Hier kunnen we mooi de ervaren bestuurder onderscheiden van de jongere rijders. Wie nog niet zo lang auto rijdt en vooral in moderne auto’s rijdt, zal dit probleem nooit zelf hebben meegemaakt. En zodoende niet weten waarom knipperlichten soms heel snel knipperen. Wie al langer ervaring heeft met auto’s, zal dit probleem zelf een keer meegemaakt hebben en gelijk het antwoord eten. Je ouders weten het sowieso. Of in ieder geval een deel van het antwoord.
De snelheid waarmee een richtingaanwijzer met oude gloeilampjes knippert, hangt af van de weerstand van de lampjes. Is de weerstand zoals ie moet zijn, dan knippert de boel op de normale snelheid. Maar als er een lampje kapot is, dan gaat er geen stroom door dit lampje en is er geen weerstand. Een reden waarom het knipperlicht snel knippert is dus omdat er een lampje stuk is. Dit is fijn, want zo word je automatisch gewaarschuwd. Maar er kan nog een reden zijn.
Ledlampjes in het knipperlicht
Een andere reden waarom een richtingaanwijzer te snel blinkt, is omdat iemand ledjes in de lampen heeft gedaan in plaats van gloeilampjes. Zo oogt de auto wat moderner, of dat is in ieder geval het idee. Ledverlichting heeft een lagere weerstand dan normale gloeilampjes en dus krijg je ook hyperflashing. Dit is eenvoudig op te lossen door een weerstandje bij het ledje te doen, al zijn er ook mensen die het wel cool vinden, hebben we het idee.
Je ziet steeds minder knipperlichten die snel flitsen
Overigens zal hyperflashing een steeds kleiner probleem worden. Moderne auto’s hebben steeds minder vaak losse lampjes, maar volledige ledverlichting. Deze verlichting wordt anders aangestuurd (anders kunnen ze geen hippe animaties in de verlichting maken en gaat bovendien een stuk langer mee. En zo is ledverlichting ironisch genoeg óók de reden dat je minder vaak te snelle knipperlichten gaat zien.
Polo98 heeft op 26 december 2024 geschreven:
Herkenbaar, bij mijn polo van 20+ jaar had ik laatst een kapot achterlicht links waardoor mijn linkerknipperlicht sneller ging, dit zag en hoorde ik via het dashboard. Hierdoor kon ik snel het lampje vervangen omdat ik meteen door had dat er ergens links iets niet klopte. Ik vind dit een ideale en simpele manier om een bestuurder te informeren dat er ergens iets niet klopt en je weet meteen welke kant wat ook al scheelt.
Phinus heeft op 26 december 2024 geschreven:
Niet helemaal mee eens Een lampje wat kapot is kan zo wie zo niet branden en dus ook niet snel knipperen Vooral bij oudere auto’s Zit de fout in de weerstand van de knipperlicht automaat Waardoor de richting aanwijzer veel sneller knippert dan normaal Dit euvel komt ook bij motorfietsen voor Vooral auto’s en motoren van bouwjaren 60 tot 2000 kwam dit regelmatig voor Heden ten dagen met Led lampen en andere moderne technologie veel minder of bijna helemaal niet meer
Phinus heeft op 26 december 2024 geschreven:
Nog een aanvulling Als er wel een lampje stuk is Wat ook mogelijk is Dan word doordat dat lampje niet kan branden de weerstand over het hele knipperlicht systeem hoger en treed het euvel ook op
Cis Keizer heeft op 26 december 2024 geschreven:
Beste redactie. Er kan geen stroom door een kapotte gloeilamp, omdat deze een oneindig hoge weerstand heeft. U schrijft helaas: “geen weerstand”. Heel erg fout: uw weerstand van nul Ohm betekent kortsluiting. Is hier juist níét het geval. En een ledlamp heeft een veel hogere weerstand als een gloeilamp, niet een lagere zoals u schrijft.
Ron heeft op 26 december 2024 geschreven:
Er is nog een 3 d
Fons heeft op 26 december 2024 geschreven:
Het is een aan te raden zaak om regelmatig de lampen te controleren . Maak gebruik van een spiegelend raam waarin je de lampen kunt zien branden . Controleer zowel de voor- als de achter verlichting .
Wimke heeft op 26 december 2024 geschreven:
Controleert jullie moderne auto dat niet zelf dan?
Mijn Opels vanaf 1993 doen dat al wel.
De oudere geven aan of een van de Remlichten, Achterlichten of Dimlichten kapot is.
Mijn 2004 (2002) Opel Vectra controleert elk lampje onafhankelijk, ook van de aanhangwagen als deze er aan gekoppeld is, geeft dan ook per lamp aan welke kapot is.
Björn heeft op 26 december 2024 geschreven:
Daarom dat Opel jaren verlies heeft gedraaid, te veel geld uitgegeven aan van die innovaties😂
Julian heeft op 26 december 2024 geschreven:
Er is nog een andere reden: als bestuurders van oudere auto’s zelf de stengel van hun knipperlichten snel bewegen. Bij oudere auto’s heb je namelijk vaak niet de feature waarbij een knipperlicht 3 keer knippert bij het “beetje bewegen van de stengel”, waardoor je dat handmatig 1 keer (of dus meerdere keren snel) zelf kunt doen.
Wimke heeft op 26 december 2024 geschreven:
Wij noemde dat de zuinige leaserijders knipper, 1x kort knipperde om te zeggen dat je ging schuiven.