Stiekem een teller manipuleren zodat er méér kilometers opstaan, dat voelt als de Burger King-reclame uit 2008 waarin de mascotte als omgekeerde zakkenroller geld in de zakken van mensen stak. En toch zijn er mensen die tellers niet terugdraaien, maar juist omhoog draaien. Maar eerst het belangrijkste nieuws: het staat niet meer op het menu, maar als je erom vraagt, krijg je bij de BK gewoon nog een King Deal voor slechts 6 euro met een cheeseburger, frietjes, drie nuggets en een drankje.

Terug naar de tellerstanden. Afgelopen week kwam in het nieuws dat er steeds meer fraudegevallen zijn met kilometertellers. Vaak betreft dit auto’s die in het buitenland worden gekocht, iets worden teruggedraaid en hier met een frisse kilometerstand worden verkocht. Maar bij een ander soort fraude wordt de teller juist omhoog gedraaid. Om het nog verwarrender te maken, zijn het vaak gloednieuwe auto’s waarvan de kilometerstand frauduleus groeit.

Auto’s in het buitenland zijn goedkoper

De fraude heeft te maken met onze belastingregels. Als je in Nederland een nieuwe auto koopt, betaal je een BPM-bedrag aan de hand van de uitstoot. Nieuwe brandstofauto’s in het buitenland zijn dus vaak goedkoper. Om ervoor te zorgen dat mensen niet alleen maar in het buitenland gaan shoppen, moet je bij het invoeren van een nieuwe auto ook BPM betalen. Je kunt iets boos gaan roepen over de ‘roverheid’, maar Nederlandse dealers moeten ook nog wat kunnen verkopen.

Het is vaak zelfs zo dat een nieuwe auto vóór belastingen goedkoper is in Nederland: automerken geven in sommige gevallen een kleine korting aan Nederlandse dealers omdat de prijs inclusief BPM en BTW anders nog verder uit de hand loopt. Tegenwoordig is het vaak dichtgetimmerd door de importeur, maar er waren gevallen van dealers die veel auto’s direct aan het buitenland verkochten omdat ze een betere prijs konden regelen dan de lokale dealers.

Door de teller omhoog te draaien, is de auto niet nieuw meer

Het wordt interessant voor handelaars om een auto te importeren die niet helemaal nieuw meer is, want dan krijg je ineens korting op het BPM-bedrag. Je voelt hem al aankomen: handelaren kopen een nieuwe auto in het buitenland en draaien de teller naar net iets boven de 3.000 kilometer. Dit is de magische grens waarop een auto volgens de regeltjes niet meer nieuw is.

Lees ook: Zo belachelijk veel geïmporteerde auto’s hebben een teruggedraaide teller

De auto is dan misschien minder waard dan een gloednieuw exemplaar, maar de BPM-korting is nog altijd hoger. Waarschijnlijk zijn handelaren slim genoeg om niet elke keer exact de 3.000 kilometer aan te houden. Mocht je een vers geïmporteerde auto treffen die iets meer dan 3.000 kilometer heeft gelopen, dan heb je dus kans dat ie gloednieuw is. Maar het kan ook net zo goed een demo zijn geweest van een Duitse dealer. Of zou ie juist al 100.000 gelopen hebben?

Reacties

  • Joahn heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

    In een beetje vacatie rij ik wel 3000km in twee weken. Dus ik kan gewoon een nieuwe kopen, 2 weken vacantie houden en hem dan importeren ?

    Reageer
  • Dave heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

    Met al die connectiviteit die moderne auto’s hebben zou je toch zeggen dat de producenten van deze auto’s het heel snel door hebben als er gesjoemeld wordt met kilometerstanden.

    Reageer
  • Anton heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

    Handig om te weten die korting op de BPM als je in het buitenland een nieuwe auto haalt waar meer dan 3000 km op zit! Ik dacht altijd dat een auto minimaal een jaar oud moet zijn! In Duitsland zijn de nieuwe benzine auto’s sowieso een stuk goedkoper, en in Duitsland zitten genoeg autobedrijven die voor klein beetje cash de km stand veranderen dus dan is dat ook gelijk geregeld voordat die auto in Nederland ingevoerd wordt!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)