Word wakker, mensen, banden zijn helemaal niet rond – banden zijn plat. Of nou, ja, een beetje. Een heel klein beetje, zelfs. En dat is waarom er een rode stip op de zijkant van veel nieuwe autobanden staat. De gele en rode stippen op autobanden zijn hulpmiddelen bij het monteren van banden op velgen.
Als je een nieuwe autoband monteert op een velg, dan moet je het wiel (dit is de combinatie van velg en band) balanceren. Het liefst gebruik je daarvoor zo min mogelijk balanceerlood. Dat scheelt een beetje geld, maar het verkleint ook de kans op onbalans als er een stukje lood loslaat.
Wat betekenen die rode en gele stippen op autobanden?
Zelfs een gloednieuwe autoband is niet helemaal perfect rond. Veel bandenfabrikanten meten in de fabriek alvast wat het hoogste punt is van de band en plaatsen een rode stip aan precies de andere kant. Het ventieldopje is vaak het zwaarste punt van de velg, dus deze monteer je bij de rode stip. Door het hoogste punt van de band en het dopje tegenover elkaar te zetten, balanceer je het wiel al een beetje.
Een gele stip zit tegenover het zwaarste punt van de band. Ook dit weegt de bandenfabrikant alvast uit. Door ook hier het ventieldopje bij de stip te plaatsen, balanceer je het wiel al zo ver mogelijk voordat je met lood aan de slag gaat. Heeft een band zowel een gele als een rode stip, dan kies je veelal voor de rode stip.
Soms hebben velgen zelf ook een indicatie waar ze het zwaarst zijn. Dit kan een stickertje zijn, bijvoorbeeld. In dit geval pak je niet het ventieldopje, maar de indicator als punt om het stipje mee te matchen. Dat zou het geval kunnen zijn geweest bij de velg met rode stip hierboven. Of zou de eigenaar het ventieldopje precies tussen de twee stippen hebben geplaatst?
Mijn banden hebben geen stipjes
De gele en rode stippen op autobanden zijn overigens redelijk eenvoudig weg te poetsen. Het kan dus zijn dat jouw auto geen stippen op de banden heeft, omdat deze in de fabriek of in de garage alvast zijn weggehaald.
Kenneth heeft op 17 oktober 2022 geschreven:
Weet je ten minste of je vandaag met de softs rijdt of de mediums😉
Dieter heeft op 17 oktober 2022 geschreven:
Als die stippen afgeveegd worden, dan hebben die maar een éénmaalig nut. Wat dan bij het ieder jaar wisselen naar winterbanden?
Sonix heeft op 16 oktober 2022 geschreven:
De stippen worden alleen in de fabriek voor bepaalde processen gebruikt en hebben niks met balans of iets dergelijks te maken. Het is al jaren een fabel dat de stippen bij een ventiel of iets dergelijks horen.
Maarten heeft op 16 oktober 2022 geschreven:
Het verhaal klopt wel, maar is een beetje achterhaald.
De moderne balanceermachines meteen namelijk de dynamische onbalans, dit is onbalans wat uit het midden van de band zit. Bovendien is de velg ook nooit helemaal rond. Ik merk in de praktijk dat vooral bij lichmetalen wielen het balanceergewicht op dezelfde plek op de velg uitkomt na vervanging van de band.
Jan, Piet, Joris en Corneel heeft op 16 oktober 2022 geschreven:
Jawigro, wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Wat een onsamenhangend gebrabbel zonder enig leesteken als extraatje.
JAWIGRO heeft op 15 oktober 2022 geschreven:
En ook nog een velg met een hart erin is een wiel dus een wiel met band is een band wiel combinatie en het ventiel dopje is niet de zwaarste plek maar dat is het ventiel met dopje alhoewel dat vaak teniet wordt gedaan door het ontbreken van materiaal waar het ventiel door de velgrand gemonteerd wordt
Eligius heeft op 15 oktober 2022 geschreven:
‘De rode stip zit tegenover het hoogste punt.’ Daar monteer je dan het ventiel om al wat uit te balanceren.
‘De gele stip zit tegenover tegenover het zwaarste punt van de band.’ Dus het hoogste punt en het zwaarste punt zijn niet hetzelfde?