
Goed nieuws: het klimaat is gered. De korting op de wegenbelasting voor elektrische auto’s in 2026 gaat met maar liefst 5 procent omhoog. Tot en met 2028 betalen EV-rijders slechts 70 procent wegenbelasting in plaats van 75 procent. Dit melden diverse kranten en zou morgen officieel bekendgemaakt worden door het kabinet. Door deze besparen van enkele tientjes per kwartaal, kiest natuurlijk iedereen per direct voor een elektrische auto.
De grote vraag is: wat betekent de korting op de wegenbelasting voor elektrische auto’s nu concreet voor jouw huishoudboekje? Wat kost zo’n zware elektrische auto nu echt per kwartaal? Daarvoor hebben we een paar voorbeelden onder elkaar gezet. We pakken de populairste elektrische auto’s in Nederland van dit moment, zowel gebruikt als nieuw. Zo kun je zien wat je ongeveer per kwartaal moet betalen aan wegenbelasting voor een elektrische auto vanaf 2026.
De berekening is een indicatie
Leuk die procenten, maar je wilt het liefst weten wat je nu écht kwijt bent per kwartaal voor je elektrische auto. Die rekensom is zo makkelijk nog niet: elke provincie heeft zijn eigen tarieven en per elektrische auto zijn er verschillende uitvoeringen en gewichten. Daarom pakken we voor dit rekenvoorbeeld de lichtste versie van een auto en geven we het hoogste en het laagste tarief. De tarieven hieronder moet je gebruiken als indicatie – er komt sowieso nog een inflatiecorrectie in december voor 2026.
Daarnaast pakken we de populairste elektrische auto’s van 2025. Als het gaat om de nieuwe auto’s is de Kia EV3 momenteel veruit het populairst. Dit is toevallig ook de lichtste in het korte lijstje. Onder de gebruikte auto’s is de Tesla Model 3 nog altijd erg populair en dit blijkt qua wegenbelasting ook nog eens een verstandige keuze te zijn. Wil je echt een lichte elektrische auto, dan kun je eens kijken naar de Dacia Spring. Dan ben je ongeveer 80 euro kwijt per kwartaal.
Wegenbelasting in 2026 voor de populairste nieuwe elektrische auto’s
Model | Gewicht | Duurste provincie | Goedkoopste provincie |
Kia EV3 | 1.700 kilo | 228 euro | 207 euro |
BMW iX1 | 1.865 kilo | 268 euro | 242 euro |
Tesla Model Y | 1.903 kilo | 268 euro | 242 euro |
Volvo EX30 | 1.740 kilo | 228 euro | 207 euro |
Audi Q4 e-tron | 1.935 kilo | 268 euro | 242 euro |
Wegenbelasting in 2026 voor de populairste gebruikte elektrische auto’s
Model | Gewicht | Duurste provincie | Goedkoopste provincie |
Tesla Model 3 | 1.736 kilo | 228 euro | 207 euro |
Audi e-tron (2019) | 2.370 kilo | 368 euro | 333 euro |
VW ID.3 (2021) | 1.672 kilo | 228 euro | 207 euro |
Kia e-Niro (2021) | 1.567 kilo | 208 euro | 188 euro |
Hyundai Kona (2021) | 1.510 kilo | 188 euro | 170 euro |