Als trouwe laadpaalbezoeker is het je tijdens je jaarlijkse tripje naar het tankstation misschien opgevallen dat je bij een PHEV altijd op een knopje moet drukken om de tankklep te openen. Vaak moet je dan nog even wachten tot de boordcomputer het verlossende seintje geeft. Bij conventionele benzineauto’s volstaat het meestal om uit te stappen en op het tankklepje te drukken. Net zo makkelijk, want je moet toch bij de klep zijn om te tanken.

Het is niet zo dat plug-in hybriderijders een grotere hekel hebben aan vieze vingers op hun lak door het gedruk op het klepje. Ook heeft het niets met de elektriciteit van het accupakket te maken. Volkswagen legt aan TopGear uit dat er in een tank brandstofdampen vrijkomen. Dit is altijd zo. Deze gassen worden opgevangen in een koolfilter en uiteindelijk naar de motor geleid om verbrand te worden.

Een plug-in hybride kan volledig elektrisch rijden. Als je vaak laadt, dan kan het voorkomen dat de benzinemotor een lange tijd niet gebruikt wordt. De kans wordt dan groter dat deze dampen zouden ontsnappen. Daarom hebben PHEV’s een gasdichte brandstoftank. Door dit gesloten systeem ontstaat een vacuüm. Door temperatuurveranderingen en verdamping kan er overdruk of onderdruk in de tank ontstaan. En dat moet ontlucht worden.

Soms moet de benzinemotor aan

Hoe trouw je ook bent aan je laadpaal, helemaal elektrisch rijden met een PHEV gaat je niet lukken. ‘Vanwege de brandstofdampen kun je niet onbeperkt op de e-motor rijden’, legt de woordvoerder van Volkswagen uit. ‘Om de zoveel tijd, volgens een algoritme, wordt de brandstofmotor gestart om vervuiling te voorkomen en de gecondenseerde gassen te verbranden.’

21 reacties op “Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien”

  1. Er is 1 ding wat ik mij afvraag. Waarom is dat als er ook maar ergens op het internet de 2 simpele letters EV voorbij komen, ik altijd direct naar de reacties scroll?
    Puur genot om dit te lezen. De mensen achter South Park hadden wel gelijk met hun eco aflevering.

    Maar over het artikel, het ontluchten van de tank zouden ze op sommige autos met traditioneel dinosaurus sap ook moeten invoeren. Denk hierbij aan sommige fords.

  2. leuk hè, die rechtse rakkers die de linkse rakkers iets verwijten..zo schieten we lekker op. Ook taalkundigen, die in de eerste zin al fouten typen! Laten we gewoon argumenteren over waar het echt over gaat en ontdekken, dat er altijd voors en tegens zijn, die we zullen moeten afwegen. Samen zullen we in de komende tijd moeten ontdekken, wat het beste is en dat kost tijd en proberen..elkaar afkatten schiet niet op (Zie de huidige politiek, daar gebeurt nu helemaal niks zinnigs door afkatten en elkaar voor de voeten lopen).
    Dit moest me van het hart, terwijl het ging om een tankdop, waarop (met redenen omkleed) je bij een PHEV weleens even moet wachten……
    succes en nadenken, allemaal, met een positieve bijdrage komen we er samen uit, zo niet, dan wordt het een puinhoop!

  3. Elektrisch rijden zie ik op dit moment nog niet zitten. Maar er wordt volop aan betere accu’s gewerkt. Er komt vast een moment dat elektrisch rijden het duidelijk gaat winnen. Wel moet er nog wat verbeterd worden aan de aandrijving. Geen elektromoter zoals nu, maar elektrische aandrijving in de wielen, inderdaad 4 kleine elektromotoren die in de wielen zijn geplaatst, dan zijn er geen overbrengingsverliezen meer. Als een auto dan op een lading b.v. 1600 km kan halen……wie wil er dan nog een auto op benzine hebben? Bij sterk verbeterde accutechniek weegt zo’n auto minder en dat zal de onomkeerbare doorslag geven.

  4. Chris haalt 1:17 met een Toyota Cross uit 2024?
    Lijkt mij reden om naar de Toyotadealer te gaan. Mijn eerste hybride was een Auris van 2010, waarvan volgens Toyota het verbruik 1:26,3 zou moeten zijn. Ik heb deze Auris hybride 10 jaar gehad, maar gemiddeld 1:22,3 was mijn verbruik. Sinds december 2020 heb ik de Yaris hybride, volgens Toyota 1:25, maar mijn gemiddelde verbruik is tot nu to 1:26,4!

  5. Wat je ook rijdt, ev, phev, hybride, benzine, gas, diesel, waterstof. Er zijn altijd voor en nadelen te vinden. Als je het over duurzaam rijden hebt, moet je in mijn ogen zo lang mogelijk met je vervoermiddel blijven rijden tot het voertuig slooprijp is. Een nieuwe kopen terwijl je oude nog goed is, is in mijn ogen pure verspilling en veel meer belastend voor het millieu. Maar gelukkig mag ieder dat voor zichzelf uitmaken. Doe vooral wat je denkt dat goed voor jezelf is.

