Grappen maken over een dergelijk serieus onderwerp, dat zouden wij nooit doen. Daarom gaan we niet zeggen dat deze vrouwelijke crashtestdummy’s gemaakt zijn om dichter op het stuur te zitten. Of dat de data van deze botsproeven onbegrijpelijk is voor mannen, omdat de respons van de dummy’s steevast ‘nee hoor, er is niets’ luidt. Dit soort kinderachtige grapjes ga je hier niet vinden.
Nee, vrouwelijke crashtestdummy’s zijn hard nodig. Uit onderzoek van de Universiteit van Virginia blijkt dat vrouwen meer kans hebben op letsel van een auto-ongeluk omdat veel veiligheidsfeatures zijn afgestemd op het mannelijke lichaam. De meeste autofabrikanten hebben zaken als airbags en gordels dus helemaal niet voor vrouwen ontworpen.
Er zijn nu al wel vrouwelijke crashtestdummy’s, maar dat zijn meer een soort kleine mannetjes. De huidige ‘botsvrouwen’ zijn gebaseerd op mannelijke dummy’s, maar dan verkleind naar een lengte van 1,5 meter en een gewicht van 49 kilo. In de jaren zeventig voldeed maar 5 procent van de vrouwen in Amerika aan deze statistieken. Nu zal het al helemaal weinig zijn.
Nu is er een goede vrouwelijke crashtestdummy
Zweedse onderzoekers hebben daarom een realistische vrouwelijke crashtestdummy ontwikkeld. Deze pop is 162 centimeter hoog en weegt 62 kilo. Niet alleen het formaat van de dummy is aangepast, ook zijn er inhoudelijk een aantal belangrijke zaken aangepast. Ook hebben de Zweedse onderzoekers de mannelijke dummy aangepast voor de gemiddelde man anno 2022.
‘De belangrijkste verschillen tussen het gemiddelde vrouwelijke en mannelijke model dat we hebben gemaakt (we hebben beide gemaakt) zijn gewicht, lengte, vorm van het lichaam (romp en bekken) en stijfheid in de wervelkolom’, zegt Astrid Linder van het Swedish National Road and Transport Research Institute – of Statens väg- och transportforskningsinstitut, als je dat makkelijker vindt.
Er wordt nu door de relevante instanties bekeken of er inderdaad verandering moet komen in de dummy’s en de regels voor crashtesten.
Reacties