
Wie in Nederland op dit moment een nieuwe elektrische Fiat 500 wil rijden, betaalt tenminste 28.990 euro. Daar gaat nog 2.950 euro subsidie van af waardoor tenminste 26.040 euro betaalt. In België kost ie tenminste 27.640 euro. Toch besloot iemand om 275.000 dollar te bieden op de paarse Fiat hierboven. Wat bezielde degene die ruim 250.000 euro betaalde voor een Fiat 500e?
Ja, het gaat hier niet om een doorsnee 500e, maar het is niet zo dat ie nu veel verder dan 200 kilometer komt of een topsnelheid heeft van 500 km/u. Ook is de EV niet gewonnen door een beschonken veilingbezoeker of is er een nulletje teveel achter de komma gezet. Nee, de auto’s hierboven zijn gerestyled door drie Italiaanse modehuizen.
De speciale Fiat 500e’s
Het thema van de drie Fiatjes is duurzaamheid. Die paarse, da’s de duurste. Het is Fiat 500 Kartell die gemaakt is door Ferruccio Laviani. Hij gebruikte recyclede materialen om de plastic interieurdelen te vervangen. Het dashboard, de kapjes van de spiegels en de velgen hebben hetzelfde ontwerp als de Kabuki-lamp van het modehuis. Veilinghuis de-Pury dacht ongeveer 80.000 dollar op te halen. Het werd dus 275.000 dollar, wat omgerekend ongeveer 250.000 euro is voor de Fiat 500e.
Hierna volgt de oranje 500e van Bvlgari (wat je blijkbaar zo schrijft, tenzij je hoofdletters gebruikt, dan is het BULGARI). Volgens Bvlgari is deze oranje Fiat met gouden accenten ‘een eerbetoon aan vakmanschap en schoonheid’. De ontwerpers hebben een broche in het stuur verwerkt die je er ook weer uit kunt halen. Verder er is er veel goud en een kleurrijk dashboard. Hier ving het veilinghuis 175.000 dollar of ongeveer 160.000 euro voor.
De 500e van Armani is de goedkoopste van het stel
De laatste komt van misschien wel het bekendste modebedrijf van deze drie: Armani. Je komt de naam van oprichter Giorgio Armani veelvuldig tegen in en rond de auto. Het ontwerp is een stuk rustiger dan de andere twee. De wielen hebben de vorm van het Giorgio Armani-logo, wat ook terugkomt op het dak en de hoofdsteunen. Deze Fiat 500e ging weg voor 150.000 dollar wat omgerekend ongeveer 140.000 euro is.
Alles bij elkaar bracht de veiling dus 600.000 dollar of ongeveer 550.000 euro op. Dit geld gaat naar een van de goede doelen van Leonardo DiCaprio die zich inzet voor het klimaat. Daar kunnen ze vast wat moois mee doen. En de auto’s? Die gaan via Italië door naar hun rechtmatige eigenaren die deze one-offs zeer waarschijnlijk houden als investering.
Eén reactie op “Waarom deze simpele Fiat 500e ruim een kwart miljoen euro kostte”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Zo rijden mensen (bijna) helemaal gratis een Fiat 500 via een bijzondere constructie

Waarom plotseling niemand meer zo’n leuke Fiat 500 wil hebben

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Stokoude dieselbus van bijna 20 jaar oud verkoopt beter dan Tesla

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

BMW? Audi? Eigenlijk is er niets luxer dan een goedkope Fiat Panda

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Geweldig, ik ben blij dat mijn donkergrijze (kleur niet meer leverbaar) 500 E cabrio geen kwart miljoen kostte ik vond 34 k al duur genoeg, rijdt dan wel erg mooi.