
Wie in Nederland op dit moment een nieuwe elektrische Fiat 500 wil rijden, betaalt tenminste 28.990 euro. Daar gaat nog 2.950 euro subsidie van af waardoor tenminste 26.040 euro betaalt. In België kost ie tenminste 27.640 euro. Toch besloot iemand om 275.000 dollar te bieden op de paarse Fiat hierboven. Wat bezielde degene die ruim 250.000 euro betaalde voor een Fiat 500e?
Ja, het gaat hier niet om een doorsnee 500e, maar het is niet zo dat ie nu veel verder dan 200 kilometer komt of een topsnelheid heeft van 500 km/u. Ook is de EV niet gewonnen door een beschonken veilingbezoeker of is er een nulletje teveel achter de komma gezet. Nee, de auto’s hierboven zijn gerestyled door drie Italiaanse modehuizen.
De speciale Fiat 500e’s
Het thema van de drie Fiatjes is duurzaamheid. Die paarse, da’s de duurste. Het is Fiat 500 Kartell die gemaakt is door Ferruccio Laviani. Hij gebruikte recyclede materialen om de plastic interieurdelen te vervangen. Het dashboard, de kapjes van de spiegels en de velgen hebben hetzelfde ontwerp als de Kabuki-lamp van het modehuis. Veilinghuis de-Pury dacht ongeveer 80.000 dollar op te halen. Het werd dus 275.000 dollar, wat omgerekend ongeveer 250.000 euro is voor de Fiat 500e.
Hierna volgt de oranje 500e van Bvlgari (wat je blijkbaar zo schrijft, tenzij je hoofdletters gebruikt, dan is het BULGARI). Volgens Bvlgari is deze oranje Fiat met gouden accenten ‘een eerbetoon aan vakmanschap en schoonheid’. De ontwerpers hebben een broche in het stuur verwerkt die je er ook weer uit kunt halen. Verder er is er veel goud en een kleurrijk dashboard. Hier ving het veilinghuis 175.000 dollar of ongeveer 160.000 euro voor.
De 500e van Armani is de goedkoopste van het stel
De laatste komt van misschien wel het bekendste modebedrijf van deze drie: Armani. Je komt de naam van oprichter Giorgio Armani veelvuldig tegen in en rond de auto. Het ontwerp is een stuk rustiger dan de andere twee. De wielen hebben de vorm van het Giorgio Armani-logo, wat ook terugkomt op het dak en de hoofdsteunen. Deze Fiat 500e ging weg voor 150.000 dollar wat omgerekend ongeveer 140.000 euro is.
Alles bij elkaar bracht de veiling dus 600.000 dollar of ongeveer 550.000 euro op. Dit geld gaat naar een van de goede doelen van Leonardo DiCaprio die zich inzet voor het klimaat. Daar kunnen ze vast wat moois mee doen. En de auto’s? Die gaan via Italië door naar hun rechtmatige eigenaren die deze one-offs zeer waarschijnlijk houden als investering.
Eén reactie op “Waarom deze simpele Fiat 500e ruim een kwart miljoen euro kostte”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Zo rijden mensen (bijna) helemaal gratis een Fiat 500 via een bijzondere constructie

Waarom plotseling niemand meer zo’n leuke Fiat 500 wil hebben

Briljant: de nieuwe VANTourer camper heeft een functie die je zelfs niet in een luxe hotel hebt

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Stokoude dieselbus van bijna 20 jaar oud verkoopt beter dan Tesla

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Waarom je vooral in de nacht goed moet op letten op de snelwegen rond Apeldoorn

Van deze goedkope SUV met veel vermogen werden er in 24 uur tijd meer dan 10.000 verkocht

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Geweldig, ik ben blij dat mijn donkergrijze (kleur niet meer leverbaar) 500 E cabrio geen kwart miljoen kostte ik vond 34 k al duur genoeg, rijdt dan wel erg mooi.