Als een autofabrikant claimt dat het nieuwste model ‘de beste tot nu toe is’, hebben we altijd een binnenpretje. Het zou wat zijn als een merk zou zeggen ‘dit is het beste dat we in de korte tijd konden maken’ of ‘de vorige was mooier, maar je doet het er maar mee’. En vaak zijn nieuwe modellen ook veiliger, luxer en comfortabeler. Maar zeker niet alle auto’s worden sneller. Vooral de kleine benzineauto’s zonder turbo worden steeds een stukje langzamer.
Neem bijvoorbeeld de Hyundai i10 met de 1,0-liter driecilinder zonder turbo. Toen we dezelfde motor in 2020 reden had ie nog 67 pk en een 0-100-tijd van 15 seconden. Toen kostte de kleinste Hyundai trouwens ook nog geen 13.000 euro. Vorig jaar ging de auto onder het mes voor een facelift en groeide de 0-100-tijd al met 0,2 seconden. Het vermogen bleef gelijk, maar de uitstoot daalde iets.
Deze week kondigde Hyundai trots aan dat de auto weer een kleine update heeft gehad en de instapper krijgt nog meer spulletjes. Én een vanafprijs van net geen 23.000 euro. Opvallend is dat de auto nog wat langzamer is geworden. Het vermogen is gezakt naar 63 pk en het koppel met 3 Nm naar 93 Nm. De 0-100-tijd is 15,9 seconden geworden. Opvallender: de uitstoot is op papier toegenomen.
Ook bij andere automerken worden benzineauto’s langzamer
Dit is niet alleen bij de Hyundai i10 zo. Bijna elke kleine auto zonder turbomotor is de afgelopen jaren iets langzamer geworden. De Opel Crossland met de 1,2-liter motor ging een halve seconde langzamer naar de 100 na de facelift in 2023. Ook de Volkswagen Polo met 80 pk gaat sinds de facelift in 15,5 seconden naar de 100 in plaats van 14,9 seconden.
We vroegen aan aantal merken om een verklaring, maar eigenlijk kwam alleen Hyundai met een uitleg: ‘Dit maakt deel uit van de productwijzigingen zoals die regulier plaatsvinden in ons gamma, zowel onder de motorkap als wat het uiterlijk en de uitrusting betreft. De turboversie, die in de regel het minst verkocht wordt, is uitgezonderd hiervan om het karakter van de motor te bewaren.’
Moest de uitstoot omlaag?
Niet echt een bevredigend antwoord, maar we kunnen zelf wel een invulling maken. Er is een reden dat bijna elke nieuwe auto tegenwoordig een turbomotor heeft, want dit type motor loopt efficiënter. Of in ieder geval in de officiële meting. Om een turboloze motor schoner te krijgen in de uitstootmeting, knijpen autofabrikanten waarschijnlijk de prestaties. Zo presteert de auto beter in de officiële metingen.
Auto’s zonder turbo worden waarschijnlijk langzamer om de uitstoot omlaag te krijgen. Maar als een turboloze motor dan zo lastig is om schoon te krijgen, waarom stoppen autofabrikanten dan niet ermee? Dat zal dan weer met kosten te maken hebben. Een motor zonder turbo is goedkoper om te bouwen. Voor een ingewikkeld hybridesysteem is vaak geen ruimte of maakt het te duur. En kunnen automerken een goedkopere auto aanbieden. Maar dan moet je als koper geen haast hebben.
Wekpek heeft op 21 juli 2024 geschreven:
Gelukkig in 2023 nog een fiesta aan de haak geslagen 1.0 125 pk. Maar ja die eordt helaas niet meer gemaakt….
Roman heeft op 21 juli 2024 geschreven:
Ik zie geen woord over kwaliteit van benzine in Nederland. Vooral 95 e10.
Pieter heeft op 22 juli 2024 geschreven:
Onzin verhaal, een turbo is er alleen en uitsluitend voor, om het gebrek aan cilinders ( dus vermogen en goedkoper) te compenseren! Niet stoer dus!
Jero heeft op 20 juli 2024 geschreven:
23K voor een Hyundai i10… en dat noemen jullie goedkoop? De mijne (versie 2010) reed voor minder dan 10k de showroom uit. Ruim 130% erbij in 14 jaar is fors meer dan de inflatie.
Iets minder de fabrikanten nablaten met hun “dit is goedkoop” boodschap.
14jaargeledenhadijnieteenseenauto heeft op 24 juli 2024 geschreven:
Van 10k naar 23k in 14 jaar is zo’n 6 procent per jaar. Dat is wel fors, zeker aangezien de gemiddelde inflatie de afgelopen 10 jaar 2,55 procent is geweest, dan hadden we nu op iets meer dan 14k gezeten i.p.v. 23k.
14jaargeledenhadiknieteenseenauto heeft op 24 juli 2024 geschreven:
Echter, volgens AutoWeek kostte een Hyundai i10 in 2010 € 11.295, met een gemiddelde inflatie van 2,55% kom je 14 jaar later op € 16.068 uit. Op dit moment, 14 jaar later, is de Hyundai i10 nog geen € 23k, maar € 20.295. Dat is een gemiddelde inflatie van 4,275%. Buiten de inflatie om is de auto dus alsnog duurder geworden. Echter koop je ook niet meer dezelfde auto als toen. Een voorbeeld hiervan is de rijstrook assistentie die er nu wel op zit, terwijl je toen dat soort rijhulpsystemen toen og niet kreeg. Ook heeft de auto (volgens de auto test uit 2022 van AutoWeek) nu 18 inch wielen. Daarnaast is de auto zwaarder geworden, en met dezelfde motor kan dat ook voor een deel de mindere acceleratie verklaren. Desalniettemin ben ik wel van mening dat het a-segment veel te duur is geworden.
Tirreg heeft op 20 juli 2024 geschreven:
Nog even en er liggen alleen nog naaimachine motortjes in een een auto.
De downsizing doen ze niet alleen voor het milieu, maar ook voor de autoverkoop.
Want zo’n ondermaats motor is na 150K gewoon op.
Waar zijn de tijden gebleven dat er nog een degelijke motor in een auto lag die een paar ton mee kon.
Werner heeft op 20 juli 2024 geschreven:
Rare opmerking dat een motor zonder turbo meer zou verbruiken en trager zou zijn.Ik zelf rij met Mazda 6 automaat 2.0 L verbruikt amper 6.2 L per 100 Km Deze heeft 163 pk.Voor een grote wagen is dit een keurig verbruik.Van 0 naar 100km/h 9.1 Sec.
Andere fabrikanten gebruiken hiervoor een 1.4 L a 1.5 L met gelijkaardig vermogen met turbo maar verbruiken ook meer.Een turbo heeft eten nodig.Om nog maar te zwijgen hoelang zo een kleine turbo motor mee zou gaan.
Duke heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Ik had een kleine motor met turbo en die heeft ruim 400000 km gelopen zonder problemen
Rien heeft op 20 juli 2024 geschreven:
Ik hoor niemand klagen over de benzine euro 95.
Dit is gewoon waardeloze troep waardoor je auto slechter loopt en een hoger verbruik heeft.
Een bijkomend nadeel is dat er allerlei problemen door deze euro 95 benzine kunnen ontstaan waardoor je weer een rekening van uw garage ontvangt.
Tank maar eens euro 98 dan merk je snel het
verschil.
Hans Kelderman heeft op 21 juli 2024 geschreven:
Koop gewoon een eerlijke diesel 1,8 of 2 liter, 95 tot 140 pk.
Verbruik een op twintig een hele lage Co2 uitstoot en met een fijnstof filter zeer milieu vriendelijk.
Als je dan ook nog HVo2 of HVo100 tankt staan de Woke delinquenten in hun hemt met die E auto’s
Hvh heeft op 20 juli 2024 geschreven:
Muggenzifterij over een half seconde trager naar honderd. Wat een onzin. Ik rij met de 80 pk versie van de Polo en ondanks het feit dat men die tegenwoordig traag vind gaat die vlot mee in het verkeer en ben ik nergens een hindernis. En dat bij een gemiddeld verbruik van 4,9 op 100km
G.H. heeft op 20 juli 2024 geschreven:
Vroeger kon je nog kiezen welke motor je wilde. Tegenwoordig is het een 3cilinder met een 1.0 motor met turbo en 125 pk. Kleine motor en veel vermogen. Die gaan niet lang mee. Bij 107.000 km is de motor kapot. De benzine E10 95 is de grootste rotzooi. Trekt vocht aan, verbruik is meer en schadelijk voor de motor. Ik tank e5 95 en dan in Duitsland of België. Is ook zuiniger. Inderdaad is de benzine E5 98 beter. Hoe hoger het oceaan gehalte des te zuiniger is de auto.
Björn heeft op 20 juli 2024 geschreven:
De 3-pitter in mijn Up GTI heeft bijna 125.000km en is getuned naar 135pk en 260NM en draait nog altijd alsof ie nieuw is. Maar ik woon dan ook in België en tank uiteraard de e5 95.
Fred heeft op 20 juli 2024 geschreven:
Wat is nog het belang van snel of vele pk ? Overal wordt je snelheid gecontroleerd of sta je in de file.