  6. Ik heb zelf een Toyota Cross 130 uit 2024,

    Hybride techniek, vol met electronica, wanneer ik met een fluwelen voetje de gasplank beroer en keurig netjes 100 km per uur op de snelweg rijdt is 1 op 17 met moeite haalbaar!,

    Mijn oude Auris met schakelbak deed dit beter!…..,

    Ik merk wel dat elke vernieuwing geen verbetering is!…..🤔

  7. Het artikel gaat over het openen van de tankdop van een phev. Waarom dan al die (negatieve)reacties die niks met dit onderwerp te maken hebben.

  8. PHEV kopen hangt af van je ritten die je doet. Ik heb 3 jaar geleden een Prius PHEV solar gekocht en voor mijn ritten die ik doe kom ik met een tank +/_ 36 l toe voor ongeveer vijfduizend km rijplezier. En laden kost mij tot nu niets met mijn zonnepanelen thuis. En of je nu benzine , diesel , lpg , PHEV of EV rijder bent wat maakt het uit alles heeft zijn voor en nadelen en moet je afwegen voor welke verplaatsingen en budget je hebt.

  9. Hoop dat je alles aan vervuiling meerekent bij het winnen en maken van de accu en zeker bij het verwijderen van de accu,dat is nl nog een dingetje om die op een verantwoorde wijze te (slopen)

  10. beste CT, hoe erg verwonder ik me over jou reactie omdat er zat mensen zijn die, zoals ik met een oude auto rijden die naast regulier onderhoud niets extra kosten gewoon benzine blijven rijden al is 1:6 nog steeds niet de behoefte voelen om milieu onvriendelijke autos zoals EV’s of PHEV’S aan te schaffen en ons laten verleiden door linkse en groene rakkers die niet verder als hun domme neus kijken en klakkeloos nieuwe, zeer milieu onvriendelijke autos die binnen 200k gegarandeerd op de schroothoop liggen aan te schaffen, moeten we echt mens n opnieuw leren denken? Ik ben blij dat ik met mn ouderwetse 3L 6 in lijnmax 1:8 haal maar niet meedoen aan de vernietigende nieuwe autodrang meedoen!!!!!!!!

  11. Waarde van electrice auto’s dalen zeer snel omdat er geen interesse is in elektrische occasions…., los van het feit dat er binnenkort “wegen belasting betaald moet worden”.., en de levensduur van de accu (?)
    6 tot 8 jaar (?)… kostbare vervanging van €. 6.000 en zelfs meer!!??
    Benzine en diesel zal blijven.. De overheden draaien wel bij!!!

  12. TC: Jij valt eerst over het taalkunde van een ander en maak vervolgens een slordige fout zelf. Het is ik rijd, jij rijdt. Get it right!

  13. TC schreef,
    Wat zijn sommige lezers toch naïef (naast dat ze niet fatsoenlijk Nederlands kunnen typen). Ik rijdTTTTT PHEV.
    Hoe lomp kun je zijn?

  14. Ik heb sinds kort een opel grandland plug-in hybride. Wanuneer ik puur electrisch in mijn omgeving ga rijden ben ik zo door de accu heen, maar het heerlijk rijden, ondanks die beperkte kilometers.
    Wanneer ik met een volle accu toch hybride in ga stellen, is dit voordeliger rijden?

  15. Wat zijn sommige lezers toch naïef (naast dat ze niet fatsoenlijk Nederlands kunnen typen). Ik rijdt PHEV, dus kan perfect benzine en elektrisch vergelijken. Naast dat elektrisch sneller en comfortabeler is, is het ook nog goedkoper en sterker. Even voor jullie voor-rekenen: als ze zelf thuis laadt, of een beetje op de laadpaal-prijzen let, kun je voor 20-40 cent/kWh laden. Nemen we voor het gemak 30ct/kWh. Zonder je best te doen, haal je 20kWh/100km, d.w.z 20×0,30=6 euro. Met 2 euro per liter euro95, kun je daar 3 liter voor tanken. Knappe auto die daar 100km mee haalt. En zeker niet eentje die een Porsche kan bijhouden. Ohja, met mijn PHEV hybride modus, profiteer ik ook van terugwinnen bij remmen, waardoor ik op benzine trouwens wel 3L/100km kan halen. Met 1000km/maand haal je die paar tientjes wegenbelasting extra er zo uit. Uiteraard kun je beginnen over afschrijving, maar als de hele wereld straks om is naar EV, is jouw benzine-auto ook niets meer waard. Op z’n minst net zo weinig als de mijne. Dus veel plezier in je benzine-bak, ik zoef je wel CO2-vrij en goedkoop voorbij na het stoplicht. Doei!

  16. En jij zo stom bent om electrisch te rijden wij fossiele rijders lagen harder als het gaat om wegenbelasting die zo al duurder is en onze autos vliegen niet zomaar in brand die van jouw wel.en zo zijn er nog tal van dingen waar jullie tegen aan lopen.

  17. Blijf volhouden. Nog een paar jaar en dan rij jij ook electrisch en dan vraag je je af waarom je zolang koppig bij je fossiele auto bleef.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear