
De afgelopen jaren hebben verschillende autobouwers bewezen dat het extreem lastig is om voet aan de grond te krijgen als nieuw automerk. En al helemaal als luxemerk. Want zeker in het hogere segment draait het ook heel erg om merkbeleving, reputatie en imago. En dat heb je als nieuw merk nauwelijks – al helemaal als Chinees merk is het lastig. We denken dat dit een verstandige zet is van luxemerk Nio: ze lanceren vandaag een merk met kleinere en goedkopere auto’s. Dit is de eerste auto van Firefly.
Je ziet meer auto’s van BYD rijden dan van Nio. In het lagere segment kun je als nieuw merk sneller kopertjes (of leaserijders) verleiden, blijkt wel. Het nieuwe submerk van Nio heet dus Firefly en het eerste model heet… Firefly. Ja, het is dus de Firefly Firefly. Met één model gaat dat nog wel, maar we kunnen ons voorstellen dat het in de toekomst voor wat verwarring gaat zorgen. Het is een volledig elektrische auto van 4 meter lang. Dit is dus formaatje Volkswagen Polo of Toyota Yaris.
Inhoudsopgave
Volgens Firefly is de Firefly ontworpen in München voor Europa. We moeten zeggen dat we het geen extreem Europees ontwerp vinden. Deze Firefly ziet er nogal insectachtig uit met zes ‘ogen’ als koplampen, en laat het Chinese BYD juist erom bekend staan dat ze de Dolphin als een dolfijn ontworpen hebben. Volgens Firefly is de Firefly net als een vuurvliegje ‘klein, wendbaar en bruisend van energie, met een symboliserende vrijheid om te bewegen en anders te zijn.’ Wat is marketing toch een mooi vak.
Wat is de prijs van de Firefly Firefly?
Het is wat ordinair om gelijk over geld te beginnen, maar dit is wat je wilt weten, toch? Het is geen model dat je koopt omdat je altijd al van een auto wilde die vernoemd is naar de hit van Owl City. De nieuwe Firefly Firefly kost minimaal 29.900 euro in Nederland. Het is overigens geen budgetmerk: ze willen in de wat luxere hoek van het kleinere segment zitten met de eerste auto. Dus een beetje de hoek van de Lancia Ypsilon.

Je kunt niet kiezen uit verschillende batterijen of vermogens: je hebt altijd 144 pk en 200 Nm. De 0-100-tijd is een heel acceptabele 8,1 seconden. Je krijgt 60 maanden of 150.000 kilometer garantie op de auto en 96 maanden of 160.000 kilometer op de accu.
Wat is de actieradius van de Firefly Firefly?
De batterij is altijd 41,2-kWh groot. Mede hierdoor weegt de kleine auto 1.467 kilo. Hiermee haalt de Firefly Firefly een actieradius van 330 kilometer. Het verbruik zou gecombineerd rond de 14,5 kWh/100 kilometer moeten liggen. Laden gaat acceptabel snel: met 100 kW kun je in 29 minuten van 10 tot 80 procent laden. Thuis kun je met 3-fase laden voor een snelheid van 11 kW.
Firefly Firefly interieur

Aan het interieur is te zien dat het een zustermerk is van Nio. Het ontwerp is minimalistisch met zwevende schermpjes (13,2 en 6 inch) en er worden veel zachte vormen gebruikt. Firefly gooit er zelf graag nog een cliché tegenaan: ‘Het doordachte, ruimtelijke ontwerp van het interieur maakt de Firefly zeer veelzijdig en functioneel voor een urban lifestyle.’ Dat wilde jij ook zeggen toen jij bovenstaande afbeelding zag, toch?
Handig is de opbergruimte onder de achterbank én de uitneembare prullenbak. Heel urban lifestyle. Voorin krijg je nog een frunk van 92 liter en de bagageruimte is 404 liter groot. Gooi je de bank achterin plat, dan heb je 1.253 liter. Uiteraard is er sfeerverlichting en er is zelfs een audiosysteem met 14 speakers. Volgens het merk zijn er veel luxematerialen gebruikt. Eerlijk is eerlijk, in de grotere en duurdere Nio-modellen is dat behoorlijk goed voor elkaar.
Wanneer komt de Firefly Firefly?

Firefly komt aankomende zomer al naar Nederland. Je kunt dan alleen de First Edition kiezen. Dus eigenlijk kun je niet kiezen. De auto is dan altijd in de kleur lavendel, maar voor 700 euro smeren ze er een ander kleurtje op. Later komt een duurdere Comfort-uitvoering met een glazen dak, elektrische achterklep, massagestoelen en een slim geursysteem. Bij de Nio-vestigingen in Amsterdam, Rotterdam of Breukelen kun je de auto zien.
Wat zijn de alternatieven?
De Firefly is dus een zogenoemde B-segmenter met luxere materialen. Dan kom je al snel uit bij een elektrische Mini, maar die is nog wel 5.000 euro duurder. Lancia heeft de Ypsilon Electric voor 32.600 euro. De Firefly is zelfs goedkoper dan een BYD Dolphin (34.490 euro), maar die heeft wel een 50 procent grotere accu.
De Renault 5 kost ongeveer hetzelfde en heeft vergelijkbare accuspecificaties. Net als een Peugeot e-208. Auto’s als de ë-C3 (23.300 euro) of Fiat Panda (24.990 euro) zijn wel goedkoper, maar dit zijn ook echt meer de budgetauto’s. De Firefly Firefly is dus relatief betaalbaar voor een wat luxere hatchback, maar zeker niet de goedkoopste in zijn segment.
Ze hebben duidelijk “inspiratie gehaald” bij de Honda e. Oftewel: het zoveelste Chinese jatwerk. Bij voorbaat al verbieden.
It will be a one-day-fly.