
Waarschijnlijk staat het idee van een camper iedereen wel aan. Lekker op je gemak naar je bestemming tuffen en genoeg ruimte voor je eigen pakken filterkoffie van Douwe Egberts. De realisatie dat kamperen ook betekent dat je met een karretje je drol van gisteren moet uitlaten, die komt later pas. Maar zaken als het legen van de toiletcassette mag de pret niet drukken. Een andere verrassing achteraf is dat het hebben van een camper plotseling heel duur kan uitvallen.
Er zijn momenteel twee dingen aan de hand in kamperland: de wegenbelasting wordt volgend jaar twee keer zo hoog én er zijn te weinig stallingsplekken. Momenteel krijg je 75 procent korting op de wegenbelasting van een camper. Deze regeling is er omdat de meeste mensen toch niet het hele jaar door met hun mobiele woning rijden. En als ze dit wel doen, dan doen ze dit ook veel in het buitenland. Maar dit kwarttarief vervalt volgend jaar.
Kwarttarief voor campers wordt halftarief
Het kwarttarief wordt een halftarief, dus de wegenbelasting wordt twee keer zo hoog. Als je bijvoorbeeld een oudere Volkswagen California rijdt, dan betaal je per drie maanden zo’n 250 euro wegenbelasting. Volgend jaar wordt dit ineens 500 euro per kwartaal. Veel mensen kiezen ervoor om de camper voor een deel van het jaar te schorsen. Dan mag de camper niet de openbare weg op, maar je betaalt op dat moment geen wegenbelasting.
De stallingen zijn vol
Dat is het tweede probleem. Volgens een onderzoek van Gaspedaal is 80 procent van alle caravan- en camperstallingen vol. Je mag je camper niet op de openbare weg zetten terwijl hij geschorst is. Dus als je ineens geen stalling kunt vinden voor je camper, ga je plotseling 2.000 euro per jaar aan wegenbelasting betalen volgend jaar. Volgens hetzelfde onderzoek zou een stalling voor die oude Volkswagen California trouwens zo’n 440 euro per jaar moeten kosten. Door het tekort kan dit bedrag ook nog stijgen.
De wegenbelasting voor de nieuwe California is weer anders
Volkswagen heeft niet al te lang geleden de nieuwe Calfornia onthuld. Dit is niet meer een camper op basis van de Transporter, maar op de iets kleinere Multivan. Door de beperktere binnenruimte voldoet de nieuwe California niet aan de eisen van de Belastingdienst om officieel als kampeerauto gezien te worden. Dit betekent dat de nieuwe VW-camper gewoon een personenauto is. Dit betekent dat je in 2026 gewoon de volle mep aan wegenbelasting betaalt. Het scheelt dat het geen diesel is.
Wat is de oplossing voor het probleem?
De oplossing is simpel: zorg dat je eerst een stalling hebt voordat je een camper regelt. Het kan de moeite waard zijn om een stalling buiten de provincie te zoeken, want dat uurtje extra rijden verdient zichzelf zo terug. Ook kun je op zoek gaan naar een camper van meer dan 40 jaar oud, want die zijn belastingvrij. Alleen lever je dan wel weer in op wat luxe, waarschijnlijk.
Lees ook: De bijzondere reden waarom de nieuwe VW California-camper niet als diesel te koop is in Nederland

Vorige maand de boot verkocht en een caravan gekocht….boot heeft in 5 jaar 22.000 euro aan onderhoud en reparaties gekost en 7.500 euro aan ligplaats…was er na 47 jaar klaar mee, nu met de caravan weg…we gaan het wel zien wat dat kost.
Dat zou heel eerlijk zijn, maar dan komt er te geld in de staatskas, en dat doen ze niet. Het liefste zien ze 2 auto s per gezin. Komt lekker geld binnen. En hoe jij dan moet parkeren, is hun probleem niet, als je maar betaalt.
Ze willen graag hebben dat iedereen aan de warmtepomp gaat. Pas op. Ook daar ga je op een gegeven moment warmtepomp belasting over betalen.
Ben zelf van plan om nog een cv ketel te kopen. Kost nog geen €1000,00 . Lekker in de doos laten staan tot dat je er aan toe bent. Scheelt je duizenden euro s.
Wie niet rijk is moet slim zijn.
In Spanje koken de mensen met gasflessen. Kosten € 17,50 . Kan je bijna een half jaar op koken. Wie is er gek.
Elke €100,00 die je aan gas moet betalen, is 60 procent belasting.
Waar zijn we mee bezig.
Tijd om te emigreren. Ben bijna 70 jaar. Als ik nog genieten wil van mijn oude dag en spaarcenten, moet ik niet te lang wachten.
Uiteindelijk wel een keer een slimme opmerking,vooral met gas rekening ben volledig met je eens.
Het enige streven van de Nederlandse overheid is nog dat we alle luxe inleveren en alles wat leuk is niet meer kunnen doen om hun niet te stillen geldhonger te stillen.
Je werkt je hele leven hard en het is niet de bedoeling dat dat iets oplevert. Hebben wij gestemd op de geld verkwisten club loosers die niets meer geregeld krijgen dan ons het leven zuur maken?
Jullie nogal lachwekkende reacties hebben het op 1 punt toch goed: dit kabinet met populistische losers van PVV en BBB is het allerslechtste ooit en de PVV ministers zijn nog mislukter dan die LPF faalhazen. In de meeste gevallen zijn die mensen met die lachwekkende reacties ook mensen die op dat soort partijen stemmen dus die krijgen min of meer wat ze verdienen.
Totale kletskoek Lars.
@ “@lars” spijker op z’n kop. Daarom klagen ze nu extra hard. Wilders is een laffe plucheplakker, Madlener kan weinig, Agema kan niets en Faber kan nog minder en dat waren volgens al die huilies de mensen die alles op zouden lossen. Iedereen met enig realisme wist uiteraard beter, maar dat doet ze nu alleen maar meer pijn, al die mensen die deze bende al voorspeld hadden.
Als ik het goed heb gaan de schorsingskosten omlaag naar €29,50, dus gaat er dan veel schorsingen volgen, dus veel minder inkomsten en veel meer administratie.Schorsingskosten zijn nu €81,00. Nu een maand schorsen heeft geen zin, maar dan wel.
Is dat lage tarief voor Schorsen al zeker?
nee, het blijft gewoon zoals het is, kijk maar op de site van de rdw.
Waarom betalen de boten nog niets ,de bruggen en sluizen gebruiken ze ook gratis .
Betaal altijd 29,50 maar is wel voor oude campers
En gewoon bij de grens schorsen en meer dan 31 dagen mee weg blijven.
Dan ben je niet meer verzekerd bij een ongeval…weet je dat
Das onzin.
Als je hem verzekert hebt en apk is er eigenlijk niks aan de hand. Je mag er in Nederland de weg niet mee op….buitenland kijkt niet of je belasting betaald of niet.
Rij al 15 jaar met geschorste voertuigen. Een voertuig moet wettelijk verzekerd zijn in Europa. Ook is wettelijk een geldig rijbewijs noodzakelijk. Als je ook de wettelijke Apk aan gaat houden ….dus technisch OK is moet de verzekering gewoon betalen bij een ongeval
Geschorst = niet verzekerd, punt. Want je schorst je kenteken. Bel je verzekering maar. Ik heb het zelf bij de hand gehad in Spanje. Dacht ook slim te zijn. En de auto werd ter plekke in beslag genomen door de Spaanse politie. Bij controle ben je echt de klos..
Vooral agenda 2030 blijven ontkennen en ons, de “wappies” als ziek blijven verklaren.
Al onze “complotten” komen keer op keer uit, best knap.
Hoe kan je nog steeds niet inzien dat de Roverheid (elite) al ons bezit aan het afpakken zijn!!!!
