
Hoewel ‘nooit een dol moment’ geen goede vertaling is, is het wel toepasselijk voor het gedoe in de Europese havens van de afgelopen jaren. Was er geen Brexit, dan was er wel een pandemie, een brandend schip of anders waren het wel de Chinese automerken die de boel bezetten. Nu zijn het de Europese merken die duizenden auto’s in de haven van Antwerpen (niet afgebeeld) hebben staan. De reden ligt dit keer in de VS: automerken wachten af wat de heffingen gaan worden.
Het kan zijn dat de gevreesde heffingen op 1 augustus van kracht gaan. Een schip is bijna een maand onderweg naar de VS, dus als je nu een auto die kant op stuurt, dan heb je als automerk kans dat je moet lappen. Volgens The Guardian daalde het aantal verscheepte auto’s naar de VS met 15,9 procent in de eerste helft van 2025. Het aantal vrachtwagens en zware machines dat de boot op ging, zakte met 31,5 procent.
‘De vooruitzichten voor de tweede helft van het jaar blijven onzeker. Veel zal afhangen van de vraag of er vóór 1 augustus een handelsakkoord tussen de EU en de VS wordt bereikt’, zei de haven van Antwerpen in een statement. Normaal gaan er zo’n 3 miljoen voertuigen vanuit Antwerpen naar andere plaatsen op de wereld. Mocht er een handelsakkoord komen, dan moet de achterstand ook nog weggewerkt worden. Voorlopig zal het daar wel even vol staan.
Kunnen de auto’s niet hier verkocht worden
Je zou kunnen zeggen: verkoop die auto’s gewoon lekker in Europa. Maar dat is lastiger dan het lijkt. Auto’s voor de Amerikaanse markt moeten aan andere eisen voldoen dan hier. De meeste auto’s zou je dus deels moeten ombouwen met bijvoorbeeld andere verlichting en misschien zelfs andere emissiesystemen om ze hier te kunnen verkopen. De automerken kunnen het beste duimen dat er een acceptabele overeenkomst wordt gesloten.