Nog even geduld, we hebben de statistieken van 2024 nog niet helemaal uitgeknepen. We moeten het nog even hebben over de bedrijfswagens, want het was een bijzonder jaar voor de dieselbus (en voor de pick-up). Want toen Nederland onder klinkende champagneglazen zo’n twee uurtjes veranderde in een oorlogsgebied, veranderden tegelijkertijd ook de regeltjes. Alle bedrijfsauto’s met een brandstofmotor zijn sinds 1 januari 2025 fors duurder.

In het kort: bepaalde auto’s zoals busjes en pick-ups kwamen in Nederland in aanmerking voor een zogenoemd grijs kenteken. Dit kenteken is gewoon geel, maar het geeft aan dat ondernemers bepaalde kortingen kregen van de Belastingdienst. Het grijs kenteken bestaat nog, maar de grootste belastingvoordeel is verdwenen: de BPM-vrijstelling. Een Caddy wordt bijvoorbeeld zo’n 9.000 euro duurder en een grote bus minimaal 15.000 euro.

Bedrijven hebben snel een nieuwe auto gekocht

Elke ondernemer die nog een dieselbusje of pick-up wilde, kocht deze nog snel in 2024. Daarom storten de verkopen van nieuwe bedrijfsauto’s zoals dieselbusjes nu in: iedereen is voorlopig voorzien. Uiteraard zullen er nog wel bedrijven zijn die noodgedwongen een busje moeten kopen, maar die zullen er verstandig aan doen om een tweedehandsje te kopen. De kans is groot dat de prijzen hiervan ook stijgen: want zelfs als ze nu 2.000 euro duurder worden, is dat nog altijd goedkoper.

In 2024 werden er 129.878 lichte bedrijfswagens op kenteken gezet, zo meldt de Bovag. Dit is een toename van 87,4 procent als je het vergelijkt met 2023. In december deden dealers nog een sprintje: toen zijn er 32.734 bestelwagens op kenteken gezet. Een jaar eerder waren dat er 4.536 in december. Overigens vermoedt de Bovag dat een deel van de auto’s nog bij dealers staat en alvast op kenteken is gezet zodat ze nu geen hoge BPM-bedragen hoeven te betalen.

Busjes mogen ook niet zero-emissiezones in

Lees ook: In deze steden komen zero-emissiezones in 2025

Een andere belangrijke motivatie om nog snel een bus in 2024 op kenteken te zetten, is de zero-emissiezone. Dieselbusjes die in 2024 op kenteken zijn gezet, mogen nog naar binnen. Wie nu een nieuwe bus op kenteken zet, mag niet de zone in. Zelfs als de busjes technisch helemaal hetzelfde zijn, mag die met 2025 op het kenteken niet naar binnen en die met 2024 op het kenteken wel. Nog een reden om met oudere busjes te blijven rijden. Iets wat juist niet de bedoeling is.

Prijs elektrische Volkswagen e-Transporter (elektrische Transporter)

Bijna geen BPM voor elektrische busjes

Het doel van de nieuwe regels is het aanmoedigen van elektrische auto’s. Ondernemers die een elektrisch busje kopen, hoeven geen BPM te betalen bij de aanschaf en mogen gewoon de ZE-zone in. Overigens is het zo dat in de meeste gevallen een dieselbus nog net iets goedkoper is dan een elektrische bus. Dat is bijvoorbeeld bij de Transporter zo.

Zijn de maatregelen dan gelijk gedoemd? Dat kun je nog niet stellen. Dit soort regels zijn onderdeel van een langetermijnvisie. De eerste reactie is een enorme piek in dieselbusjes en pick-ups met V8-motoren uit Amerika. De tweede reactie zal een toename in tweedehandsverkoop zijn. Maar op den duur zullen bedrijven echt wel weer nieuwe busjes willen kopen. En dan heb je kans dat een elektrische bus de gunstigste keuze is.

Reacties

  • Werner Otten heeft op 4 januari 2025 geschreven:

    Je zou maar een bedrijfje hebben dat de inrichting verzorgd voor deze bedrijfswagens. In 2024 heb je veelal nee moeten verkopen, omdat je het werk anders niet aan kon, in 2025 heb je totaal geen werk meer! Altijd hetzelfde: een beter milieu begint bij iemand anders in de portemonnee.

    Reageer
  • Rene heeft op 3 januari 2025 geschreven:

    Niet helemaal waar want elke dealer heeft eind vorig jaar zijn voorraad op kenteken gezet waardoor je voorlopig nog voor de oude prijs kan kopen …..

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)