Snappie, waar gaat het geld dat de overheid int naartoe dan? Roverheid, omdat het dieven zijn? Dat geld is nodig om onze maatschappij draaiende te houden, en dat doet de Nederlandse overheid samen met de burgers heel erg goed. We staan steevast in de top 5 van lijstjes die ons vergelijken met andere landen. We zijn heel gelukkig, hebben een robuste economie, het besteedbare inkomen ligt hoger dan in vele andere Europese landen. Ik zou, afgezien van wat meer zonne uren, geen land weten waar ik liever woon. Maar jij vindt dat de overheid al ons bezit afpakt? En waar is dat bezit dan? In een geheime kelder waar alleen de politici en de koning toegang toe hebben? En dan de complotten, als de wegenbelasting op campers omhoog gaat, welk complot is daarmee aangetoond? Dat de roverheid of de elite de bevolking arm wil maken? Check de publicaties van de Algemene Rekenkamer, of spelen die allemaal onder één hoedje? Ik noem je geen wappie maar je uiting kan makkelijk als niet-onderbouwd en bizar worden gezien, waarbij elke onderbouwing mist en de argumenten gekopieerd zijn van obscure bronnen op internet. Je voelt je gesteund door die groep die dezelfde ideeën hebben en elkaar napraten. Dat zijn geen wappies, maar vaak wel paranoïde mensen. Het geeft houvast en steun in onzekere tijden. Een gemeenschappelijk vijandbeeld. Maar ik snap je worsteling met de onzekerheid van vandaag, de machteloosheid van jou als individu en de woede over de machtsstructuren boven jou. Moge de vrede met je zijn.
De roverheid gebruikt ons geld voor al die gelukzoekers die os land binnenkomen en ons mega veel geld kosten maar de meeste blijven met oogkleppen oplopen
Marjan, gebruikt de overheid ons geld voor immigranten? Klopt, maar hoeveel is dat dan? Houden we wel nog geld over voor nieuwe verkeerslichten? En voor scholing? En wat bedoel je met oogkleppen? Dat de meeste(n) niet weten hoeveel we uitgeven? Beetje loze kreet, niet waar?
Ach verloren schaapje, blijf lekker kijken naar het NOS Nieuws en de media. Ik heb geen medelijden meer met jullie. Jullie gaan het vanzelf voelen.
Ik kan met genoeg feiten komen, zelfs met feiten dat zij hier letterlijk over pesten zolang je maar de juiste kanalen volgt en jij kan niks weerbouwen, kom maar eens met feiten dat ik ongelijk heb. Owja, dat is het NOS en je eigen denkwijze omdat je zo gehersenspoeld bent door het huidig systeem, wil en kan jezelf niet meer na denken, precies wat zij al die jaren gedaan hebben.
Blijf jij maar lekker denken en in die veilige bubbel dat NL zo goed is en dat wij het zo goed hebben in NL.
Op een dag kom je er achter en dan zit je te huilen en denk je terug aan mij “snappie”
Na 6 jaar spuug ik jullie, de schapen uit. Kom met tegenbewijs en dan kan ik met een gerust hart gaan slapen weer.
Wat een gelul,
⁹Eligius,
Jij komt met je heeele lange antwoord ook niet verder dan ” dat geld is nodig om onze maatschappij draaiende te houden”. Dat snappen we wel. Het gaat veel mensen erom HOE de overheid de maatschappij draaiende houd met ons geld,, je gebruikt veel woorden maar er komt dus weinig uit. En wat betreft je top 5 lijstje, mij, en waarschijnlijk veel mensen met mij, is nooit iets gevraagd. Dus dat antwoord zit er sowieso niet in. En ach ja, de wereld draait om statistieken, als die maar kloppen dan is er niets aan de hand.
Je kunt 2 dingen doen.
Je hele leven hard werken en belasting betalen, of je hele leven teren op de overheid dus niets doen en handje ophouden en gebruik maken van alle regeltjes die er zijn.
Ik heb er 2 zonnepanelen op gelegd op mijn camper, krijg ik nu ook te maken met terugleverboetes en zon-belasting?
Je rijd er 1000-2000 km per jaar mee, en dan zal ik 2000 wegenbelasting moeten gaan betalen. Geen haar op mijn hoofd.
Denk dat je oud chassis moet halen op kenteken, en dan compleet ombouwen of zo iets, dan wel belastingvrij en houd de waarde.
“Roverheid”. Jij mag in de hoek. Misschien vind je daar nog wel een paar magnetische vaccinaties, Elvis op een eiland of de CIA agent die het WTC opblies.
En waarom plukken ze de luxe jachten die op het water drijven niet eens
Daar valt ook genoeg te halen
Massaal camper schorsen of op Belgies kenteken zetten
Zou graag horen van U hoe?
Dat schorsen gebeurt toch al? Alleen moet je om boetes te voorkomende camper ergens stallen en dat wordt steeds moeilijker. Precies dat staat in het artikel. Op Belgies kenteken zetten is niet toegestaan als je in Nederland woont. Op Belgisch kenteken ook niet.
Dat lage tarief is alleen voor campers van 15 jaar en ouder. 29,10 in 2025. Voor nieuwere campers is het 88,05.
Ik heb gewoon een personen auto gekocht een Renault kangoo met bankjes achter in die je neer kan klappen en in de kofferbak zit een koffer van houd die je kan uit klappen naar het stuur onder de koffer zitten 3 kisten voor spullen op de koffer een uitklap matras ik kan de acht gebruiken als personen auto als busjes. En als campertje haha zag het allang aan komen deze regeltjes dus wie heeft er nu een slimme auto ik kan overstaan want me auto is wit zit een imperial op lijkt ook nog eens opeen werkbusje haha ik kan hem gewoon overal zetten val niet op met gevlinderde ramen heb een buiten doch op powerbank je hebt een uitklap toilet zzakje erin en ja kan je behoefde doen ja jongens de k eerst na voordat je een camper koopt want je camper raak je ook niet meer zo snel kwijt als de wegenbelasting door gaan pc ik betaal 96 euro per 3 maanden wegenbelasting veel plecier
Camper op Belgies kenteken zetten Hoe mail de vraag en je krijgt antwoord
Mag ik vragen hoe?
Hoe zet ik mijn camper op een Belgisch kenteken
Als Nederlander mag je niet rijden in een auto met buitenlands kenteken! Je kan een forse naheffing ande Belastingdienst krijgen als de politie na een staandehouding een melding maakt.
Hoe
En weer gepakt door onze overheid jonge mensen die wonen ln een camper uit nood denk daar eens aan kom in actie
See
Hoe
Grote jongen, je kan al met 1 vinger typen. 👏👏👏
Je krijgt waarvoor je gekozen hebt met vorige verkiezingen, de Oekraïne moeten geld en wapens krijgen, onze militaire macht moet geüpgraded worden, we moeten de ‘vluchtelingen’ spekken tot in het oneindige, Brussel wil ook geld.
Onze woke liberale regering is lekker bezig.
Dus jullie burgertjes moeten daarvoor bloeden.
Gewoon 100% betalen, ik rij 3000 km per jaar en krijg ook geen korting
Dan ben je niet meer verzekerd bij een ongeval…weet je dat
Moeilijk hé om bij het onderwerp te blijven.
Anders kilometerheffing invoeren.
Dit lijkt me het meest eerlijk.
👍 helemaal mee eens.
Bij apk km stand doorgeven en betalen voor de gereden km.
Waarom. Moeten de mensen die een camper hebben zoveel belasting betalen
Gooi de grote aanhangwagen en CARAVANS IN DE BELASTING
WAAROM ZIJN WIJ DIE EEN CAMPER HEBBEN ALTIJD DE DUPE
IN DUITSLAND BETAAL JE 368 EURO BELASTINV VOOR EEN HEEL JAAR
Wat een jaloersheid om de caravan belasting te laten betalen. De meesten met caravan rijden naar bestemming van camping en staan dan aantal weken. Dus niet zo veel kilometers als camperaars. Uitzonderingen daar gelaten.
Wat dacht je van de buitenland-kilometers
Geloof mij nou als het verdubbeld wordt parkeer ik mijn camper gewoon in de straat en zeg mijn stalling op. Om de paar dagen een plaatsje opzij en niemand die mij wat kan maken
Je weet toch hoop ik dat dit geen optie is.
👍 helemaal mee eens.
Bij apk km stand doorgeven en betalen voor de gereden km.
