Ken je die flauwe grap van die vrachtwagen van de Action die volledig uitbrandde? Toch zeker 10 euro aan spullen verloren gegaan. Leuk feitje is dat er voor twee winkels aan voorraad in elke vrachtwagen zit – dus toch minimaal 20 euro. Maar waarom rijdt de Action eigenlijk met van die trailers die een stuk hoger lijken dan normale aanhangers? En waarom doet niet iedereen dat?
De Action rijdt met zogenoemde Double Deck-trailers van het Nederlandse bedrijf Burgers. Er werden al meer dan 1.200 van deze trailers geleverd aan Action. Ze zijn overigens niet hoger dan normale trailers, maar ze lopen verder door naar onderen, daarom zien ze er zo afwijkend uit. Zo kan de lading ook tussen de wielen, waardoor er volgens Burgers 60 procent meer goederen in de aanhanger mee kunnen.
Waarom zie je ze niet vaker?
Je ziet weleens andere bedrijven rijden met de trailers, maar waarom zou niet iedereen een trailer nemen waar 60 procent meer in kan? Een van de redenen is dat de lading wel geschikt moet zijn. In het geval van de Action passen er precies twee rolcontainers van zo’n 1,80 meter boven elkaar. Pallets van dezelfde hoogte zouden ook kunnen. Door meer te vervoeren in één keer, bespaar je zo’n 40 procent CO2-uitstoot.
Als jouw winkel langere spullen heeft, dan wordt het al lastiger. Ook moet het betreffende distributiecentrum erop zijn ingericht. Als je alle producten opnieuw moet gaan inpakken of verplaatsen, dan verlies je ook efficiëntie. Overigens zijn er wel andere winkels die dezelfde dubbeldekkers gebruiken, zoals de Zeeman. Ook verkoopt Burgers de trailers aan andere bedrijven in het buitenland.
Nog een Action-feitje: wist je dat veel winkels geen (volwaardig) magazijn hebben? Ze moeten de spulletjes dus in één keer uitlopen in de winkel. Iets om je wederhelft mee te vervelen als jullie weer eens plastic bakjes gaan halen en terugkomen met allemaal dingen waarvan je vooraf niet wist dat je ze nodig had.
Timmie Carpenter heeft op 3 oktober 2022 geschreven:
Inderdaad is een dubbeldekker minder geschikt voor het vervoeren van pallets. Maar laden en lossen aan een dock is geen probleem hoor, kost alleen iets meer tijd om dat je alles met de klep moet lossen.
Timmie Carpenter heeft op 3 oktober 2022 geschreven:
Ik rijdt al jaren met een Dubbeldekker bij PLUS. Deze dubbeldekkers zijn gebouwd door Van Eck. Ik ben 182 en heb geen problemen met het werken in de trailer. Je verliest wat tijd bij het laden aan het dock, maar dat verdien je zeker weer terug doordat de onderkant binnen 5 minuten weer leeg is. Door de enorme laadklep kun je 8 containers per keer lossen. Wij hebben 3 assen en kunnen dus per rit 83 containers meenemen naar de winkels. Ik ben erg tevreden over het werken met deze trailer. De voorganger van de Van Eck trailer was ook een van Burgers. Heb dus met beide veel ervaring opgedaan.
Terri heeft op 2 oktober 2022 geschreven:
Oud bedrijf van me, Rentex Floron textiel wasserij voor ziekenhuizen rijd er ook mee. Hels karwei om te laden en lossen, mede met name de lage sta hoogte als je 1,96cm bent. Ook met die kleplift op en neer duurt het even voordat je klaar bent, maar inderdaad, er kan heel veel in.
Thijs heeft op 2 oktober 2022 geschreven:
Bij Plus retail rijden ook van deze dubbeldekkers. Dus niet alleen bij action. Volgensmij heeft zeeman er ook een aantal.
Edwin heeft op 2 oktober 2022 geschreven:
1,80cm klopt. Maar net zo belangrijk is gewicht. Veel productgroepen zijn wel lager dan 1,80, maar vanwege het gewicht mag je er toch al niet meer dan 26 of 33 laden.
Overigens rijden verschillende supermarkt ketens en logistiek dienstverleners ook met twindecks (twins/2win).
HC heeft op 2 oktober 2022 geschreven:
Veel supermarkten rijden ook met dit soort trailers (Coop, Plus), sta hoogte binnen is idd 1.80 dus alleen kleinere chauffeurs mogen hiermee op weg.
Die van de Action hebben maar 2 assen, die van de supermarkten 3 assen, heeft wss te maken met lengte en gewicht.
Chaos heeft op 1 oktober 2022 geschreven:
Ondingen ! Ik heb jaren met de Uk versie gereden die nog een meter hoger is ! Beetje wind en daar lig je dus weer op zijn kant moet ook goed geladen worden met oog op gewicht lol parels zweten als je het boven deck moet lossen onder het metalen dak in de zon en het adverteren als co2 bezuinigen is onzin het is om brandstof besparen truck bedrijven geven geen moer om milieu als het geen geld bespaard !
Cereal killer heeft op 1 oktober 2022 geschreven:
🤔 die opleggers hebben een maximale
sta hoogte van 1,80 meter.
Dus goed voor je rug als je de oplegger moet lossen (en laden met emballage) als gemiddelde Nederlander.
Die groter zijn als 1,80 meter
Flopjul heeft op 1 oktober 2022 geschreven:
En het feit dat met die trailers aan een dock uitladen niet mogelijk is, ik weet eigenlijk niet hoe het met de lading capaciteit zit. En het voordeel aan een normale trailer is dat het van voor naar achter vlak is dus je kunt pallets er makkelijk uithalen met een pallettruck of heftruck