Je kunt stellen dat dit gaat over muziekliefhebbers, maar we hebben het vooral over mensen die niet een nummer kunnen afluisteren zonder te skippen. Of lang zoeken naar het perfecte nummer. Of stiekem de reclames van podcasts overslaan. Het is een detail dat we al eerder opmerkten, maar we willen het toch nog graag even delen. En ja, we weten het: wij zijn miepertjes. Het is een klein detail dat de meeste mensen volstrekt onbelangrijk zullen vinden.
Het gaat hier om de auto’s van Kia en Hyundai. Want als je daar met het knopje op het stuur naar het volgende nummer wilt, begint je nummer opnieuw. Pas als je twee keer snel achter elkaar op ‘volgende’ drukt, dan pas gaat ie naar de volgende. Behalve bij podcasts, dan gaat ie terug in de tijd. De eerste keren dat je dit ervaart, denk je dat je gek wordt.
Je hebt misschien al in de gaten wat er aan de hand is: het knopje voor ‘volgende’ is eigenlijk ‘vorige’. En dat is het gekke: het knopje omlaag drukken, is het volgende nummer selecteren. Om te bevestigen dat dit de verkeerde kant is: de muziek harder zetten is wél omhoog drukken op het volumeknopje. En natuurlijk went alles, maar het voelt alsof het knopje verkeerd om zit.
Wat is de logica achter onderstebovenknopjes?
Er is wel een soort logica te bespeuren: als je aan de achterkant van een album (je weet wel, zo’n ding dat je kunt vastpakken) de nummers bekijkt, dan staan ze ook van boven naar beneden. Net als je Spotify-afspeellijst trouwens. Je pakt dus het volgende nummer in de lijst. Maar wat ons betreft staat naar boven gelijk aan ‘naar voren’. En ‘naar voren’ is ‘volgende’.
Overigens zullen er inmiddels best wat mensen zijn die ‘naar onderen’ de juiste manier vinden. Kia is momenteel (en vorig jaar) het populairste merk van Nederland. En Hyundai doet het ook verdienstelijk. Er zijn dus al een hoop mensen die wennen aan de omgekeerde knopjes. Zijn wij dan de grote zeurneuzen hier?
Patrick heeft op 2 december 2024 geschreven:
Zo zit de nieuwe automaat van de Opel Corsa naar mijn idee ook verkeerd om. Dit was eerst een pook, maar is nu geïntegreerd in de middenconsole. Om te kunnen rijden moet je dus de hendel naar achteren halen. Om achteruit te gaan moet de hendel naar voren. Ik kan hier gewoon echt niet aan wennen…
Duzzzzzzzz heeft op 2 december 2024 geschreven:
Dat is toch altijd zo bij een automaat??? De D zit naar achteren en de R naar voren.
Hyundai driver heeft op 4 december 2024 geschreven:
Iets soortgelijks met oranje waarschuwingslampjes:
ene keer ingeschakeld, andere keer uit geschakeld;
bijvoorbeeld: kachel aan- lampje brandt; startstop uit- lampje brandt;
Snapt u het nog! wat is de logica?
Caddy heeft op 2 december 2024 geschreven:
Volgens mij ook. Heb alleen bij een brommobiel (Aixam volgens mij) eens andersom gehad. Daar was vooruit ook echt de pook naar voor duwen. Midden was neutraal en achteruit was pook naar achter. Bij een personenauto heb ik dit nooit gezien.
Caddy heeft op 1 december 2024 geschreven:
Nou, ik ben net terug van anderhalve week vakantie waar ik een BYD Yuan Pro als huurauto had. Nee ik hou me in, ik ga er geen recensie over schrijven. Maar daar zit de P-stand aan de zijkant van de versnellingspook. Eenmaal thuis stapte ik weer in mijn zeer recent aangeschafte 508, waarbij het knopje op dezelfde plaats “unlock” is om een versnelling te kiezen. Het is me dus al 2x gebeurd dat ik uit automatisme op het zijknopje druk en uitstap, terwijl de auto dus nog in D staat. Hoe snel (of langzaam, net wat je wil) je aan iets went…
Eri heeft op 1 december 2024 geschreven:
Kijk als het stuur nu de andere kant op zou draaien heb je een punt . Maar dit is gewoon net zoals de diversecnavigatie systemen even wennen.
Dexter heeft op 1 december 2024 geschreven:
Hoezo, naar boven of naar beneden. Volgende en vorige zouden respectievelijke naar rechts en naar links moeten zijn. Net als op elke afstandsbediening en swipe gesture. Naar boven en naar beneden is een volume wijziging en geen volgorde.
Marcel heeft op 2 december 2024 geschreven:
Bij (mijn) Mini is omhoog en selecteren het vorige nummer, omlaag en selecteren het volgende nummer. Naar rechts volume omhoog en naar links volume omlaag. Slaat ècht nergens op, maar alles went.
DavidV heeft op 1 december 2024 geschreven:
Beetje een non issue, behalve als je misschien 5 verschillende auto’s rijdt.
Het went vrij snel, en volume is dat draaiknopje rechts, Omhoog draaien is inderdaad harder…
Marcel heeft op 2 december 2024 geschreven:
Bij (mijn) Mini is omhoog en selecteren het vorige nummer, omlaag en selecteren het volgende nummer. Naar rechts volume omhoog en naar links volume omlaag. Slaat ècht nergens op, maar alles went.