Lieve redactie van TopGear. Ik loop al een tijdje met een vraag die ik niet aan mijn eigen vrienden durf te stellen. En aangezien de Fancy er al een tijdje mee gestopt is, kom ik bij jullie uit. Ik zie soms auto’s rijden die heel trots een 16V-badge hebben. Mijn accu is gewoon 12 volt. Waarom hebben deze auto’s een accu op 16 volt en waarom is dat bijzonder genoeg om ermee te koop te lopen? En waar koop je zo’n 16-volt accu? Groetjes, anoniempje.

Lief anoniempje: dapper dat je mailt. Domme vragen bestaan niet, alleen domme mensen. We zullen je vast verklappen dat alle auto’s die je hebt gezien gewoon een 12-volt accu hebben. De 16V-badge staat niet voor 16 volt, maar voor 16 valve. In het Nederlands betekent dit dat de auto zestien kleppen in de motor heeft. Liefhebbers zullen dit een ‘dikke zestienklepper’ noemen. Vroeger was je het heertje (m/v) als je een auto met zestien kleppen had, want dan had je een snellere uitvoering dan de standaard achtklepper.

Een benzinemotor heeft zuurstof en brandstof nodig om samen te persen en te verbranden. Als de verbrandingskamers in de motor dicht zijn, dan kan er niets in of uit; maar als hij open is, kun je de boel niet samenpersen. Daarom hebben brandstofmotoren kleppen die open en dicht gaan. Kleppen aan de inlaatkant om brandstof en zuurstof binnen te laten én kleppen aan de uitlaatzijde om uitlaatgassen af te voeren. Vroeger hadden veel auto’s slechts twee kleppen met cilinder. Bij een viercilinder waren dat er dus in totaal acht.

Meer kleppen is meer vermogen

Wanneer je grotere openingen toevoegt, kan er meer zuurstof en brandstof naar binnen. In plaats van de klep groter (en zwaarder) te maken, werd er bij de sportievere motoren extra kleppen toegevoegd. Zo had een motor ineens twee inlaatkleppen per cilinder en twee uitlaatkleppen. Bij een viercilinder was toen de zestienklepper geboren. Sommige merken als Toyota hadden ook drie kleppen per cilinder (de 12V). In die jaren hadden sommige Audi’s zelfs vijf kleppen per cilinder (die ze verwarrend genoeg 5V noemden).

Als een techniek net nieuw is, willen autofabrikanten graag etaleren dat het aan boord is. Vroeger reden er ook auto’s rond met het woord ‘airbag’ op de achterkant, want daar betaalde je extra voor. Hetzelfde geldt voor een turbo-badge. Tegenwoordig hebben bijna alle benzinemotoren een turbo, dus heeft het geen zin meer om de badge te plakken. Dit geldt ook voor viercilinders met zestien kleppen: er zijn voor zover wij weten geen achtkleppers meer te koop. En als elke auto een 16V is, dan staat het nogal stom om het van de daken te schreeuwen.

16V was vooral leuk in de kleine opdondertjes

Seat Arosa 16V met 100 pk

Opel plakte bijvoorbeeld graag 16V op de snellere modellen, en ook Volkswagen was er niet vies van. Zo kon je bijvoorbeeld de Lupo met een 16V-motor krijgen. De normale 1.4 had 60 pk, maar de zestienklepper had 75 pk. De net iets coolere Seat Arosa (met het uitlaatje in het midden) had zelfs 100 pk als 16V. Wel zag je dat bij de nog dikkere versies de badge weer verdween: de Lupo GTI droeg geen 16V badge, maar had wel een zestienklepper en 125 pk.

Heb jij ook een vraag? Stuur ‘m in via redactie@topgear.nl!

18 reacties op “‘Waarom hebben sommige auto’s een 16-volt badge en wat is daar zo bijzonder aan?’”

  1. Heb deze vraag ook weleens gesteld aan een 20 jarige stagair bij ons in de werkplaats en die ging ook voor de 16 volt.

    De kennis van de huidige jeugd wat betreft auto techniek is erbarmelijk.

  2. 16 volt serieus zouden we het niet gewoon 16valve noemen aangezien valve, klep betekent
    En de 12valve was altijd een 3 cilinder met als og 4 kleppen per cilinder en de 8valve 2 kleppen per cilinder en de V.A.G was v5 en niet 5v dus 5 cilinders in een v vorm en 20valve dus nog steeds 4 kleppen per cilinder 2 uitlaat en 2 inlaat kleppen goed bezig en dam had je ook nog de v6 24valve dus bij a altijd 4 of 2 kleppen(Valve) per cilinder

  3. Ik rijd nog steeds meestal 8-kleppers. Ik heb er zelfs twee: een KTM en een Ducati.

    De Primastar waarmee ik laatstgenoemde naar het circuit transporteer, heeft dan wel weer 16 kleppen. Maar, met 125 PK wel het minste vermogen. Koppel, dat is een ander verhaal.

    Kortom, het is niet zo simpel en domme vragen bestaan niet. Geen vragen, dat is een probleem.

  4. Wat zitten hier enorm slimme mensen te antwoorden!

    Ik heb er nog eentje!
    Ik heb een 12W auto! Een wat? 12W!
    Dat heeft met de wilen te maken!
    Ik zal het uitleggen. Mijn auto heeft 2 wielen links, 2 wielen rechts, 2 wilen voor, 2 wielen achter en op elke hoek 1 wiel! Dat zijn er dus 12!
    Duidelijk toch!

  5. Ik heb ook een 16V met m’n oude V8 🤣

    Maar er komt geen badge 16V of V8 op m’n auto. Anderen hoeven niet te weten wat ik onder de kap heb.

  6. Sinds kort rijd ik in een auto met 2 motoren samen met 471pk. Deze awd EV bevalt me prima en de kleppen mag je houden, ik houd mijn klep verder dicht.

  7. Mooi van TopGear dat ze ook deze vraag toch professioneel en volledig beantwoorden. Is het echt gemeend of was het een studentengrap? Dat zullen we nooit weten. Wél weten we wie er vandaag met het verkeerde been uit bed en in de auto (al dan niet een 16-klepper) is gestapt.

  8. Zucht

    Je zal maar eens zo extreem zuur zijn dat een azijnpisser er zelfs van opkijkt.

    Ga je ajb eens ergens anders druk om maken. Geen thema? Hier alvast wat inspiratie;
    – het leven van oeigoeren
    – klimaat en de rol van PFAS/plastics
    – SOCIALE GELIJKHEID en/of polarisatie.
    – gezondheidzorg voor de vrouw en de ongelijkheid in medicatie en onvoldoende ondezoek. P.s. mocht het relevant voor je zijn, en iets in mij zegt van wel, ik ben een man 😉

    De groeten!

  9. De reden dat Audi er 5v op zette, en niet 20v, is dat Audi ooit 5 cilinder motoren maakte.
    Als er dan 20v op zou staan, kon je alsnog denken dat het om een doodordinaire motor met 4 kleppen per cilinder ging, zoals al het andere plebs al had en dat konden de trotse VAG rijders niet gebruiken natuurlijk

  10. Zucht!

    Ik verbaas me steeds meer over hoe snel de kennis over de Nederlandse taal achteruit gaat.

    Met programma’s als Tien voor Taal.

    En het gegeven dat mensen niet eens meer weten hoe interpunctie werkt, omdat ze denken dat een regelovergang wel voldoende is.

    En dan komt er zo’n reactie als deze.
    Dat maakt het er niet beter op!

    ‘Betekent’ schrijf je met een t.

  11. Jeroen weel,..wees blij dat niet iedereen alles van auto’s afweet zoals u dat wel pretendeert….anders had u niks meer om over te zeiken…..bij het tv progamma even tot hier zijn ze elke week op zoek naar de alwetende….vast iets voor u…..

  12. Zucht

    Ik verbaas me steeds meer over hoe snel de kennis over auto.s achteruit gaat

    Met programma,s als de slechste chauffeur

    En her gegeven dat mensen niet eens meer weten hoe de verlichting van een auto werkt
    Omdat ze denken dat de automaat stand wel voldoende is

    En dan komt er zo een vraag als dit
    Dat maakt het er niet beter op

    16V betekend 16 Valves

    Vertaald naar Nederlands is dat dus 16 kleppen
    In een 4 cilinder motor is dat dus 4 kleppen per cilinder

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *