò, maar hoe rijdt zoiets?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Vanaf deze zomer ga je auto’s tegenkomen met insectenogen in Nederland – dit moet je weten

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Geweldig, ik ben blij dat mijn donkergrijze (kleur niet meer leverbaar) 500 E cabrio geen kwart miljoen kostte ik vond 34 k al duur genoeg, rijdt dan wel erg mooi.