Misschien heb je er nooit bij stilgestaan, maar in ons landje ontbreekt de snelweg A3. Ga ze in gedachten maar even na: A1, A2… Zie je wel? Waarom is er geen snelweg A3 in Nederland?
Het lap asfalt is uiteraard niet zomaar vergeten, er is een uitleg voor. Een uitleg die zelfs Wikipedia ‘een lang verhaal’ noemt. We zullen ons best doen om het beknopt te houden. Laten we beginnen bij het begin: er was ooit volgens Wegenwiki wel een A3 gepland. Hij zou zo’n 50 kilometer lang zijn en lopen tussen Amsterdam en Dordrecht, met als voornaamste doel om de twee grote steden die eindigen op ‘-dam’ te verbinden.
Al in 1920 werden de eerste woorden gerept over een A3 en in 1931 werd de snelweg uitgetekend op de Nederlandse kaart. De Rijksoverheid begon vol goede moed aan de Rijksweg 12 (die je nu kent als de A12), maar economisch ging het in die tijd allemaal niet erg voor de wind. Toen ze bij de A12 te maken kregen met tegenslagen (de veenbodem bleek een uitdaging), was het geld op en werd de aanleg van de A3 even uitgesteld.
In de jaren veertig volgde een nogal ingrijpende gebeurtenis waardoor de plannen nog verder werden uitgesteld. Je zou dus kunnen zeggen dat het de schuld van de Duitsers is. Pas in 1950 waren de belangrijkste herstelwerkzaamheden klaar en kon er gekeken worden naar nieuwe snelwegen. Daarbij kregen de A2 en de A4 voorrang. Met een omweg was er een verbinding tussen Rotterdam en Amsterdam, dus zo werd de prioriteit voor de A3 minder hoog. De snelweg werd wederom uitgesteld.
Meer nadruk op het milieu
Door de jaren heen werden er een hoop plannen gemaakt, en in de jaren zeventig en tachtig zou de snelweg in fases worden opgeleverd. Toen kwam er echter steeds meer aandacht voor natuur en milieu, en kwam er vanuit diverse hoeken weerstand. Ook de politiek zag het nut niet meer zo in van de snelweg A3. Minister van Verkeer en Waterstaat gaf in 1972 aan ‘ernstig te zullen nagaan of kan worden afgezien van de aanleg van de Rijksweg 3’.
Uiteindelijk geen snelweg A3 in Nederland
Er volgde wederom uitstel, tot even later de oliecrisis kwam. De A3 werd steeds verder teruggeschoven op de prioriteitenlijst en uiteindelijk verdwenen de plannen volledig. Uiteindelijk werd een klein stukje van de A3 alsnog gerealiseerd. Dat is de Randweg Dordrecht die in de jaren negentig werd aangelegd. Deze voldoet echter niet aan de eisen van een snelweg, en gaat nu door het leven als de N3.
De eerste snelweg in Nederland
Nu we toch feiten aan het spitten zijn over de Nederlandse snelwegen: de A1 was niet de eerste autosnelweg in Nederland, want dat was de A12 tussen Voorburg en Zoetermeer in 1937. Waarom het dan de A12 heet, en niet de A1? Er waren wel al andere Rijkswegen. Maar de Rijksweg 12 was de eerste weg met 6,25 meter brede rijbanen met vluchtstroken ernaast. Daarom besloot de overheid toen dat de A12 de eerste officiële snelweg van Nederland was.
Edwin Cardol heeft op 26 december 2021 geschreven:
Quote on: en lopen tussen Amsterdam en Dordrecht, met als voornaamste doel om de twee grote steden die eindigen op ‘-dam’ :quote off…. Dordam??? 🤔🤔
Redactie TopGear heeft op 27 december 2021 geschreven:
Als je een snelweg tussen Amsterdam en Rotterdam legt, kun je hem net zo goed een stukje doortrekken naar Dordrecht. Neemt niet weg dat het voornaamste doel Rdam en Adam is
Remmelt heeft op 26 december 2021 geschreven:
In de jaren 70 was de A1. E8 in Overijssel!
Ap heeft op 28 december 2021 geschreven:
Dat klopt heb er in die tijd nog geschaatst toen het in aanbouw was in de winter, bij het plaatsje Posterenk
Maik heeft op 26 december 2021 geschreven:
Mag ik dan de vraag stellen waarom de A2 bij amsterdam niet met hectometerpaal 0,0 begint?
Martijn heeft op 27 december 2021 geschreven:
Het eerste stukje is geen snelweg meer, maar S110.
A3-rijder heeft op 28 januari 2021 geschreven:
Leuk dat Topgear informatie ontleent uit: https://www.wegenwiki.nl/A3_(Nederland)
WIL heeft op 27 januari 2021 geschreven:
De A-27 zou in eerste instantie van Nijmegen naar Utrecht lopen
Een brug over de Waal bij Tiel en een brug over de Lek bij Wijk bij Duurstede.
Laatste genoemde is er nooit gekomen net zoals de snelweg van Nijmegen naar Utrecht.
Toen hebben ze de weg van Breda naar Utrecht maar A-27 genoemd
Léon heeft op 25 januari 2021 geschreven:
De eerste auto snelweg in Nederland ligt vanaf Amersfoort richting Utrecht en heet de wegh der wegen. Zie https://weghderweegen.nl/geschiedenis/
Groetjes, Léon den Ouden / Zeist
Martijn heeft op 26 januari 2021 geschreven:
De Amersfoortse weg is wel een Rijksweg geweest, maar nooit een snelweg. De A12 is de eerste snelweg (zoals in het artikel vermeld)
Frank heeft op 25 januari 2021 geschreven:
Waar is de A11? Of bestaat die nog niet, maar wordt N11 genoemd….
Frans heeft op 25 januari 2021 geschreven:
De N11 voldoet niet aan de voorwaarde door de gelijkvloerse kruisingen.
Maar er gaan stemmen op om een groot deel toch de A status te geven met een maximum snelheid van 100 km.
Johan heeft op 25 januari 2021 geschreven:
Jammer dat niet gelijk even uitgelegd word dat de even snelweg nummers lopen van noord naar zuid en vv en de oneven nummers van west naar oost en vv.
Henk heeft op 26 december 2021 geschreven:
Dit is in Duitsland wel het geval. Maar net andersom. Even Oost West en oneven noord zuid.
Yvonne heeft op 25 januari 2021 geschreven:
A73: van noord naar zuid.
A12: van west naar oost
Je stelling lijkt dus niet te kloppen, en dit zijn nog slechts twee voorbeelden.
Spaak heeft op 24 januari 2021 geschreven:
Als ik mij niet vergis heeft de PVV een jaar of 10 geleden geprobeerd om de A3, of in ieder geval een rechtstreekse snelweg tussen 020 – 010, te agenderen. Dwars door het groene hart. Vraag is natuurlijk of dat serieus was of dat dit lekker trappen tegen het “establishment” was.
Overigens heb ik altijd begrepen dat ook het eerste snelwegplan in Nederland uitging van een ring van uitgaande wegen rondom a’dam beginnend met de A1 richting het oosten en danet de klok mee.