
In het rijtje van ‘dingen waar je nog nooit over hebt nagedacht als je er zelf niets mee te maken hebt’: wist jij dat er speciale caravanbanden bestaan? Deze zijn wezenlijk anders dan de banden onder jouw auto. Sterker nog: in de nieuwe (en eerste) caravanbandentest van de ANWB wordt duidelijk waarom je het liefst caravanbanden koopt voor jouw sleurhut. Het kan zelfs gevaarlijk zijn om personenbanden te gebruiken. Ze zijn namelijk té goed.
Het verschil tussen een caravanband en een normale autoband is dat de band onder je huis op wielen vaak meer gewicht mag dragen. Logisch, want slechts twee banden moeten een volledige caravan dragen. Daarnaast mogen deze banden vaak niet harder dan 140 km/u. Ook logisch: waarom zou je een band ontwikkelen die sneller kan terwijl je nergens zo hard mag rijden met je sleurhut? De ANWB legt uit dat bestelautobanden een leuk alternatief kunnen zijn, maar deze kosten wat meer.
Waarom geen normale autobanden onder een caravan?
Als je toch tevreden bent over de banden onder je auto, waarom zou je dan niet dezelfde banden kopen voor je caravan? Nou, deze banden zijn blijkbaar té goed. De ANWB legt uit: ‘Als je deze stap wel neemt dan kun je met een goede personenautoband een gripniveau van de caravan realiseren dat niet onderdoet dan dat van de auto zelf. […] De grip en de wegligging van de caravan zijn met die banden indrukwekkend maar daarin schuilt ook weer een gevaar.’
‘Er zijn zulke hoge bochtsnelheden mogelijk dat er een risico bestaat dat de caravan gaat kiepen of zelfs ineens omkantelt. Dit risico speelt vooral bij caravans en aanhangers met een hoog zwaartepunt. Dan heb je wellicht liever een band met wat minder grip zodat een wegglijdende caravan je het signaal geeft dat je te hard door de bocht gaat. Een signaal voor een situatie die je, anders dan een kiepende caravan, nog kunt corrigeren.’
Als je caravan te veel zijdelingse grip heeft van de normale autobanden, kan hij dus omvallen in de bochten. Nog een opvallende conclusie van de ANWB-caravanbandentest: naast de band van BK Trailer is zowaar een Linglong-band als tweede uit de test gekomen. Mocht je dus aan caravans beginnen, vergeet dan alles wat je weet als autoliefhebber. Hier is het de omgekeerde wereld – letterlijk, als je te hard een bocht neemt met een caravan op personenautobanden.
Wat een volslagen idioot verhaal. Je moet gewoon zorgen dat je zowel onder je auto de juiste banden hebt zitten met zowel de juiste maat, snelheids- en lastindex. Waarom zou je onder je caravan dezelfde banden als onder je auto willen zetten? Verder is het zo dat je caravan op zijn kant kan gaan als je maar hard genoeg de bocht omgaat, dit los van de banden die er onder zitten.