We snappen dat je deze vraag stelt, want de Nederlandse regels wat betreft wanneer een auto belastingvrij is, veranderden de afgelopen jaren een paar keer. Zo geldt er een regeling voor elektrische auto’s en worden alle auto’s belastingvrij – vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting – als ze een bepaalde leeftijd bereiken.

Wanneer is een auto belastingvrij?

Vroeger, heel vroeger, had je een speciale 60-dagenkaart waarmee je met je oude auto de weg op mocht. In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik. Simpel en overzichtelijk.

Auto’s gaan echter steeds langer mee. In 2012 bedacht men dat 25 jaar nog wel erg ‘jong’ was om auto’s een oldtimerstatus en bijbehorende voordelen toe te kennen. Aangezien in veel Europese landen een leeftijdsgrens van 30 jaar geldt, adopteerde Nederland deze ook. Het moment waarop een auto belastingvrij is in Nederland, zou stapsgewijs (ieder jaar met één jaar) stijgen van 25 naar 30 jaar. Maar die 30 jaar werd uiteindelijk nooit bereikt.

Terwijl de leeftijdsgrens nog bezig was met opklimmen, voerde de regering in 2014 opnieuw een verandering door. Ze constateerden dat er wel erg veel belegen diesels (vooral Mercedessen) werden geïmporteerd en ingezet door mensen die ‘lekker goedkoop vervoer’ wilden. De regeling was bedoeld voor liefhebbers, niet voor types die voor een dubbeltje op de eerste rang wilden zitten. Er kwam daarom een nieuwe regel voor wanneer een auto belastingvrij wordt. In Nederland is dat nu als hij 40 jaar oud is.

Overgangsregeling

Omdat deze regelwijziging nogal veel eigenaren van oudere auto’s ongunstig trof, werd er een overgangsregeling ingesteld. Deze geldt alleen voor benzineauto’s met een kentekendatum van vóór 1 januari 1988. (Diesel en LPG, de brandstoffen van de ‘goedkooprijders’, mogen niet meedoen.) De regeling houdt in dat er een schappelijk wegenbelastingtarief geldt van een kwart van het normale tarief, met een maximum van 120 euro per jaar. Voorwaarde is dat er in december, januari en februari niet met de auto wordt gereden.

De genoemde datum van de overgangsregeling staat vast, waardoor deze eind 2027 afloopt. Dan hebben ook de laatste auto’s uit 1987 de oldtimerleeftijd bereikt. Het moment wanneer een auto belastingvrij is in Nederland, blijft hetzelfde: 40 jaar. Echter, tegen die tijd zijn ook die deksels duurzame Mercedes-diesels opnieuw belastingvrij. Dus of de huidige leeftijdsgrens van 40 jaar dan blijft bestaan, moeten we nog maar zien.

Wanneer is een elektrische auto belastingvrij?

Behalve oldtimers is er nog een groep auto’s die in Nederland belastingvrij mag rijden. Het is al enige tijd zo dat je voor een elektrische auto geen wegenbelasting hoeft te betalen. Deze regeling geldt vooralsnog tot en met 2024. In 2025 geldt vervolgens een korting van 75 procent. Maar vanaf 2026 moet ook voor elektrische auto’s gewoon wegenbelasting worden betaald.

Een plug-in hybride auto is niet belastingvrij, maar voor hen geldt wel een korting van 50 procent tot en met 2024. In 2025 is deze korting nog 25 procent. Daarna betalen ook hun eigenaren het volledige MRB-tarief.

18 reacties op “Wanneer is een auto belastingvrij in Nederland?”

  1. Beter zou zijn voorwaarden wijziging voor gangregeling YONGTIMER Auto’s + Motoren
    1e 25 jr of ouder
    2e Houder kenteken 5 jr of meer
    3e max. Aantal km 3000 per jr
    4e vaststelling via APK
    Aanpassingen zijn voorbehouden enof welkom

    • Geen enkel idee wat je hiermee bedoeld, maar de oldtimer regeling in Nederland is al een stuk slechter dan in de andere landen van de EU
      AFBLIJVEN DUS!

  2. Je wordt alleen maar financieel uitgeklopt in dit land.
    Nederland heeft de hoogste belastingen van de rest van de wereld.
    Graaien maar van de Nederlandse burgers.
    En wat redelijk is de belasting in de brandstof prijs per liter verrekenen.
    Wie veel km maakt betaald na rato meer en dat is de beste en eerlijkste oplossing
    voor alle partijen.

      • En ter aanvulling: het slechte wegdek, het slechte onderwijs (waar “betaald na rato” wordt geschreven ipv “betaalt naar rato”. )
        Het is allemaal heel erg hier. Ik huil mee!

  3. De wet en regels in Nederland is zo onduidelijk betreft over geld
    Steeds wilt meer en meer hebben en hebzucht
    Dit is mijn eerste reactie maar jullie hebben gezegd dar dit is de tweede reactie klopt niet

  4. De wet en regels in Nederland is zo onduidelijk betreft over geld
    Steeds wilt meer en meer hebben en hebzucht
    Dit is de eerste komentaar

  5. Om in aanmerking te komen voor de vrijstelling van wegenbelasting moest je ook aantonen dat het je 2de auto was, en daar al het normale tarief voor betaalde

  6. Ik ben het wel eens met de stelling dat wanneer een voertuig 25 jaar een Nederlands kenteken heeft dat je dan belasting vrij kunt rijden.
    Ik denk dat je op die manier alleen de liefhebbers overhoudt en de goedkopere rijders dmv import kwijt bent.

  7. Als Nederland gewoon vanaf het begin ingevoerd had, dat auto’s die 25 jaar in Nederland wegenbelasting betaald hadden, wegenbelasting vrij worden.
    Was dat veel logischer en eerlijker geweest.
    En werden er ook geen auto’s ingevoerd om hun leeftijd.

  8. De wegenbelasting die allang is veranderd in houderschapsbelasting is met name voor motorrijders een overheidsgraai in de portemonnee.
    Vroeger hoefde je alleen wanneer je de motor gebruikte ( zomermaanden) wegenbelasting te betalen, zo’n FL70,- per half jaar.
    Nu moet ik jaarlijks 140 Euro afdragen, ongeacht of ik rij. Mijn motor is inmiddels 22 jaar oud en heeft dit jaar 2020 nog geen meter gereden; mede door de Corona. Wanneer de regels dus nog voor lange tijd blijven gelden, heb ik 140 Euro van de brug gegooid. Kortom de Nederlandse overheid munt uit in graaien. We worden met zijn allen door meneer Rutte en Kwibus schaamteloos bestolen !

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear