Als iemand je om occasionadvies vraagt en daarbij de wensen ‘goed’ en ‘goedkoop’ uit, dan kun je altijd met een gerust hart een oude Toyota of een oudere Volkswagen aanbevelen. Want er was een tijd dat Volkswagen écht goed was. De lekker allitererende term ‘Duitse degelijkheid’ hoor je nu nog geregeld vallen, terwijl dat statistisch gezien niet bestaat. En daarom is niet misschien helemaal niet zo verkeerd dat het nu zo slecht gaat met Volkswagen.
Want het ging eerder slecht bij het merk. Aan het einde van de jaren ’90 kampten ze met kwaliteitsproblemen en hoge kosten. Klinkt bekend, toch? Toen maakte het bedrijf zelfs verlies. En dit soort momenten dwingt een automerk om goed te kijken naar wat ze doen. 30 jaar geleden was het Ferdinand Piëch die het roer radicaal omgooide en van Volkswagen (opnieuw) een wereldmerk maakte. De kwaliteit was goed, de prijzen waren goed en de techniek was vooruitstrevend.
Je ziet dit meer: merken moeten soms even door een diep dal om wakker te worden geschud. Porsche had ook zo’n moment en kwam toen met de Boxster. Zie het als een baan waar je niet meer blij van wordt: als het goed betaalt en het gaat je goed af, is er misschien niet genoeg motivatie om verder te kijken. Misschien is het dan beter als je een bloedhekel hebt aan je collega’s zodat je een baan gaat zoeken waar je wél gelukkig bent.
Het is niet alleen maar slecht management
Het is overigens niet helemaal de schuld van Volkswagen. Zeker, ze hebben genoeg steken laten vallen (en dit geven ze ook zelf toe), maar de wispelturigheid van de regelmakers helpt ook niet mee. Toch kun je al zien dat er een opwaartse koers is ingezet. Zo is er nu weer een relatief betaalbare Golf met een PHEV-aandrijflijn die 144 kilometer rijdt op één lading. In een tijd waarin mensen graag plug-in hybrides kopen, moet dit weer een topper worden.
Bovendien zie je dat Volkswagen luistert naar alle kritiek. Dat ze weer echte knopjes op het stuur gaan plaatsen, is een klein voorbeeld. Maar ook dat ze er toch voor kiezen om het suffe GTX-label weer terug de kast in de duwen en het GTI-label een echte kans te geven, zegt veel. Het waren sowieso rare keuzes, want het merk wilde ook de Golf laten verdwijnen. Een van de bekendste autonamen ter wereld, die moet je niet zomaar afschaffen.
Lees ook: De huidige Golf (met benzinemotor) kan nog vijftien jaar in productie blijven
Volkswagen en de Duitse auto-industrie moeten even door het stof, maar het dwingt ze om te innoveren en weer met écht goede auto’s te komen. En heus: Volkswagen valt niet zomaar om. Misschien moeten ze wat afslanken en de broeksriem verder aantrekken, maar het is voor iedereen weleens goed om wat overtollig gewicht kwijt te raken. Zo is het ook in het wild: het is beter voor de kudde als de zwakken afvallen. Hoe vervelend dat soms ook is.
Dirk heeft op 5 januari 2025 geschreven:
Zie heel veel berichten die eigenlijk niet relevant zijn in mijn ogen.
De vraag die je moet stellen is: zijn het kwalitatief goede auto’s. Mijn ervaring na 3 Volkswagen bussen goed (diesel, handgeschakeld)
1 Audi, 2 Volkswagens : kapotte koppakking, olie gate, DSG in de prak, bougiekabels te licht. benzine,automaat
Mijn conclusie is geen VAG auto meer.
Kijk nu rustig rond voor iets anders.
Koos heeft op 5 januari 2025 geschreven:
DSG van na 2018 is niets mis mee. Betrouwbaar en rijdt heerlijk. Een TSI met DSG uit 2012 moet je met een boog omheen. Realiteit is dat VAG heel veel bekende problemen allang heeft opgelost maar dat de reputatie lang blijft hangen.
HG heeft op 5 januari 2025 geschreven:
Realiteit is dat VW kwalitatief zwaar achter loopt en problemen bij hun auto’s bij de klant neerlegt. Ze staan echt wel met 3-0 achter en zullen wat meer moeten doen dan afslanken of een Hybride met een wat grotere batterij op de markt brengen. Begin eens met 10 jaar garantie. Dat kunnen ze niet, want dan moet de prijs met 15 procent omhoog. Nee, het imago is slecht, mede veroorzaakt door hun berijders, de kwaliteit is zeer matig en de toekomst somber
Ooebama heeft op 5 januari 2025 geschreven:
Blijf vooral die amerikanen steunen
Dan is het straks arm en oorlog hier
Stelletje blinden
Jacques Brenne heeft op 4 januari 2025 geschreven:
De kas van VW is leeggeroofd door de Amerikaanse overheid. De absurde boetes die VW heeft moeten betalen voor Dieselgate hebben ervoor gezorgd dat VW geen vet meer heeft op de botten.
Om de strijd met de Koreanen, Japanners en Chinezen de baas te blijven zal een nog groter deel van de produktie naar lage lonen landen zoals Roemenië, Mexico en Bulgarije overgeheveld moeten worden.
Voor 1 duitser heb je 3 roemenen aan het werk.
VW zal hier inderdaad beter uitkomen. Ik voorzie een mooie toekomst voor het merk, en de andere grote merken waarvan VW eigenaar is.
Werner heeft op 4 januari 2025 geschreven:
Ben het geheel eens met het verhaal. Ik rijd al jaren volkswagen. De auto die het minst vaak bij de garage staat is mijn vw polo uit 1991. De T6 uit 2019 heeft geregeld problemen.
Sapporo heeft op 4 januari 2025 geschreven:
Eens met de schrijver van het artikel. De ID3 en 4 zijn bovendien geen mooie modellen, en dan zeg ik het mild. Iedereen die hier anders over denkt koopt zeker ook alleen maar Ikea meubelen.
Tijd voor een frisse wind!
Humor heeft op 4 januari 2025 geschreven:
Iemand die zijn nickname heeft van de lelijkste coupé ooit gebouwd die commentaar geeft op auto’s die er prima uit zien. Best grappig…
HumorlozeDuitser heeft op 4 januari 2025 geschreven:
Wellicht grappig bedoelt maar nee, de hele VW ID range is echt spuuglelijk.
Zach heeft op 4 januari 2025 geschreven:
Voor een EV zien ze er naar mijn mening bovengemiddeld goed uit. Beter dan die Kikkers van Musk, beter dan die mislukte proporties van de Koreanen en alles wat Chinees is, is sowieso spuuglelijk. Echt mooie designs zullen de EVs niet snel worden omdat ze bepaald worden door aerodynamica maar lelijk zijn de ID modellen niet te noemen. De ID.Buzz is zonder twijfel de mooiste bus die ooit gemaakt is, al heeft die daar weinig concurrentie in natuurlijk.
Buddenbreuk heeft op 4 januari 2025 geschreven:
Altijd nog beter om Musk of China met je geld te steunen,koop producten uit de EU niet uit VS, Japan,Korea of China,
Protecionisme en roof kapitalisme is slecht voor de burgers,je hebt niets aan Oligarchen uit deVS ,ze geven niet om natuur of mensen, China gebruikt volgens de westerse wereld slaven om producten te maken,smaken verschillen net als politieke keuzes, VW,BMW, Mercedes, Renault, Peugeot,Fiat maken redelijke tot goede producten, software op wielen is niet de oplossing voor deze planeet,
Michael heeft op 4 januari 2025 geschreven:
Allereerst maak ik zelf wel uit waar ik wat koop. Daar heb ik jouw “advies” niet voor nodig. Ik koop het beste product voor een goeie prijs, en dat is bij auto’s helaas niet Europees. En zo denken er gelukkig wel meer mensen over. Achterhaalde techniek, inferieure kwaliteit, te duur. Laat de arrogante Europese auto industrie maar eens flink over de kop gaan. Misschien leren ze het dan wel.
Ferri heeft op 4 januari 2025 geschreven:
Als er iets arrogant is dan is het wel jouw houding. De Europese industrie is gewoon leading en alleen Chinezen en Tesla fanboys beweren anders.
HG heeft op 5 januari 2025 geschreven:
Sorry, maar de europese industrie leading? Hoogstens ASML (voorlopig) en Airbus. Voor de rest lopen er achter Amerika, China, Korea en Japan aan. Helaas. De arrogante houding laten varen en de beste willen zijn, dat moeten we doen in Europa
Robert heeft op 4 januari 2025 geschreven:
Volledig akkoord alleen hebben sommige van de constructeurs die je noemt ook productie in China ix1 en 3. Koreaans of Japans vind ik ok maar hier een communistische dictatuur steunen is gevaarlijk
Piet heeft op 4 januari 2025 geschreven:
Fijn dat jij dat voor iedereen bepaalt.
Harvey heeft op 5 januari 2025 geschreven:
Als je op de snelweg achter een stinkende oliezuiper zit, is het vrijwel altijd een VW.
Kees heeft op 4 januari 2025 geschreven:
Het artikel komt nogal over als een persoonlijke mening in plaats van een feitelijk verhaal. De elektrische modellen zijn na enige opstartproblemen inmiddels meer dan goede auto’s. Vanwege mijn werk rij ik in veel verschillende auto’s en ik kan zeggen dat ik de ID serie tegenwoordig zonder twijfel kies boven een Tesla of een Hyundai / Kia.
Michael heeft op 4 januari 2025 geschreven:
Dan hoef jij die auto’s hoogstwaarschijnlijk niet zelf te betalen. Laat mij bij VW eens een EV zien in het D segment met 300 pk, voorzien van alle toeters en bellen, hoge laadsnelheid, een werkelijk bereik van 400 km, een goed en goedkoop laad netwerk, en dat voor net iets meer dan 40K. Veel succes met zoeken.
Objectief heeft op 4 januari 2025 geschreven:
Het standaard vermogen van 204pk is ruim voldoende, net als de standaard laadsnelheid voor de hele ID reeks. Bereik met de grote accu’s is effectief ruim boven de 400km. Misschien wel het belangrijkste is dat ze veel beter gebouwde Auto’s zijn dan de Tesla waar jij zo te lezen nogal fan van bent. Nog geen 10% van de mensen die een proefrit maken in een ID4 en een Model Y zullen voor een Model Y kiezen.
AC-ID420 heeft op 4 januari 2025 geschreven:
Alsjeblieft als je een artikel schrijft voer dan ook een spellingscontrole uit en check je woorden en zinnen.
Want kom op..
En daarom is niet misschien helemaal niet zo verkeerd
HG heeft op 5 januari 2025 geschreven:
Zou jij dat bij jouw reactie ook even willen doen?