In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van een gemeente staat dat een voertuig wat bedoeld is om mee te kamperen, niet langer dan drie dagen aan de openbare weg mag staan.
Je kunt de camper of caravan wel verplaatsen maar staat deze nog steeds op de openbare weg.
Is ook niet helemaal waar want ik ken genoeg mensen met een caravan die ook rondtrekken en ook genoeg camperaars die ook een paar weken op dezelfde plek blijven.
Als aow’er wordt je ook al door de overheid genegeerd en het grootste percentage camperaars zijn aow’ers
of andere pensioengerechtigden die daar heel lang voor gespaard hebben.
De overheid graait altijd bij de groepen die het grootste zijn en dat zij. Net de meest rijken met hun megajachten die daar na de koop geen belasting hoeven te betalen.
Puur onrecht
Jawel want de regels zijn iets uitgebreider dan om de 3 dagen en meter op zij. Ik weet er alles van want heb handhaving al paar keer langs gehad. Hij mag maar 8 dagen op de openbare weg in mijn gemeente. En dan dus 3 dagen op 1 plek
De beslissingen die genomen zijn, zijn terecht.
Als men een camper wil hebben /rijden prima, maar daar moet je dan ook voor betalen zoals je ook voor een auto doet. Niet zeuren, geld voor defensie is nodig. Meer luxe ook oké, maar dan ook aan mee betalen zo simpel is het.
Dus dan ook voor een caravan of boot. Ik zie geen verschil.
Caravan rijdt naar bestemming en staat daar voor een aantal dagen of weken.
Het is geen vervoermiddel zoals een camper.
0m 2500 euro te betalen voor wegenbelasting is absurd. Ik rij ongeveer 1000 km per jaar in Nederland en de rest inzet buitenlamp. Betekend dus €2.50 per km. U kunt de zon niet in het water zien schijnen voor de camperaars.
Elke gemeente heeft eigen regels. Daarnaast wordt er alleen gehandhaafd als iemand klaagt cq de Camper op een BOA route staat. Als er regelmatig een BOA op je stoep staat heb je jaloerse buren. Gelukkig hebben wij een eigen terrein waar onze camper staat en de buren vinden het allemaal prima. Dus wij hebben onze stalling dit jaar al opgezegd.
Wij 78 jr hebben jaren moeten sparen om een camper te kunnen kopen. Maak het maar op, zoveel jaar hebben we niet meer. Over een aankoop bedrag van € 100.000 betaal je ca € 58.000 BTW en BPM, maar dat is niet genoeg voor rupsje nooit genoeg.
Dat de (kampeer) auto een melkkoe is/wordt is wel duidelijk. Nederland heeft duidelijk een financieringsprobleem en uit alle hoeken en gaten wordt nu geld vandaan getoverd.
Volgens mij echter zit er een grove fout in dit artikel. De berekening van het kwarttarief is blijkbaar gebaseerd op een voltijds tarief van 1000 euro per jaar. Tegen 25% is dat de gepresenteerde 250 euro per jaar. Als half tarief wordt dit inderdaad 500 euro per jaar. Maar opeens gaat de schrijver van dit artikel het bedrag zien als kwartaal tarief en vermenigvuldigen met 4 tot 2000 euro per jaar. Er is echter geen sprake van een verdubbeling van het basistarief van 1000 naar 2000 euro. Enkel is er sprake van een andere berekeningswijze wat een camper bezitter moet gaan betalen per jaar en dat wordt die 500 euro. Ja, een verdubbeling helaas, maar de 2000 euro noemen is onjuist, zinloos en komt wat opruiend over. Je camper voor 250 euro meer kosten per jaar verkopen lijkt mij onnodig, al kan ik niet in ieders portemonnaie kijken natuurlijk.
Niet juist uw stelling dat het om jaarbedragen gaat. Het gaat hier echt om kwartaal en maandbedragen.
Een bedrag van 1200 Euro per jaar, 100 Euro per maand, wordt 2400 Euro per jaar is 200 Euro per maand. Verhoging is 100 %.
De wegenbelasting is eerst verhoogd en volgend jaar wordt het verdubbeld. Ik vind het schandalig. Overal over wordt belasting geheven. De overheid zuigt je leeg!
Ik zag een pakkende tekst achterop een camper.
GIJ ZULT NIET STELEN.
DE OVERHEID DULD GEEN CONCURRENTIE.
En weer gepakt door onze overheid jonge mensen die wonen ln een camper uit nood denk daar eens aan kom in actie
See
Zo gaat het vaak met alles, eerst lokkertjes, daarna de prijzen verhogen. Kijk naar de plotseling aanpassing van wegenbelasting van electrisch auto’s, of na de plotseling aanpassing van de salderingsregeling van de zonnepanelen. Lange termijn visies zijn er bijna niet meer van de overheid. Voor mij is het dan ook niet vreemd dat veel dingen op slot zitten en mensen voorzichtig worden met investering voor de toekomst.
Ik denk, net als velen, niet aan energiebesparing of aan het milieu, maar aan geld besparing. De luxe om extra te betalen voor een beter milieu en de gedane investering direct af te schrijven heb ik niet. Daarom voor mij geen warmtepomp en voorlopig (nog) geen accu voor mijn zonnepanelen. De overheid heeft geld nodig en wij zullen dat met zijn allen moeten betalen.
Misschien is het interessant dat de scheepvaart , met name pleziervaart, daar ook een steentje aan bij gaat dragen met vaak vervuilende dieselmotoren.
Beste Goofy,
Je bent een man naar mijn hart. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Dit verkondig ik al een hele tijd, ook ik heb zonnepanelen. Door al die achteraf wijzigingen worden mensen een beetje huiverig om al die energiebesparende artikelen aan te schaffen.
Voorlopig voor mij ook geen warmtepomp , accu enz.
Als u het artikel goed leest staat daar uw antwoord en de meeste kilometers worden vaak in het buitenland gereden. En nee, wij hebben geen camper maar mijn vader wel en die moet hem nu verkopen omdat hij het niet meer kan betalen op zijn 77ste.
Ja precies dat!
Triest dat Jan Modaal weer de l.. is.
Pak die bloedzuigers maar aan die niet werken en alleen maar hun handje ophouden en mijn belastinggeld opmaken.
Groot gelijk. Kijk maar naar al die instromers die alles gratis krijgen en niets hoeven te betalen. Die hebben geen zorgen over hun toekomst.
Geen discussie mogelijk zonder dat we mensen met een kleurtje de schuld kunnen geven. Niks geleerd van de tweede wereldoorlog.
Ga je toch ergens asiel aanvragen en voelen hoe geweldig dat is
Campers wel belasting
Boten niet
Campers APK
Boten niet
Camper allerlei regels tegen milieu vervuiling
Boten niet
Enz enz.
Wat is het verschil in gebruik
Het grote probleem in Nederland is dat mensen zich richten op andere partijen zoals in uw geval de plezier boten. De werkelijke schuldigen die stelen van ons stelen ( de Den Haag graaiers) blijven ongemoeid. Nee ik heb geen boot en 2 maanden geleden, de camper verkocht en een caravan gekocht i.v.m. o.a. de kosten.
Vorige maand de boot verkocht en een caravan gekocht….boot heeft in 5 jaar 22.000 euro aan onderhoud en reparaties gekost en 7.500 euro aan ligplaats…was er na 47 jaar klaar mee, nu met de caravan weg…we gaan het wel zien wat dat kost.
Scheve vergelijking: Mijn boot vaart voor recreatief gebruik haven in en uit op GTL brandstof. Schoner dan diesel. Verbruik: 90 liter per JAAR bij 100 draaiuren (!). Wel iets duurder, maar dat heb ik er graag voor over.
Motorschepen verbruiken uiteraard meer, maar die betalen ook meer (accijns brandstof).
In de haven betalen we naast liggeld ook milieutoeslag etc. Allemaal prima.
APK is een veiligheidskeuring. Nvt.
En mocht je overwegen toch te gaan varen: verkijk je niet op de kosten voor die bootstalling! Voor een beetje boot betaal je zomaar 2000,- per jaar (!). En dan nog onderhoud, verzekering etc. Maar nu dwalen we af…
Verder lekker zeilen… duurzamer kan niet!
Lang gespaard om een camper te kopen en dan gaan ze de wegenbelasting verhogen en de brandstof is hier ook al veel duurder dan andere landen maak het de Nederlanders maar duurder we gaan nu al naar de buurlanden om te tanken en naar Duitsland voor boodschappen de huizen zijn daar ook al veel goedkoper . emigratie is de oplossing
In. België komen wonen? Hier is het nog altijd betaalbaar om een camper te hebben.
In België betaal je voor een camper van
0 tot 1.500kg €92,40 per jaar
1.500 tot 3.500kg €132 per jaar
3.501 tot 7.999kg €145,2 per jaar
8.000 tot 10.999kg €184,80 per jaar
11.000kg en meer €290,40 per jaar
En de BIV, de Belgische variant van de BPM, is hier 0€.
Ik ga naar Duitsland verhuizen.
Alles is goed koop….
Ik rij met mijn personenauto 10.000 km per jaar en moet de volle mep betalen. Als je de km standen van campers ziet, rijden die minstens even zoveel. Dus waarom korting?
Bijna niemand rijdt zo weinig in zn personenauto als u. En 10.000 met een camper in Nederland rijden is een zeldzaamheid. Men heeft vaak ook een gewone auto en kan niet in 2 voertuigen tegelijk rijden. Het staat al in het artikel uitgelegd.
En ja hoor daar gaan we weer Den Haag.
Je mag hier in Nederland dan ook echt niets hebben. Auto of camper het blijft een melkkoe. Den Haag ooit gedacht dat mensen hier keihard voor hebben gewerkt. Nee joh hier gewoon mensen een oor aan naaien. Het blijft een k…. .t kabinet. Denkt alleen hoe kunnen we de Nederlanders moeilijker maken ipv makkelijker.
Caravan haast zelfde gebruik als campers. Veel op campings en stalling.
Slaat nergens op dat de camper alleen de kosten krijgt.
Caravans, aanhangers en boten nu vrij van alles. Raar.
Zou mij niet verbazen dat dat de volgende stap is
Als u het artikel goed leest staat daar uw antwoord en de meeste kilometers worden vaak in het buitenland gereden. En nee, wij hebben geen camper maar mijn vader wel en die moet hem nu verkopen omdat hij het niet meer kan betalen op zijn 77ste.
De campersat wordt weer gepakt om de kastkist te vullen. De meeste verreden kilometers worden vaak on het buitenland gereden en ook daar moet vignetten of tol betalen.
Wat vinden ze in Den Haag om eerst eens om buitenlandse kentekens voor de verreden kilometers in nederland te laten betalen. Je moet ze eens tellen de buitenlandse van m.n vrachtwagens
Als we eens gaan betalen per kilometer dat is gewoon het meest eerlijk . Ik heb diverse auto’s waarvan 1 €330 per maand moet aftikken en heb er de laatste 10 jaar nog geen 30.000 km mee gereden niet echt eerlijk sommige rijden die km per jaar. Ik rij die auto voor de leuk mensen met een camper ook lijkt me dus waarom zeuren dat het 1/2 tarief wordt
Ja hoor……daar zijn we weer!…….wachten tot merendeel een campertje koopt en een paar jaar later gaan ze de gewone man weer lekker pesten!!!…..Bah, walgelijk kil zakenland!
Mocht er hier oorlog uitbreken, ga ik dit land niet helpen
Waar slaat die laatste zijn nou weer op. Je vecht niet voor den Haag hoor
Volgens mij valt ook de nieuwe California nog steeds onder het campertarief.
Kijk eerst eens naar de buitenlandse auto’s bij ons op de weg
In België betaal je rond de 150 euro per jaar aan wegenbelasting voor je camper
In Spanje betaal je rond de 125 euro per jaar
Waarom in Nederland zoveel extra
Voor een camper van 1.501 tot 3.500kg betaal je in België €132/jaar en campers hebben ook nog eens een vrijstelling voor de BIV (belasting op inverkeerstelling).
Buitenlandse voertuigen ook een vignet laten kopen voor rijden in Nederland.