Bij bepaalde functies in je auto hoop je dat ze nooit gebruikt worden. Bijvoorbeeld de airbag of de mogelijkheid om 100% NL te ontvangen. En eigenlijk hoort je mistachterlicht daar ook wel bij. Als je door de weilanden rijdt in de ochtend kan het voor het uitzicht mooi zijn als er een beetje mist is – en dan mag je de mistverlichting vóór prima aanzetten. Maar zodra het mistlicht áchter aan moet, is het eigenlijk al niet zo relaxed meer. Hoe zit het vandaag?

Het antwoord is: blijf met je vingertjes van de knop af. Zelfs nu het KNMI voor Nederland code geel heeft afgeroepen, moet je niet automatisch de mistverlichting áchter aanzetten. Op een kaartje van RTL Nieuws is te zien dat het zicht op een heel klein aantal plekken onder de 100 meter duikt. Dat is dus niet genoeg: want je mistachterlicht mag pas aan bij minder dan 50 meter zicht. In België is dit 100 meter. De mistverlichting voorop je auto mag nu dus wel aan, want dat mag je voeren bij verminderd zicht.

Hoe weet je dat het zicht minder dan 50 meter is?

Je hoeft geen timmermansoog te hebben om de 50 meter goed in te schatten, daar hebben we in Nederland paaltjes voor. Langs N-wegen staan de reflectorpaaltjes. Deze witte paaltjes met een rode reflector staan 50 meter uit elkaar. Langs de snelweg en ook op N-wegen staan bovendien hectometerpaaltjes. Het zit al in de naam: deze hectometerpaaltjes staan 100 meter uit elkaar. Aan de hand van de paaltjes kun je dus precies zien hoe ver je kunt kijken.

Waarom mag het mistachterlicht niet aan?

Je ziet geregeld mensen die de regels niet kennen of simpelweg ‘voor de zekerheid’ het mistachterlicht aanzetten. Het probleem is dat de extra verlichting heel fel is. Je verblindt de mensen die achter je rijden ermee. Deze felheid komt goed van pas bij extreem dikke mist, maar het is dus ook het nadeel. De mistverlichting voorop schijnt naar beneden en zal in principe nooit de voorliggers in de ogen schijnen.

Lees ook: Kun je een boete krijgen in een parkeergarage?

Hoe duur is de boete voor onterecht mistachterlicht aanzetten?

Zet je vandaag toch het mistachterlicht aan op plekken waar er meer dan 50 meter zicht is? Dan heb je kans dat de politie feitcode ‘R436’ op een papiertje schrijft. Dit is het de boete voor ‘mistachterlicht voeren terwijl het zicht door mist/sneeuwval niet minder dan 50 meter is.’ In 2025 is de boete voor het aanzetten van je mistachterlicht 180 euro. De boete voor onterecht je mistlampen aanzetten aan de voorkant is trouwens 120 euro.

16 reacties op “Code geel: met dit trucje weet je precies welke mistverlichting je aan mag doen (en voorkom je een forse boete)”

  1. Ik heb eerder last van de gewone voorlichten van tegenliggers ’s avonds. Die blijken tegenwoordig allemaal zo fel wit te zijn dat je erdoor verblind wordt. Misschien ligt dit aan de LED-lampen? Hier zou bij de fabrikanten iets aan gedaan moeten worden. En ik ben niet de enige die dat opmerkt.

  2. We reden woensdag in de namiddag van Zwartsluis naar Apeldoorn. Het was somber, donker en mistig/nevelig weer. Onderweg toch verscheidene auto’s gezien die ALLEEN de dagrijverlichting aan hadden.
    DUS GEEN INWERKING ZIJNDE ACHTERLICHTEN.
    Hier mag naar mijn idee ook wel wat meer aandacht aan geschonken worden.

    • Vandaag slecht zicht. Velen denken dat hun auto is uitgerust met een mistsensor blijkbaar. Ook op N wegen zonder licht of alleen DRL.

      In het algemeen zijn het Toyota rijders die in schemer zonder licht rijden, maar nu, heel opvallend: bijna allemaal SUV’s en daarvan het overgrote deel EV. Overigens reden ook alle, jawel alle dames zonder dimlicht. En dat over 75km.
      Zie je precies welk type chauffeur zo’n auto rijdt: financiële types zonder een sjoege van techniek.

  3. Andersom is het ook vaak. We reden woensdagmiddag, rond 15.00 uur van Zwartsluis naar Apeldorn. Het was somber en mistgrijs weer. Toch veel auto’

    • Dat is de zogenaamde “budget” uitvoering.
      Kost minder en veel mensen weten dat niet. 😕

      Het zou verboden moeten worden.

  4. De titel is misleidend, want die heeft het over welke mistverlichting je aan MOET doen. Er is géén voorschrift over het VERPLICHT voeren van mistverlicht aan voor- of achterzijde. Er zijn alleen regels over wanneer zulke verlichting wél is toegestaan.

  5. ‘(en voorkom je een forse boete)’ in Nederland wordt er niet bekeurd op het voeren van mistverlichting. Als ze dat wel zouden doen dan zouden er niet zoveel debielen met hun mistlampen aan rijden gok ik zo….

    • Idd, weet niet wat mensen denken bij zicht minder dan 50 meter, maar als dat zo is kun je beter thuisblijven. Dit komt ook bijna nooit voor, dus bij achterlichten aan gelijk een fijne prent uitdelen. Scheelt de achterligger ook weer wat schele ogen.

  6. Ik was afgelopen weekend in België. Binnen de bebouwde kom had naar schatting 20% het mistachterlicht aan. Een gedeelte zelfs die overbodige en verwarrende dubbele mistachterlichten. Terwijl het zicht ongeveer 10 auto’s ver was. En 5 % geen licht of zwakke stadslichten.

    • Belgen zijn niet voor niets de slechtste chauffeurs van Europa. Ze voeren geen verlichting als het wel “moet” bij zeer slecht zicht door bijvoorbeeld regen of sneeuw, maar als er ergens 1 flartje mist is, dan gaat opeens wel de hele kermis aan.

  7. Elke auto zou automatisch moeten ontploffen als hij harder rijdt dan 80 én het mistachterlicht is aan. Dat is eenvoudig om te maken.

    • Als vrachtwagenchauffeur jarenlang door België gereden met een grote rechtopstaande voorruit.
      Bij regen zetten ze daar hun mistachterlicht asn waardoor mijn voorruit één rode lichtzee was en ik de ook veel voorkomende auto’s zonder verlichting niet altijd kon zien.
      Belgische chauffeurs kennen ook de regels in NL
      niet goed en blijven te lang met mistachterlichtrijden; dikwijls per twee waardoor het niet opvalt dat de stoplichten aangaan.

  8. Dat iedereen die zijn mistachterlicht aan heeft gezet eeuwige jeuk op een plek krijgt waar deze net niet bij kan. Kunnen die boetes ook niet automatisch via alle camera’s uitgeschreven worden. Wat een ongelooflijk dom volk rijdt er toch op de weg.

  9. Het voeren van ‘gewoon’ licht is al een extra optie geworden tegenwoordig lijkt het wel.
    Hoeveel auto’s er wel niet rondrijden in de mist zonder iets van verlichting of alleen stadsverlichting.
    Daar waar automatisch lichtsensor falen, faalt de berijden nog veel meer.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear