Als trouwe laadpaalbezoeker is het je tijdens je jaarlijkse tripje naar het tankstation misschien opgevallen dat je bij een PHEV altijd op een knopje moet drukken om de tankklep te openen. Vaak moet je dan nog even wachten tot de boordcomputer het verlossende seintje geeft. Bij conventionele benzineauto’s volstaat het meestal om uit te stappen en op het tankklepje te drukken. Net zo makkelijk, want je moet toch bij de klep zijn om te tanken.

Het is niet zo dat plug-in hybriderijders een grotere hekel hebben aan vieze vingers op hun lak door het gedruk op het klepje. Ook heeft het niets met de elektriciteit van het accupakket te maken. Volkswagen legt aan TopGear uit dat er in een tank brandstofdampen vrijkomen. Dit is altijd zo. Deze gassen worden opgevangen in een koolfilter en uiteindelijk naar de motor geleid om verbrand te worden.

Een plug-in hybride kan volledig elektrisch rijden. Als je vaak laadt, dan kan het voorkomen dat de benzinemotor een lange tijd niet gebruikt wordt. De kans wordt dan groter dat deze dampen zouden ontsnappen. Daarom hebben PHEV’s een gasdichte brandstoftank. Door dit gesloten systeem ontstaat een vacuüm. Door temperatuurveranderingen en verdamping kan er overdruk of onderdruk in de tank ontstaan. En dat moet ontlucht worden.

Soms moet de benzinemotor aan

Hoe trouw je ook bent aan je laadpaal, helemaal elektrisch rijden met een PHEV gaat je niet lukken. ‘Vanwege de brandstofdampen kun je niet onbeperkt op de e-motor rijden’, legt de woordvoerder van Volkswagen uit. ‘Om de zoveel tijd, volgens een algoritme, wordt de brandstofmotor gestart om vervuiling te voorkomen en de gecondenseerde gassen te verbranden.’

5 reacties op “Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien”

  1. Wat zijn sommige lezers toch naïef (naast dat ze niet fatsoenlijk Nederlands kunnen typen). Ik rijdt PHEV, dus kan perfect benzine en elektrisch vergelijken. Naast dat elektrisch sneller en comfortabeler is, is het ook nog goedkoper en sterker. Even voor jullie voor-rekenen: als ze zelf thuis laadt, of een beetje op de laadpaal-prijzen let, kun je voor 20-40 cent/kWh laden. Nemen we voor het gemak 30ct/kWh. Zonder je best te doen, haal je 20kWh/100km, d.w.z 20×0,30=6 euro. Met 2 euro per liter euro95, kun je daar 3 liter voor tanken. Knappe auto die daar 100km mee haalt. En zeker niet eentje die een Porsche kan bijhouden. Ohja, met mijn PHEV hybride modus, profiteer ik ook van terugwinnen bij remmen, waardoor ik op benzine trouwens wel 3L/100km kan halen. Met 1000km/maand haal je die paar tientjes wegenbelasting extra er zo uit. Uiteraard kun je beginnen over afschrijving, maar als de hele wereld straks om is naar EV, is jouw benzine-auto ook niets meer waard. Op z’n minst net zo weinig als de mijne. Dus veel plezier in je benzine-bak, ik zoef je wel CO2-vrij en goedkoop voorbij na het stoplicht. Doei!

  2. En jij zo stom bent om electrisch te rijden wij fossiele rijders lagen harder als het gaat om wegenbelasting die zo al duurder is en onze autos vliegen niet zomaar in brand die van jouw wel.en zo zijn er nog tal van dingen waar jullie tegen aan lopen.

  3. Blijf volhouden. Nog een paar jaar en dan rij jij ook electrisch en dan vraag je je af waarom je zolang koppig bij je fossiele auto bleef.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear