(advertorial)
Wees gerust: je bent niet de enige. Veel, heel veel automobilisten weten het zo langzamerhand niet meer. Is het niet een beetje overdreven, die winterbanden, nu iedereen denkt dat een Friese doorloper een noord-Nederlander is die dol is op lange wandelingen, en al helemaal niemand nog weet dat je een Elfstedentocht ook ooit met iets anders dan een auto kon maken?

Winterbanden: ja

Die gedachten zijn logisch. Nederlandse winters zijn niet meer wat ze geweest zijn, en waarom zou je dus al die moeite doen? Toch is er ook nu een hoop voor winterbanden te zeggen. Ze beginnen al bij een temperatuur van 7 graden Celsius aanzienlijk beter te presteren dan normale banden. Meer grip, een veel kortere remweg: veel veiliger dus, voor jou, je mede-inzittenden, je medeweggebruikers – en je auto natuurlijk. En vergeet niet: onder de 7 graden Celsius: dat is het nu vaak ’s nachts al. En dan moeten de echt koude(re) maanden nog komen. Daarbij: dat onze winters milder worden, wil niet direct zeggen dat we er meteen een Zuid-Frans klimaat op na houden. Het kan ook hier nog altijd lelijk spoken, qua sneeuw, ijzel en vorst. En een voorbereid mens telt nu eenmaal voor twee – als het niet meer is. Trouwens, mocht er nog iets van wintersport in zitten de komende tijd, dan kún (en mag…) je gewoon niet zonder winterbanden de grens over. Maar dat weten de meeste doorgewinterde (ha!) wintersporters zelf ook wel.

Maar welke winterbanden dan?

Een uitmuntende keus zijn de Ultragrip-winterbanden van Goodyear. Die zijn onlangs nog ingrijpend vernieuwd en bieden nu nog meer zekerheid in onzekere omstandigheden. De UltraGrip Performance+ serie bijvoorbeeld, is speciaal ontwikkeld voor high performance-auto’s en maakt nu onder meer gebruik van Traction Protect Technology. Hierbij zorgt een nieuw type hars ervoor dat het vervormende en herstellende vermogen van de band verbeterd is, waardoor remkrachten nu nog beter worden doorvertaald in grip. Winter Grip Technology vertrouwt bovendien op een nieuwe rubbercompound met een grotere elasticiteit bij lage temperaturen, voor extra tractie op sneeuw en ijs.
Die laatste technologie vind je ook terug in de nieuwe UltraGrip 9+, die meer is gericht op stadsauto’s. Dankzij Mileage Plus-technologie wordt de band ook beter beschermd tegen scheurtjes en het loslaten van rubberpartikels als gevolg van ruwe asfaltcondities, en gaat hij langer mee. Ook de UltraGrip Cargo serie, speciaal voor bedrijfswagens, is vernieuwd en levert nu nog betere remprestaties op sneeuw. Ook zijn levensduur is vergroot. Kortom: wat voor auto je hebt, Goodyear heeft er een passende, optimaal presterende en extra veiligheid brengende winterband voor!

Winterbanden: nee

Toch kunnen wij ons van alles voorstellen bij het volgende scenario. Je gáát helemaal niet op wintersport en rijdt in de wintermaanden eigenlijk sowieso al minder. Winterbanden zijn dus gewoon iets te veel van het goede. Maar om de koude maanden helemaal onvoorbereid tegemoet te treden, daar voel je je ook niet helemaal veilig bij.
Geen zorgen: ook daarvoor heeft Goodyear de perfecte oplossing: 4-seasonbanden. Die bieden bij alle weersomstandigheden uitstekende prestaties, en zijn veel beter toegerust op winterse toestanden dan je zomerbanden. Zeker als je kiest voor een 4-season band met het 3-Peak Mountain Snowflake-symbool. Die kunnen zo goed met sneeuw omgaan dat ze zelfs in landen waarin winterbanden verplicht zijn, zoals Duitsland, worden geaccepteerd. Dat zegt wel het een en ander over de capaciteiten van zo’n band. Waarschijnlijk de beste keus die je kunt maken, is de gloednieuwe Vector 4-seasons Gen-3 band van Goodyear. Die heeft een hoog aantal dwarsgroeven in het midden van het loopvlak, waardoor hij zich als het ware vastbijt in de sneeuw en veel meer grip levert dan een reguliere band. Met de Vector 4-seasons Gen-3 band van Goodyear heb je in feite het beste van twee werelden onder je auto en kom je de winter goed door – ook als ie wat strenger uitvalt dan we de laatste jaren gewend zijn.

Wat is voor mij het best?

Goed, dus je wilt zo veilig mogelijk het koude jaargetijde in, maar twijfelt nog tussen winterbanden en 4-seasonbanden? Dan zijn er een paar zaken die je in je overwegingen kunt meenemen. Als je toch niet gaat skiën en niet meer dan zo’n 10.000 kilometer per jaar rijdt, zijn 4-seasonbanden voor jou waarschijnlijk de beste keuze. Als je meer kilometers rijdt, ben je niet alleen beter af, maar vaak ook voordeliger uit met aparte zomer- en winterbanden. Hoewel dat natuurlijk ook afhankelijk is van je rijstijl, maar dat kun jij zelf het best bepalen. Hoe je keuze ook uitvalt, Goodyear heeft er de beste band voor!

Reacties