Dat richtingaanwijzers een tikkend geluid maken is erg handig, want zo komt het niet snel voor dat ze per ongeluk nog aanstaan. Of je muziek moet heel hard aanstaan. Maar wist je dat het getik van oorsprong helemaal geen opzettelijke feature was? Bij oude auto’s komt het getik van het (bimetaal) relais. Toen richtingaanwijzers geavanceerder werden met ledjes en animaties moest er dus achteraf nog een geluidje worden toegevoegd. En blijkbaar zorgen moderne ledloplampen voor nieuwe problemen.
Het grote nadeel van oude gloeilampen is dat ze warm worden. Warmte is energie en dus verbruiken ze meer energie dan ledverlichting. De leds zijn niet alleen leuk voor de lampen die je thuis hebt hangen, maar ook elektrische auto’s vinden een laag energieverbruik leuk. Het is dus dat grote pluspunt van ledverlichting dat in dit geval een nadeel is: want de moderne ledkoplampen worden niet warm genoeg om het sneeuw en ijs te laten smelten in koude gebieden.
De verwarming is een dunne coating
Bij elektrische auto’s is het probleem nog erger omdat er weinig warmte komt van de motor om de koplampen te ontdooien. Het Amerikaanse automerk Rivian heeft daarom een nieuw patent ingediend voor verwarmbare koplampen. Over de lens van de koplamp komt een lichte folie die warm wordt. Volgens het patent is de coating zo dun dat het in nanometers uitgedrukt wordt. De coating kan op andere dingen aangebracht worden zoals spiegels of ruiten.
Ledkoplampen produceren overigens wel warmte. Sterker nog: er zijn zelfs ledkoplampen waar een koelelement in zit om de boel op temperatuur te houden. Maar waarschijnlijk zit deze warmtebron te ver naar achteren om de lens te ontdooien. Overigens is er nog een veel betere oplossing: het herintroduceren van wissertjes op de koplampen. Dit zal niet zo effectief werken als verwarmbare lenzen, maar cool is het wel. Wat ironisch is als je sneeuw wilt laten smelten.
Bob heeft op 8 januari 2025 geschreven:
Ruitenwissertjes op koplampen zijn helemaal niet cool, maar super dorky. Maar het grapje was bedacht en moest en zou daarom gemaakt worden.
Thijs heeft op 7 januari 2025 geschreven:
Nog een nadeel als die led lamp kapot gaat die kosten 1000+ euro per stuk
Björn heeft op 7 januari 2025 geschreven:
Dit is dus totaal nutteloos. De koplampen maak je sneeuw en ijsvrij voordat je de weg op gaat. De ruiten maak je toch ook eerst sneeuw en ijsvrij voordat je vertrekt.
Lou heeft op 7 januari 2025 geschreven:
Het is niet nutteloos.
Ja je maakt je auto en lampen schoon voor je weg gaat.
Echter nu komt het moment dat je in een flinke bui plak sneeuw terecht komt.
Door dat je lampen niet verwarmd worden door energie verlies sneeuwen ze “dicht” gaan zitten en je geen licht meer uitstraald.
Dat willen en hiermee voorkomen
Roland heeft op 8 januari 2025 geschreven:
Jij moet wel een GenX’er zijn Björn….. Beetje facepalm reactie hoor Björn. Denk er nog ’s over na.
Bartje heeft op 7 januari 2025 geschreven:
Je snapt toch ook wel dat de sneeuw zich weer op begint te stapelen zodra je de weg op gaat.
Ronnie heeft op 7 januari 2025 geschreven:
Nou een geleidende coating met enige weerstand zorgt voor warmte-ontwikkeling. zeker een laagje indium-tin-oxide gecoat zoals in LCD panels.
Caddy heeft op 7 januari 2025 geschreven:
Ik vraag me alleen af hoe lang zoiets heel blijft. Er staat “over de lens” dus dat lijkt me aan de buitenkant van het glas. Zal me benieuwen met steenslag en uv straling hoe lang dit blijft werken… niet dat die ruitenwissertjes niet altijd afbraken of zo trouwens.
Cliff heeft op 8 januari 2025 geschreven:
De lens zit in de koplamp, zolang de koplamp heel blijft zal deze dus niet geraakt worden door bijv steenslag.(niet alle koplampen hebben lenzen)