In 1989 werd de BMW 8-serie Coupé gepresenteerd op de Frankfurt Motor Show, een auto die uit zou groeien tot een moderne klassieker. In totaal schroefde BMW 30.621 exemplaren in elkaar, waarvan er 24 met de hand in de Rosslyn-fabriek in Zuid-Afrika (met de hand bouwen was goedkoper dan importeren vanwege belastingen). Meer dan tweederde – zo’n 20.000 – had een smakelijke V12, en maar een op de zes had een handbak.
BMW heeft onlangs bekend gemaakt dat de 8-serie zijn rentree zal maken. Naast een kleine teaser, is er nog weinig bekend. Maar waarom zou je wachten? Hier tien redenen waarom de oude BMW 8-serie (E31) tof genoeg is.
01. Hij heeft klapkoplampen
Klapkoplampen hebben iets speciaals. Hoe dat precies komt, weet niemand. Ferrari droeg hier ongetwijfeld aan bij. Of Bassie & Adriaan. En wat is er nou vriendelijker dan een knipoog geven met je auto?
02. Hij snijdt door de lucht
Hij ziet er niet alleen goed uit, hij snijdt net zo hard door de lucht als de Porsche 918 Spyder. De BMW 8-serie coupé is namelijk ontworpen met behulp van de computer (bijzonder voor die tijd) en een windtunnel.
03. Hij heeft geen B-stijl
Aan het eind van de voorste twee zijramen zit geen B-stijl, hierdoor lopen de ramen mooi door. Ziet er wat strakker uit.
04. Het is de tweede Duitse auto na de tweede wereldoorlog met een V12
Wie houdt er nou niet van een groot luxe vlaggenschip met een V12? BMW in ieder geval wel, en daarom werd de 850 uitgerust met een 5,0-liter V12, goed voor 304 pk en 450 Nm koppel. Hierdoor ging de 1.790 kilo wegende koets van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden. Vrij goed voor in de Nineties.
05. Hij heeft veel technische snufjes
Gordels die verwerkt zijn in de stoelen, een elektronisch verstelbare stuurkolom met een geheugenfunctie, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en een uitgebreide boordcomputer; het zijn enkele voorbeelden van de luxe-items. En dat voor de jaren ’90.
06. Onderhuids is er ook genoeg bijzondere techniek te vinden
De BMW 8-serie was verkrijgbaar met een handgeschakelde zesbak of een viertrapsautomaat. Hij werd daarnaast standaard uitgerust met een multi-link achteras, stabiliteitscontrole, tractiecontrole en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Zelfs elektronisch verstelbare schokdempers stonden vanaf 1990 op de optielijst.
07. De V12 kreeg een upgrade
In 1993 realiseerde BMW zich dat 300 pk en een gewicht van 1.790 kilo niet voldoende was voor het Wolf of Wall Street-volk. En dus boorde BMW de cilinderinhoud op naar 5,6 liter, wat een vermogen opleverde van 386 pk en 550 Nm koppel. En zo ontstond de 850 CSI die alleen verkrijgbaar was met een handbak. Hier sprintje naar 100 km/u duurde nu slechts 5,7 seconden.
08. David Hockney liet zijn kunsten erop los in de vorm van een BMW Art Car
De Art Cars van BMW zijn erg cool, en in 1995 kreeg de 8-serie ook een abstracte behandeling.
09. De M8 was bijna een feit
Het scheelde niet veel of er kwam een BMW M8 in 1991. Er werd namelijk een 557 pk sterke V12 in een 8-serie gelepeld. Het onderstel kreeg diverse aanpassingen om het vermogen aan te kunnen. De M-divisie van BMW ontwikkelde het prototype. Deze motor vormde de basis voor de V12 in de Mclaren F1. Wie weet wat de M8 allemaal had gekund…
10. Hij is niet duur meer
Wat BMW ook van de nieuwe 8-serie maakt; hij zal altijd duurder zijn dan een oud exemplaar. Voor de prijs van een nieuwe Toyota Aygo heb je al een 8-serie. De bedragen lopen op tot de prijs van een leuk uitgeruste middenklasser. Een goedkopere V12 ga je in ieder geval moeilijk vinden.
Reacties